W stolicy Pomorza Zachodniego od początku stycznia nie obowiązuje już honorowanie miejskich biletów okresowych w pociągach regionalnych na terenie miasta. Rozwiązanie, będące namiastką wspólnego biletu, funkcjonowało 8 lat. Dlaczego więc z niego zrezygnowano?
Do końca ubiegłego roku w Szczecinie funkcjonował swego rodzaju wspólny bilet na komunikację miejską oraz pociągi regionalne w granicach miasta. W praktyce umożliwiało to podróż pociągiem np. ze stacji Szczecin Podjuchy na stację Szczecin Główny na podstawie okresowego biletu na autobusy i tramwaje bez konieczności kupowania biletu kolejowego.
Wspólny bilet jako komunikacja zastępcza
Było to możliwe dzięki umowie samorządu, a dokładnie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, odpowiadającego za organizację komunikacji miejskiej w Szczecinie, a przewoźnikiem realizującym połączenia regionalne na Pomorzu Zachodnim – Polregio,
dotyczącej honorowania miejskich biletów okresowych w pociągach na terenie stolicy Pomorza Zachodniego.
Niestety opisane rozwiązanie przestało funkcjonować z dnia na dzień, przez co na początku stycznia skutkowało to sporym zamieszaniem dla wszystkich podróżnych. Jak podkreśla ZDiTM opisywane rozwiązanie miało charakter komunikacji zastępczej.
– Komunikacja zastępcza organizowana była na bieżąco w ramach obowiązującego rozkładu jazdy pociągów przewoźnika POLREGIO w przypadku sytuacji losowych powodujących utrudnienia w ruchu komunikacji miejskiej, a także w celu wsparcia obsługi imprez masowych na podstawie zleceń wystawionych przez ZDiTM z punktami przesiadkowymi na stacjach w obrębie Gminy Miasto Szczecin. Do skorzystania z komunikacji zastępczej uprawnieni byli posiadacze biletu okresowego komunikacji miejskiej lub posiadacze uprawnień do bezpłatnych przejazdów. Były to albo umowy roczne, albo do wyczerpania środków finansowych zabezpieczonych w ramach poszczególnych umów – mówi Kacper Reszczyński z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.
ZDiTM przekazał nam również, że rozwiązanie funkcjonowało nieprzerwanie od 2015 roku i łącznie, w tym okresie, kosztowało miasto około 2,009 mln złotych brutto.
Integracji nie ma, bo... czekamy na jej lepszą formę
Szczecin jest bardzo rozległym miastem, co szczególnie daje się we znaki podróżnym z prawobrzeża czy też z północnych dzielnic (Gocław, Warszewo, Skolwin – te dzielnice jak na razie nie mają dostępu do komunikacji szynowej, choć niedługo ma się to zmienić), dlatego możliwość podróży pociągiem z Podjuch czy stacji Szczecin Dąbie na główną stację w Szczecinie jest bardzo atrakcyjna, zwłaszcza, gdy nie trzeba posiadać dwóch różnych biletów:, kolejowego oraz miejskiego. Dlaczego więc zlikwidowano rozwiązanie zachęcające do codziennego wyboru komunikacji publicznej?
– W bieżącym roku ZDiTM wyszedł z propozycją zawarcia umowy obowiązującej do czasu uruchomienia tzw. „wspólnego biletu” w ramach uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Przewoźnik, powołując się na organizatora regionalnych przewozów kolejowych tj. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego tłumaczył, że obecnie priorytetem jest wdrożenie biletu kolejowo-miejskiego – dodaje Kacper Reszczyński.
Obecne rozwiązanie niekorzystne dla województwa?
O powody rezygnacji z opisywanego rozwiązania zapytaliśmy więc Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego (UMWZ), który w pierwszym zdaniu przesłanej nam odpowiedzi podkreśla, że samorząd nigdy nie był stroną umowy pomiędzy miastem a Polregio.
– Miasto Szczecin ani bezpośrednio, ani poprzez ZDiTM nie prowadziło z organizatorem regionalnego kolejowego transportu pasażerskiego korespondencji w sprawie honorowania na terenie Szczecina w pociągach regionalnych biletów komunikacji miejskiej, mimo, że rozwiązanie takie w istotny sposób może wpływać na deficyt organizowanych i finansowanych przez
Województwo Zachodniopomorskie przewozów kolejowych – czytamy w dalszej części stanowiska Biura Prasowego UMWZ.
Województwo podkreśla też, że jego zdaniem brak racjonalności dotychczasowego rozwiązania – Stałe stosowanie doraźnego rozwiązania, mającego być z nazwy komunikacją zastępczą, kłóci się z logiką racjonalnego konstruowania taryfy. Bilet okresowy ZDiTM na linie zwykłe w cenie 80 zł miesięcznie, który nie upoważnia do przejazdu miejskim autobusem pospiesznym (bilet za 140 zł), miałby umożliwiać poruszanie się wszystkimi pociągami na terenie Szczecina – napisało Biuro Prasowe UMWZ.
Data wprowadzenia wspólnego biletu wielką niewiadomą
Przedstawiciele marszałka regionu podkreślili też, że następcą dotychczasowej „protezy” ma być wprowadzenie biletu metropolitalnego, kolejowo-autobusowego,
będącego częścią projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, który będzie dedykowany wszystkim mieszkańcom Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
– Konstrukcja kolejowo-komunalnego biletu metropolitalnego została wypracowana przez organizatorów odpłatnego transportu publicznego na terenie SSOM i można uznać, że jest na etapie ostatnich roboczych uzgodnień. Bilet, w zależności od wariantu, pozwoli korzystać z przewozów kolejowych w granicach SOM oraz komunikacji miejskiej. Jego istotną cechą jest cena – znacznie niższa od sumy cen biletów kolejowego i komunalnego. Wiąże się to ze zmniejszeniem wpływów biletowych, a tym samym zwiększeniem deficytu pokrywanego przez poszczególnych organizatorów, adekwatnie do upustów zastosowanych względem pierwotnych cen, stosowanych w przewozach poszczególnych organizatorów – Partnerów SKM – przekazało Biuro Prasowe Urzędu.
Kiedy można się więc spodziewać wprowadzenia oficjalnego, wspólnego biletu?
– Wdrożenie zintegrowanego biletu SKM będzie możliwe po zakończeniu przygotowań techniczno-organizacyjnych prowadzonych przez ZDiTM – napisali przedstawiciele województwa.
Walka o powrót do poprzedniego rozwiązania trwa
Jednocześnie w odpowiedzi na nasze pytania Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przyznał, że likwidacja honorowania biletów okresowych spotkała się z negatywną reakcją mieszkańców Szczecina, tak więc Zarząd nie składa broni – ZDiTM ponownie wystąpił o rozpatrzenie współpracy. Zarząd nadal oczekuje na odpowiedź – napisał Kacper Reszczyński.