Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szczecin chce następne używane tramwaje z Berlina

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
28-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szczecin chce następne używane tramwaje z Berlina
fot. Tomasz GieżyńskiWagon GT6 na ulicach Berlina. 1997 rok
Tramwaje Szczecińskie w dalszym ciągu celują w zakupy tramwajów używanych. Ma to związek z brakiem perspektyw pozyskania dużej liczby fabrycznie nowych wagonów. Przewoźnik szczególnie uważnie monitoruje sytuację pojazdów GT6 użytkowanych przez BVG Berlin, które mają być stopniowo wycofywane z powodu zakupów nowych tramwajów od Alstomu. Szczecińska spółka wysłała nawet wstępne zapytanie o wspomniane jednostki, lecz jak na razie nie uzyskała żadnej odpowiedzi.

Tramwaje Szczecińskie lada dzień mają podpisać umowę na zakup co najmniej 4 fabrycznie nowych, dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych. Przetarg na to zadanie został rozstrzygnięty w połowie listopada, a jego zwycięzcą został jedyny oferent - Modertrans z Poznania. Przewoźnik ze Szczecina będzie mógł jeszcze dokupić 8 tramwajów w ramach prawa opcji, choć jest to zależne od pozyskania środków z KPO.

Niskopodłogowe rodzynki - Swingi

Będzie to pierwszy od ponad 10 lat zakup fabrycznie nowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów dla Szczecina, kiedy to w ciągu czterech lat (2010-2013) do miasta trafiło łącznie 28 Swingów z Pesy. Jak do tej pory są to jedyne w pełni niskopodłogowe tramwaje we flocie Tramwajów Szczecińskich.

Z kolei większość taboru przewoźnika ciągle stanowią używane, wysokopodłogowe Tatry - KT4 oraz T6, zakupione od BVG Berlin w latach 2006-2013.

Będą dalsze inwestycje w tabor używany

Z powodu braku perspektyw na duże zakupy zupełnie nowych tramwajów oraz konieczność wymiany najstarszych pojazdów Tramwaje Szczecińskie planują dalsze posiłkowanie się taborem używanym.

– Spółka Tramwaje Szczecińskie nie wyklucza zakupu tramwajów także z rynku wtórnego. Monitorujemy sytuację w miastach, które odnawiają tabor. Jeśli pojawi się dobra oferta, będziemy ją analizować. "Dobra" tzn. taka, która dotyczyć będzie tramwajów niskopodłogowych, w dobrym stanie technicznym i przystępnej, atrakcyjnej dla kupującego cenie. Nie wykluczamy z żadnej możliwości zakupu pojazdów, natomiast mało prawdopodobne jest nabycie używanych pojazdów niskopodłogowych na rynku krajowym. Priorytetem oczywiście jest zakup tramwajów nowych, ale uzależniony jest on od dofinansowania zewnętrznego – mówi nam rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich, Wojciech Jachim.

Głównym celem GT6 z Berlina

Nie jest tajemnicą, że szczeciński przewoźnik myśli głównie o zakupie używanych tramwajów z Berlina - pojazdów z serii GT6 – W najbliższych latach do BVG zostaną dostarczone nowe pojazdy, co skutkować prawdopodobnie będzie stopniowym wycofaniem z eksploatacji użytkowanych najbardziej wyeksploatowanych i kosztochłonnych pojazdów niskopodłogowych. W przypadku pojawienia się oferty, na zakup używanych tramwajów niskopodłogowych, będziemy ją analizować – dodaje rzecznik.

Jednocześnie Jachim przyznaje, że Tramwaje Szczecińskie nie prowadzą aktualnie żadnych rozmów z BVG odnośnie możliwości zakupu wspomnianych tramwajów, choć spółka starała się już rozeznać ten temat.

– Nie otrzymaliśmy także żadnej odpowiedzi od przewoźnika na wysłane wstępne zapytanie dotyczące planów jakie ma BVG w odniesieniu do pojazdów serii GT6, które mają ewentualnie być wycofywane z eksploatacji w miarę dostaw nowych pojazdów – poinformował nas Jachim.

Berliński przewoźnik jest w trakcie zakupu zupełnie nowych tramwajów od Alstomu, które mają zastąpić właśnie jednostki GT6. BVG Berlin posiada 150 tramwajów z tej serii, zarówno w wersji jedno- (105 wozów) jak i dwukierunkowej (45 wagonów). GT6 to 3-członowe, niespełna 27-metrowe tramwaje w pełni niskopodłogowe. Warto przypomnieć, że jeden z berlińskich GT6 był już testowany w Polsce pod koniec lat 90, kiedy to można było go spotkać na ulicach Warszawy (przez dłuższy czas), Poznania, Wrocławia czy właśnie Szczecina. Używane wagony z tej rodziny (oczywiście o węższym - 1000 mm rozstawie osi), zakupiła z kolei Łódź.

Tatry T6 pierwsze do wycofania

Przedstawiciel Tramwajów Szczecińskich przekazał nam również, że po zakupie nowych tramwajów, zarówno z rynku pierwotnego (Moderusów Gamma) jak i wtórnego spółka planuje w pierwszej kolejności wycofanie z użytkowania Tatr T6A2, kursujących w 23 składach dwuwagonowych.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaje Szczecińskie wybierają Gammy

Komunikacja

Tramwaje Szczecińskie wybierają Gammy

Jakub Rösler 13 listopada 2024

Szczecin. Powrót tramwajów na Kolumba znów opóźniony

Komunikacja

Szczecin. Powrót tramwajów na Kolumba znów opóźniony

Jakub Rösler 18 października 2024

Szczecin ma jedną ofertę na nowe tramwaje

Komunikacja

Szczecin ma jedną ofertę na nowe tramwaje

Jakub Rösler 09 sierpnia 2024

Tramwaje Szczecińskie w końcu kupują nowe tramwaje

Komunikacja

Szczecin. Strefa Czystego Transportu za nowe tramwaje

Komunikacja

Szczecin z planem zakupu 30 niskopodłogowych tramwajów

Komunikacja

Zobacz również:

Tramwaje Szczecińskie wybierają Gammy

Komunikacja

Tramwaje Szczecińskie wybierają Gammy

Jakub Rösler 13 listopada 2024

Szczecin. Powrót tramwajów na Kolumba znów opóźniony

Komunikacja

Szczecin. Powrót tramwajów na Kolumba znów opóźniony

Jakub Rösler 18 października 2024

Szczecin ma jedną ofertę na nowe tramwaje

Komunikacja

Szczecin ma jedną ofertę na nowe tramwaje

Jakub Rösler 09 sierpnia 2024

Tramwaje Szczecińskie w końcu kupują nowe tramwaje

Komunikacja

Szczecin. Strefa Czystego Transportu za nowe tramwaje

Komunikacja

Szczecin z planem zakupu 30 niskopodłogowych tramwajów

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5