Politechnika Warszawska i Rail-Mil Computers podsumowały realizację projektu automatycznego prowadzenia pociągu klasy CBTC, dofinansowanego ze środków NCBiR. System został przetestowany na czterech pierwszych stacjach I linii metra w Warszawie. Wartość projektu wyniosła 14,1 mln złotych, a wartość dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój to 7 mln złotych.
– Nad tym projektem pracowaliśmy wspólnie przez ponad 5 lat i cieszę się, że dzięki współpracy wszystkich zespołów powstał udany i niezwykle ważny dla transportu szynowego system. Mam nadzieję, że będzie służył nie tylko Polakom, ale również zdobędzie sukces na rynkach eksportowych – mówi prof. Marianna Jacyna, dziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.
System automatycznego prowadzenia pojazdów szynowych rmCBTC (z ang. rail-mil Communications-Based Train Control) przeznaczony jest dla wydzielonych systemów transportu szynowego – przede wszystkim metra, ale również kolei aglomeracyjnej czy tramwajów. Wykorzystuje dwukierunkową, bezprzewodową transmisję danych pomiędzy infrastrukturą a pojazdem.
– Podstawową zaletą systemu rmCBTC jest możliwość prowadzenia ruchu na zasadzie ruchomego odstępu blokowego, co pozwala skrócić przerwy pomiędzy pociągami, a zatem zwiększyć przepustowość linii. Ponadto rmCBTC umożliwia prowadzenie ruchu mieszanego co pozwala implementować system nie tylko na nowych, ale też na istniejących liniach. Pod względem technologicznym osiągnęliśmy trzeci poziom automatyzacji ruchu pociągów. W dobie kryzysu ogromne znaczenie ma również zmniejszenie kosztów energii, ponieważ każdy pociąg może poruszać się zgodnie z optymalną, energooszczędną krzywą prędkości – deklaruje Sławomir Jasiński, prezes zarządu Rail-Mil Computers.
System rmCBTC zapewnia bezpieczeństwo niezależnie od reakcji maszynisty. W architekturze systemu wydzielone są dwie części – stacjonarna wraz z interfejsami do istniejących w infrastrukturze systemów oraz pojazdowa, połączona z systemami pokładowymi. Urządzenia stacjonarne komunikują się z pojazdami za pośrednictwem bezprzewodowej, dwukierunkowej transmisji danych (WiFi, LTE, TETRA i innych). Jazda pociągu realizowana jest w oparciu o opracowane profile jazdy automatycznej. System uzyskał pozytywną opinię techniczną Instytutu Kolejnictwa oraz świadectwo dopuszczenia wydane przez Urząd Transportu Kolejowego.
System rmCBTC posiada scentralizowaną diagnostykę online komponentów jak również wybranych elementów infrastruktury i pojazdu, w tym diagnostykę predykcyjną. System oparty jest na komponentach europejskiego interoperacyjnego standardu ERTMS/ETCS.
Rail-Mil Computers to polska firma działająca w obszarze elektroniki i automatyki przemysłowej. Ponad setka inżynierów tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS-L1. Jest producentem systemu rmCBTC (który pozwala na autonomiczny ruch pociągów) oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych. Systemy dostarczone przez Rail-Mil pozwalają sterować ruchem m.in. na obydwu liniach warszawskiego metra.
W lipcu Rail-Mil poinformował o planowanym połączeniu w jednym holdingu z największym polskim producentem systemów sterowania ruchem kolejowym – Zakładami Automatyki Kombud. Łącznie obie firmy zatrudniają ponad 500 osób, w tym ponad 300 inżynierów.
fot. Rail-Mil