Szczecin chce pozyskać co najmniej 30 w pełni niskopodłogowych tramwajów, niezależnie od tego, z jakich środków zewnętrznych sfinansuje ten zakup. Samorząd planuje aplikować o środki z programu FEnIKS oraz z KPO. Miasto zaciągnie też pożyczkę na Zieloną Transformację Miast, z której można finansować inwestycje tramwajowe.
W ostatnich tygodniach szeroko pisaliśmy o działaniach Szczecina, który bardzo mocno, choć jednocześnie bardzo późno,
zintensyfikował swoje działania dotyczące chęci pozyskania nowych tramwajów niskopodłogowych. Samorząd ma w planach zakupy co najmniej 30 nowych tramwajów, zarówno jedno- jak i dwukierunkowych.
Miasto chce nabyć 10 wagonów dwukierunkowych oraz 20 wagonów jednokierunkowych z wykorzystaniem różnych środków. Pierwsze zapowiedzi Szczecina mówiły o tym, że samorząd spróbuje
pozyskać środki z programu FEnIKS na zakup 4 dwukierunkowych tramwajów, natomiast kilka dni później ogłoszono,
że miasto będzie próbowało pozyskać środki na zakup 8 tramwajów dwukierunkowych z konkursu w ramach KPO, co ma być możliwe dzięki… rozpoczęciu prac nad Strefą Czystego Transportu. O zbieżność, bądź nie, tych planów zapytaliśmy szczeciński magistrat.
– Na tym etapie chcielibyśmy aby do Szczecina trafiło 30 pojazdów. Jeśli starczy środków i będą możliwości budżetowe być może więcej. Natomiast czy pojawią się one w ramach środków z KPO czy FENIKS nie ma aż takiego znaczenia. Dlatego spółka Tramwaje Szczecińskie oraz służby miasta pracują nad takim złożeniem dokumentów, które pozwolą sięgnąć po maksymalne duże dofinansowania – mówi Łukasz Kolasa, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Szczecin.
Kolasa przekazał nam również, że samorząd chce kupić tramwaje o długości w przedziale 30-33 metry, które będą w pełni niskopodłogowe.
Kilka dni temu Rada Miasta Szczecin wyraziła zgodę nad rozpoczęciem prac nad Strefą Czystego Transportu, a radni zgodzili się również na zaciągnięcia długoterminowej pożyczki na zieloną transformację miast w ramach środków z KPO na kwotę maksymalnie 351 mln złotych. Instrument ten
można wykorzystać również do budowy lub modernizacji torowisk tramwajowych czy też do zakupu taboru - tramwajów oraz autobusów zeroemisyjnych. Czy Szczecin planuje więc wykorzystać wspomniane środki na rozwój komunikacji miejskiej?
– Na razie jest za wcześnie, żeby mówić o szczegółach wykorzystania tych środków. Na pewno w najbliższym czasie będą prowadzone analizy dot. poszczególnych działań. Przypomnę, że w ramach tych środków finansowane mogą być także inwestycje w odnawialne źródła energii. To temat bardzo ważny dla Szczecina i już dziś jesteśmy liderem w kontekście samowystarczalności energetycznej. Należy się zatem liczyć z kontynuacją tych działań – tłumaczy Łukasz Kolasa.