Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Szczecin: Al. Wojska Polskiego na nowo, nadal bez tramwaju. Rusza konkurs

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-06-2017
Ostatnia modyfikacja:
22-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Szczecin: Al. Wojska Polskiego na nowo, nadal bez tramwaju. Rusza konkurs
fot. Szczecinolog, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commonsFragment alei Wojska Polskiego objęty konkursem
Szczecin ogłosił konkurs na koncepcję zagospodarowania przestrzeni publicznej alei Wojska Polskiego między placami Zwycięstwa i Szarych Szeregów. Preferowany wariant zakłada uspokojenie ruchu, wprowadzenie dwóch jezdni z parkowaniem i wysoką zielenią po środku, a także nieprzywracanie tramwaju.

Przedmiotem konkursu jest wykonanie koncepcji zagospodarowania przestrzeni publicznych w obszarze alei Wojska Polskiego na odcinku pomiędzy placami Zwycięstwa i Szarych Szeregów. W chwili obecnej aleja jest najdłuższą ulicą w Szczecinie (ok. 6 895 m). Odcinek pomiędzy placem Zwycięstwa i placem Szarych Szeregów, o długości około jednego kilometra, przebiega przez obszar śródmieścia, w większości ukształtowany przez przedwojenną zabudowę kwartałową, posiadającą spójne cechy funkcjonalne i estetyczne. Do 1973 r. przebiegał tędy tramwaj. Obecnie to obszar wymagający rewitalizacji.

Przyjęty w wyniku konsultacji społecznych wariant przebudowy przewiduje przebudowę pasa drogowego pod kątem uspokojenia ruchu poprzez wprowadzenie układu drogowego w postaci dwóch jezdni jednokierunkowych, z jednym pasem ruchu w każdą stronę. Miejsca postojowe mają być zorganizowane po środku w pasie dzielącym, bez torowiska tramwajowego (mieszkańcy, zdaniem miasta, sprzeciwili się powrotowi tramwaju czy całkowitemu zamknięciu ulicy). Preferowane są kamienna nawierzchnia, pasy ruchu o szerokości min. 4,5 m wraz ze skrajnią 0,5 m, wysoka zieleń w pasie środkowym oraz wprowadzenie autobusu elektrycznego jako głównego środka komunikacji. Jednocześnie istniejące drzewa po bokach jezdni wskazano do wycięcia ze względu na bezpieczeństwo pożarowe – w zakresie dojazdu pożarowego do budynków.

Al. Wojska Polskiego z otoczeniem

Zakres obszarowy konkursu oprócz odcinka alei Wojska Polskiego obejmuje także plac Zgody, teren u zbiegu ulicy Ściegiennego i ulicy Królowej Jadwigi, teren u zbiegu ulicy Obrońców Stalingradu i Alei Wojska Polskiego, odcinek ulicy Śląskiej bez przejazdu (od ulicy Więckowskiego do drogi wewnętrznej za budynkami mieszkalnymi Spółdzielni Mieszkaniowej „Śródmieście”) wraz z drogą wewnętrzną za tymi budynkami, a także odcinek ulicy Jagiellońskiej (od alei Piastów do alei Wojska Polskiego).

Celem konkursu jest wybór najlepszej koncepcji projektowej przebudowy alei Wojska Polskiego (w zakresie pasa drogowego) wraz z terenami przyległymi, zwiększającego atrakcyjność śródmiejskiego odcinka tej ulicy jako miejsca zamieszkania oraz aktywności społeczno-gospodarczej i kulturalnej, poprzez odpowiednie kształtowanie przestrzeni miejskiej, poprawienie estetyki poprzez przedstawienie spójnej wizji kolorystyki elewacji (z zachowaniem barw już zrealizowanych obiektów). Ponadto Szczecin liczy na uzyskanie koncepcji indywidualnego mebla miejskiego oraz spójnego systemu reklam.

Rewitalizacja za 30 mln zł


Wnioski o udział w konkursie można składać do 13 lipca. Do 4 sierpnia uczestnicy będą powiadomieni o dopuszczeniu do udziału w konkursie. Następnie prace będą mogli składać do 10 listopada, a rozstrzygnięcie konkursu zaplanowano 30 listopada.

Przewodniczącym sądu konkursowego będzie arch. Paweł Detko (Stowarzyszenie Architektów Polskich), a jego zastępcą arch. Jarosław Bondar (Architekt Miasta). Ponadto w skład komisji wchodzą arch. Tomasz Cykalewicz (Stowarzyszenie Architektów Polskich), arch. Elżbieta Głowacka (zastępca dyrektora Wydziału Urbanistyki i Administracji Budowlanej), arch. Anna Nawacka-Górzeńska (dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta), a także arch. Marek Orłowski (Stowarzyszenie Architektów Polskich).

Prace będą oceniane pod kątem sześciu kryteriów. Najwięcej punktów będzie można dostać za jakość użytkową i przestrzenną rozwiązań, w tym w odniesieniu do elementów komunikacji kołowej, rowerowej i pieszej (maks. 40 pkt). Punktowane będą też wielofunkcyjność rozwiązań, w tym atrakcyjność przestrzeni publicznych w odniesieniu do spędzania czasu na Alei oraz budowy więzi społecznych (maks. 20 pkt), walory estetyczne, w ty. w odniesieniu do elementów architektonicznych – małej architektury oraz innych elementów m.in. koncepcji kolorystyki elewacji oraz informacji wizualnej (maks. 10 pkt), jakość rozwiązań technicznych w połączeniu z walorami użytkowymi, z uwzględnieniem trwałości zastosowanych materiałów i rozwiązań technicznych (maks. 10 pkt), ekonomia rozwiązań z włączeniem zagadnień dotyczących realizacji inwestycji oraz jej późniejszego użytkowania (maks. 10 pkt), a także koszt realizacji inwestycji, wyliczony i podany przez Uczestnika na podstawie rozwiązań projektowych przedstawionych w pracy konkursowej (maks. 10 pkt).

Zwycięzca otrzyma 35 tys. zł. Ponadto zostanie zaproszony do negocjacji w sprawie zamówienia, którego przedmiotem będzie wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji. Koszt projektowanych prac związanych z realizacją koncepcji nie może przekraczać kwoty 30 mln zł netto.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5