Ogromna modernizacja torowisk łączących Pomorzany z centrum Szczecina ma zakończyć się dopiero w drugiej połowie 2025 roku. Oznacza to, że inwestycja będzie miała prawie dwa lata opóźnienia. Jeśli plany samorządu się powiodą, to w lecie przyszłego roku tramwaje powrócą do dworca kolejowego, choć na razie jako “wahadło”.
Od jesieni 2021 roku, w Szczecinie trwa ogromne zadanie dotyczące modernizacji obu tras tramwajowych łączących Pomorzany z resztą miasta. W pierwszej kolejności prace objęły
modernizację pętli Pomorzany oraz
trasę przy dworcu kolejowym (a więc torowiska na ulicach Nabrzeże Wieleckie, Nowej, Dworcowej, Kolumba, Chmielewskiego oraz Smolańskiej). Drugim etapem jest modernizacja trasy wzdłuż alei Powstańców Wielkopolskich.
Trasa w rejonie dworca prawie gotowa
Dość powiedzieć, że cała inwestycja miała zakończyć się po 720 dniach od momentu podpisania umowy (co nastąpiło 16 listopada 2021 roku), tak więc termin ten upłynął 6 listopada bieżącego roku. Od dawna wiemy, że
cała inwestycja jest znacznie opóźniona, przez co prace wcale nie rozpoczęły się jeszcze na drugim odcinku przeznaczonym do modernizacji, czyli na alei Powstańców Wielkopolskich. Jak więc posuwają się prace na pozostałej części zadania?
– Przebudowane zostały ul: Nabrzeże Wieleckie, Kolumba (od ul. Wyszyńskiego do Dworca PKP); Dworcowa, Nowa i Chmielewskiego w przeważającej części, Smolańska oraz w znacznym zakresie nowa pętla tramwajowa wraz z torowiskiem i towarzyszącą infrastrukturą. Na opisanych wyżej odcinkach usunięte zostały napotkane liczne kolizje z uzbrojeniem podziemnym oraz wykonane zostały roboty związane nowym zagospodarowaniem – mówi nam Kacper Reszczyński, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich, które prowadzą całą inwestycję.
Reszczyński dodał też, że w ramach obecnie realizowanych prac (bez torowiska na alei Powstańców Wielkopolskich) do wykonania pozostała jeszcze połowa nawierzchni i torowiska na Dworcowej, część ulicy Nowej oraz część pętli Pomorzany – Poza tym na prace czekają: dalszy odcinek Kolumba, od dworca głównego do ul. Smolańskiej w zakresie podbudowy, torowiska, jezdni oraz chodników (zostały wykonane w większości roboty instalacyjne) oraz trakcja tramwajowa od Poczty Polskiej do Pętli Pomorzany – wylicza przedstawiciel szczecińskiej spółki.
Dwa lata opóźnienia, ale bez kar dla wykonawcy
Inwestycję podzielono na dwie zasadnicze części, tak aby nie odcinać Pomorzan od transportu szynowego. Sprawia to więc, że prace na trasie w kierunku Placu Szyrockiego będą mogły rozpocząć się dopiero po zakończeniu inwestycji na trasie w kierunku dworca kolejowego.
W tym momencie nie znamy jednak daty ukończenia tej części całego zadania oraz wznowienia kursów tramwajów przez Dworcową, Kolumba i Smolańską do pętli Pomorzany, bowiem nowy harmonogram inwestycji jest dopiero w trakcie uzgodnień. Nieco więcej wiemy już jednak o terminie zakończenia całej inwestycji – Nowy termin to druga połowa 2025 r. – deklaruje Kacper Reszczyński.
Przypomnijmy, że głównym powodem opóźnienia okazały się niezidentyfikowane wcześniej kolizje podziemne, które sprawiły, że prace na ulicy Kolumba kilkukrotnie musiano zupełnie przerywać. Z tego powodu wykonawcy nie naliczono też żadnych kar umownych, bowiem zdaniem Tramwajów Szczecińskich opóźnienie nie wynika z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.
Fazowanie i FEnIKS w tle
Całe zadanie zostało też dofinansowane z funduszy europejskich z kończącej się właśnie perspektywy unijnej, przez co powinno ono zostać rozliczone do końca tego roku. Aby nie utracić unijnej dotacji, Szczecin zdecydował się na fazowanie projektu (podziale na dwie fazy), co pozwoli rozliczyć wydatki poniesione do tej pory oraz dokończyć prace dzięki funduszom z nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027.
– Do końca roku ma zostać wykorzystana całość przyznanego dofinansowania w obecnej perspektywie finansowej tj. 184 710 071,53 zł. Należy mieć jednak na uwadze, iż ostateczna wartość całego wykorzystanego dofinansowania w obecnej perspektywie będzie znana po akceptacji wniosku o płatność końcową przez CUPT. W ramach kolejnej perspektywy finansowej zgodnie z fiszką zgłoszeniową dla projektów w ramach Strategii ZIT wspieranych w programie FEnIKS 2021-2027 wartość dofinansowania dla II fazy projektu wynosi 171 524 168,95 złotych – mówi nam Kacper Reszczyński.
Oznacza to, że ostateczna wartość całej inwestycji będzie znacznie większa. Do tej pory całość miała kosztować niespełna 273 mln złotych brutto (262 mln złotych z pierwotnej umowy oraz 11 mln złotych z aneksów), z czego prawie 185 mln złotych to środki unijne, natomiast po uwzględnieniu środków europejskich na drugą fazę (a więc ponad 171 mln złotych) wartość zadania urosła już do co najmniej 444 mln złotych brutto.
"Dwukierunkowcem" do dworca
Z racji tego, że torowiska na ulicy Dworcowej, Nowej, Nabrzeżu Wieleckim oraz Kolumba (do dworca kolejowego), są już gotowe lub też zostaną wykonane w ciągu kilku najbliższych miesięcy, władze miasta planują, że na tym odcinku miałby zostać wznowiony tramwajowy ruch wahadłowy do dworca (przypomnijmy, że przy dworcu zostanie zachowany układ torowy umożliwiający zmianę kierunku dla wagonów dwukierunkowych). Mają ku temu posłużyć dwukierunkowe
tramwaje Moderus Beta, które Tramwaje Szczecińskie zakupiły w ostatnich latach.
Schemat torowy przystanku przy dworcu kolejowym
“Jest to powiązane z wykorzystaniem tramwajów dwukierunkowych na ul. Mickiewicza. Gdy prace tam dobiegną końca, jest plan, by tramwaje dwukierunkowe jeździły właśnie w okolice dworca" – tak napisał w mediach społecznościowych prezydent Szczecina, Piotr Krzystek, cytowany przez szczecińską Gazetę Wyborczą.
Zdaniem prezydenta, takie rozwiązanie będzie mogło zostać wprowadzone dopiero w wakacje 2024 roku. O wykorzystaniu
“dwukierunkowców” na trasie do dawnej pętli Krzekowo pisaliśmy szeroko tutaj. Warto jednak zaznaczyć, że Tramwaje Szczecińskie
dysponują tylko sześcioma tramwajami dwukierunkowymi, tak więc trudno będzie ułożyć rozkład jazdy do dworca w oparciu o tak małą liczbę wozów.