Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” ogłosiło na początku stycznia przetarg na zakup czterech nowych i kolejnych już we flocie Szczecina autobusów elektrycznych. Niestety przetarg został unieważniony po otwarciu ofert.
O ogłoszeniu ponownego przetargu postanowiono ze względu na oszczędności poczynione przy poprzednim przetargu, rozstrzygniętym na korzyść Solarisa.
Przedmiotem zamówienia była dostawa czterech autobusów jednoczłonowych, niskopodłogowych, fabrycznie nowych, zeroemisyjnych, o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej.
Autobusy miały mieć długość od 11,8 do 12,5 metra, wysokość maksymalnie 3,35 metra oraz szerokość maksymalnie 2,55 metra. Liczba wymaganych miejsc pasażerskich to minimum 75, w tym co najmniej 28 siedzących.
Niestety w terminie składania ofert, który upłynął 11 lutego, nie wpłynęły do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego żadne dokumenty od zainteresowanych konkursem firm. W związku z tym przetarg został unieważniony. Środki jednak pozostają na koncie Przedsiębiorstwa, więc w niedługim czasie możemy spodziewać się ponowienia przetargu.
Pozostałe wymagania techniczne
Przypomnijmy dla porządku, jakie jeszcze wymagania techniczne wobec autobusów miało Przedsiębiorstwo, co za pewne pozostanie bez zmian w ponowionym przetargu. Pojazdy muszą być wyposażone w klimatyzację, rampę najazdową dla wózków, dwie dwuportowe ładowarki USB w przestrzeni pasażerskiej, oświetlenie wewnętrzne LED, przeszkloną, wydzieloną kabinę kierowcy typu „zamkniętego”, monitoring złożony z minimum ośmiu kamer (z czego: min. czterech monitorujących wnętrze pojazdu, jednej - przód pojazdu, jednej tylnej i dwóch bocznych).
Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywania jej do doładowania magazynu energii (tzw. rekuperacji).
Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe ma umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasileniu elektrycznym co najmniej 120 km, przy czym pojemność magazynu energii musi być nie mniejsza niż 120 kWh. Zużycie energii elektrycznej wg testu SORT-2 nie może przekroczyć 1,00 kWh/km. Pojazd powinien zapewniać możliwość ładowania plug-in oraz pantografowego.
Wykonawca ma zagwarantować sprawność autobusu przez minimum cztery lata bez limitu kilometrów.
Zamawiającym jest Gmina Szczecin, SPAK natomiast pełni w postępowaniu rolę pełnomocnika. Termin wykonania zamówienia to 365 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy.
Środki na zakup autobusów pochodzą z dofinansowania, jakie Gmina Szczecin otrzymała na projekt pt. „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Szczecin – faza II: zakup bezemisyjnego taboru” w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy. Środki z dofinansowania miały pozwolić na zakup 14 autobusów elektrycznych, lecz z powodu oszczędności przy przetargu sprzed kilku miesięcy miasto może dokupić jeszcze cztery kolejne autobusy.
Obecnie SPAK ma 103 autobusy, w tym 16 elektrycznych. Po zrealizowaniu obu zamówień flota elektryków SPAK powiększy się do 34 sztuk. Miasto myśli również o kolejnych zakupach autobusów bezemisyjnych, również wodorowych. Miałyby one trafić do SPA Dąbie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.