Szczecin ma środki europejskie z programu regionalnego na zakup 4 elektrycznych przegubowców. Samorząd jest też blisko pozyskania dofinansowania do zakupu 14 “elektryków” z programu Zielony Transport Publiczny.
Aktualnie po szczecińskich ulicach kursuje 16 autobusów elektrycznych, które są użytkowane przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe (SPA) Klonowica. Kilka tygodni temu
przewoźnik odebrał dwa nowe elektrobusy, zakupione dzięki dotacji z programu Zielony Transport Publiczny.
Nie są to ostatnie autobusy elektryczne, jakie mogą pojawić się w mieście, bowiem samorząd złożył swój wniosek do trzeciego naboru programu Zielony Transport Publiczny, a jego wniosek został zaakceptowany pod względem formalnym. Ów nabór nie został jeszcze rozstrzygnięty, a Szczecin aplikował w nim o dofinansowanie do zakupu 14 elektrobusów (10 przegubowych oraz 4 krótszych, 12-metrowych).
Miasto wyceniło to zadanie na prawie 71,274 mln złotych, a dofinansowanie, o jakie ubiega się samorząd, to prawie 58 mln złotych w formie bezzwrotnej dotacji.
Poza tym miasto otrzymało również środki na zakup kolejnych elektrobusów w ramach instrumentu ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego w kwocie niespełna 15 milionów złotych, przy całkowitej wartości projektu na poziomie 21,683 mln złotych. Jak mówi nam Łukasz Kolasa, rzecznik prasowy prezydenta Szczecina, projekt dotyczy zakupu czterech elektrycznych autobusów przegubowych dla SPA Klonowica, choć ich zakup nie jest jeszcze przesądzony.
– Należy jednak zaznaczyć, że zakres absorpcji środków związanych z autobusami może ulegać modyfikacjom. Wszystko będzie zależeć od wykorzystania środków na inne projekty w działaniu 3.1 FEPZ. Czysto hipotetycznie może się bowiem okazać, że np. pojawią się dodatkowe środki na autobusy w ramach KPO. Zasadnym więc będzie rozważenie czy środki autobusowe w ramach ZIT nie przesunąć na inne projekty z listy, tak by zwiększyć ich finansowanie. Najbliższe miesiące to zatem to ogromna praca formalna i sprawdzenie wszystkich możliwości. Intencją jest oczywiście jak największe pozyskanie środków zewnętrznych – tłumaczy Łukasz Kolasa.
Wspomniane przez rzecznika projekty, które mogą uzyskać dofinansowanie kosztem elektrobusów to w przypadku Szczecina np. dofinansowanie do budowy kładki pieszo-rowerowej nad ulicą Struga czy Rewitalizacja Placu Zwycięstwa.