Koleje Dolnośląskie prowadzą aktualnie przetarg mający na celu uruchomienie “kolejowych” autobusów do Sycowa, dzięki czemu to miasto ma wrócić do kolejowego rozkładu jazdy. Przewoźnik chce wozić pasażerów z Sycowa do Oleśnicy, gdzie pasażerowie przesiądą się na pociągi w kierunku Wrocławia.
Koleje Dolnośląskie ogłosiły kilka dni temu przetargi na realizację kolejowej komunikacji
zastępczej na trasie z Góry przez Bojanowo do Rawicza, pisaliśmy o tym tutaj, a także na trasie z Oleśnicy do Sycowa. O ile w przypadku pierwszej z tras to działanie było sporym zaskoczeniem, o tyle wojewódzkie autobusy do Sycowa były zapowiadane już od wielu miesięcy.
Ambitne plany regionu
Jest to kontynuacja działań zapoczątkowanych w ubiegłym roku, kiedy to na trasę wyruszył pierwszy “kolejowy” autobus w barwach KD. Istotą tego rozwiązania jest wpisanie połączeń autobusowych do kolejowego rozkładu jazdy dzięki czemu na jednym, kolejowym bilecie można podróżować do miejsc, gdzie jak na razie nie kursują regularne pociągi, a tylko autobusy Kolei Dolnośląskich.
Do tej pory przewoźnik realizuje takie połączenie na jednej trasie, z Kłodzka do Stronia Śląskiego i Lądka-Zdroju, lecz wkrótce ma się to zmienić.
Poza trasami do Sycowa i Góry autobusy w barwach dolnośląskiego przewoźnika mają wkrótce kursować też z Legnicy do Jeleniej Góry przez Złotoryję i Lwówek Śląski oraz z Chocianowa do Głogowa przez Przemków. Więcej informacji
o tych kursach i planowanej trasie można znaleźć tutaj.43 tysiące wozokilometrów przez 4 miesiące
Właśnie ogłoszony przetarg na przewozy do Sycowa dotyczy ich realizacji w okresie od 3 września do 31 grudnia bieżącego roku, a więc identycznie jak w przypadku kursów do Góry. KD zakładają, że w okresie niecałych 4 miesięcy autobusy na trasie Oleśnica – Syców wykonają pracę eksploatacyjną na poziomie niespełna 43 tysięcy wozokilometrów. Do realizacji usługi ma zostać przeznaczony wyłącznie jeden autobus.
Siedem par kursów w dni robocze
Wstępny rozkład jazdy zakłada, że podróż z Sycowa do stacji Oleśnica ma trwać 39 minut, a po drodze autobus zatrzyma się jeszcze na przystankach Cieśle, Poniatowice oraz Stradomia Wierzchnia. Dwa kursy w relacji Syców – Oleśnica będą dowozić pasażerów aż do stacji Oleśnica Rataje. W przeciwnym kierunku takie wydłużenie obejmie jeden z kursów.
Jeśli podróżni z Sycowa będą chcieli dotrzeć aż do Wrocławia, to najszybszy pociągo-autobus ma ich tam dowieźć w czasie godziny i 25 minut. W dni robocze zaplanowano po siedem par kursów do i z Sycowa. Wstępny rozkład znajduje się poniżej.
Dobry, autobusowy standard
Koleje Dolnośląskie wymagają, żeby jedyny autobus, jakim będą świadczone usługi komunikacji zastępczej był wyprodukowany nie wcześniej niż w 2008 roku oraz aby mieścił minimum 60 pasażerów, z czego co najmniej 40 na miejscach siedzących. Napęd ma zapewniać silnik o mocy minimum 220 KM.Autobus ma mieć też co najmniej dwoje drzwi, z czego drugie, zlokalizowane na środku pojazdu, mają być dwuskrzydłowe, a ich szerokość ma wynieść metr. Pasażerowie będą podróżować na siedzeniach typu miejskiego lub podmiejskiego. Wysokość podłogi w 1 i 2 drzwiach ma wynieść maksymalnie 40 centymetrów.
Autobus ma być oczywiście przystosowany do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Spełnienie tej funkcjonalności będzie możliwe dzięki zastosowaniu rampy wjazdowej w 2 drzwiach, bądź też opcjonalnie za pomocą przyklęku prawej strony pojazdu. Miejsce dla wózków, dużego bagażu oraz rowerów ma znajdować się w bezpośredniej bliskości drugich drzwi pojazdu. Autobus będzie klimatyzowany i wyposażony w system informacji pasażerskiej. Przewóz rowerów będzie możliwy również z wykorzystaniem bagażnika umiejscowionego z tyłu pojazdu, zamontowanego za pomocą haka holowniczego.