Jak informuje „Głos Szczeciński”, władze Świnoujścia zamykają dla kierowców zamiejscowych jedną z dwóch przepraw promowych pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. Problem zbyt dużych kolejek zostanie rozwiązany po wybudowaniu tunelu.
Chodzi o przeprawę pomiędzy centrum Świnoujścia i Warszowem (na wysokości stacji PKP), która do tej pory, w nocy oraz w weekendy (od piątku od godz. 17) była dostępna również dla kierowców spoza Świnoujścia (w innych terminach była dostępna tylko dla kierowców miejscowych).
Po raz pierwszy pomysł całkowitego zamknięcia przeprawy w Warszowie dla kierowców spoza Świnoujścia
został sformułowany w sierpniu. Teraz władze miasta podjęły ostatecznie taką właśnie decyzję. Od 15 października,
jak informuje „Głos Szczeciński”, przeprawa promowa Warszów będzie otwarta wyłącznie dla mieszkańców Świnoujścia i osób, które posiadają specjalne identyfikatory. Można się o nie starać w urzędzie miasta. Robert Karelus, rzecznik UM Świnoujście, tłumaczy w rozmowie z „GS”, że decyzja ta ma związek z faktem, że w rejonie przeprawy Warszów często tworzyły się (zwłaszcza w wakacje) gigantyczne kolejki, tymczasem promy na drugiej przeprawie, w Karsiborze, promy nie zawsze pływały w pełni wypełnione. Decyzja została podjęta po konsultacjach z branżą turystyczną.
„Głos Szczeciński” przypomina również, że na wjeździe do miasta zamontowana jest tablica, która informuje o czasie oczekiwania na obu przeprawach. Długość kolejek można także sprawić w internecie.
* * *
Naturalnie należy przypomnieć, że problem zbyt dużych kolejek na przeprawach promowych w Świnoujściu zostanie definitywnie rozwiązany w momencie, gdy wybudowany będzie tunel pomiędzy Wolinem i Uznamem. Pod koniec września budowa tunelu została zapisana w Kontrakcie Terytorialnym, a równolegle podpisana została umowa na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego prac przygotowawczych do budowy tunelu.
– Jest to na pewno duży, o ile nie największy, od kilku lat, krok w stronę realizacji inwestycji budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin – mówił wówczas w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Robert Karelus.
Z ekspertyzy finansowej przygotowanej przez władze Świnoujścia wynika, że porównując koszty funkcjonowania przepraw promowych (ponad 30 mln zł rocznie, uwzględniając samo kursowanie promów, bez kosztów remontów) i szacunkowe koszty utrzymania tunelu (ok. 5 mln zł rocznie), budowa stałej przeprawy powinna się zwrócić w czasie nie dłuższym niż 25 lat. Warto też zauważyć, że przeprawa promowa w Karsiborze to jedyna tego rodzaju „przeszkoda” na sieci dróg krajowych w Polsce.