Szczecin stawia kolejny krok w kierunku obniżenia cen biletów za komunikację miejską. Podczas gdy największe miasta w Polsce planują podwyżki, w stolicy województwa zachodniopomorskiego tańsze mają być między innymi bilety okresowe. Rewolucja taryfowa ma zostać wprowadzona w życie wiosną przyszłego roku, do radnych trafił właśnie projekt zmienionej uchwały.
Podczas gdy w trudnym czasie pandemii władze metropolii, szukając oszczędności, podnoszą ceny biletów, Szczecin przyjmuje odwrotną strategię. Zmniejszenie opłat za bilety okresowe ma być zachętą do korzystania z komunikacji miejskiej. Działania są spójne i zawierają się nie tylko w polityce transportu zrównoważonego, ale także części parkingowej. Plany są długofalowe, a ich kierunek został już nadany.
Szereg inwestycji w komunikację miejską w ostatnich latach pokazuje, że zrównoważony transport jest priorytetem. Szczeciński Szybki Tramwaj i plany jego przedłużenia, modernizacja zajezdni, budowa pętli Turkusowa, przebudowa ulicy Szafera, placu Szarych Szeregów i Wyszyńskiego, ale przede wszystkim rozpoczęcie tworzenia Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej pokazuje jednoznacznie trend i kierunek, w jakim idzie miasto. Samo zadanie SKM to przebudowa lub modernizacja linii kolejowych o długości 23,75 km, budowa zintegrowanych węzłów i przystanków z parkingami P&R i B&R (windy, podjazdy dla osób niepełnosprawnych) i urządzeniami integracji transportu, takich jak tablice informacji pasażerskiej, biletomaty i kasowniki. To jeden z największych projektów dotyczących komunikacji miejskiej w Europie.
Kolejne przykłady zmian w komunikacji miejskiej to dodatkowe linie autobusowe i tramwajowe, zmiany w siatce połączeń. Pojazdy komunikacji miejskiej przejeżdżają o ponad 2 miliony kilometrów więcej niż jeszcze 8 lat temu. Powstało ponad 20 dodatkowych linii i prawie 200 przystanków. Innowacyjna na skalę całego kraju okazała się propozycja jaką jest Transport na żądanie.
Te wszystkie zmiany pozostały bez finansowych konsekwencji dla pasażerów. Ceny biletów od 2012 roku nie zmieniły się – pomimo inflacji i zwiększających się nakładów na komunikację miejską. 1 kwietnia 2021 roku Szczecin ucieknie największym miastom jeszcze bardziej. Podczas, gdy większość już teraz zapowiada podwyżki, w Szczecinie będzie taniej. Potanieją bilety okresowe, dobowe i wielodobowe od 10-25%. Dotychczas najbardziej spornym elementem był bilet okresowy na wszystkie linie zwykłe. W zmienionym projekcie uchwały ma on kosztować 80 zł.
Proponowany cennik biletów okresowych