Prezentujemy kolejną koncepcję nowej trasy tramwajowej, o której myśli Szczecin. Tym razem pod lupę bierzemy nowy odcinek torowiska na ulicy Mieszka I, który docelowo mógłby zostać wydłużony do stacji Szczecin Gumieńce. Pierwszy etap tej inwestycji ma kończyć się zaraz za rondem Uniwersyteckim.
Szczecin powoli myśli o dalszej rozbudowie swojej sieci tramwajowej, dlatego miasto przygotowało wstępne koncepcje kilku tras, które miałyby powstać w następnych latach. Opisywaliśmy ju
ż torowisko wzdłuż ulicy 26 Kwietnia a dziś przyszedł czas na trasę prowadzoną wzdłuż ulicy Mieszka I.
Krańcówka za rondem Uniwersyteckim
Koncepcja dla tego odcinka zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej pomiędzy jezdniami ulicy Mieszka I, od Placu Szyrockiego w rejon budynków Uniwersytetu Szczecińskiego. Założono, że tramwaje jadące od strony Mieszka I będą mogły kursować tylko na wprost, w kierunku centrum, dlatego we wstępnej koncepcji nie zaplanowano rozjazdów w aleję Powstańców Wielkopolskich.
Trasa ma kończyć się krańcówką dla wagonów dwukierunkowych, która ma zostać zlokalizowana zaraz za rondem Uniwersyteckim (tramwaje pokonają rondo na skos). Dokładny rysunek krańcówki poniżej.
2,6 kilometra torów
Miasto szacuje, że długość nowej linii to 2,6 kilometra, a na trasie pojawiłoby się 7 nowych przystanków, których lokalizacja w tym momencie nie jest jeszcze przesądzona.
– Najbardziej prawdopodobne lokalizacje nowych przystanków to: al. Powstańców Wielkopolskich, Cmentarz Centralny (brama wejściowa znajdująca się w ciągu ul. Mieszka I), Milczańska, Białowieska, Wierzbowa, Rondo Uniwersyteckie, Płocka/Cukrowa/Uniwersytet Szczeciński – opisuje nam to Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Szczecińskich Inwestycji Miejskich, a więc spółki prowadzącej poszczególne zadania inwestycyjne w imieniu miasta.
W drugim etapie trasa mogłaby zostać wydłużona wzdłuż ulicy Cukrowej aż do stacji kolejowej Szczecin Gumieńce i również miałaby zostać zakończona krańcem dla wagonów dwukierunkowych.
Koszty na poziomie co najmniej 130 milionów złotych
Miasto szacuje, że do obsługi nowego odcinka (w jego pierwszym etapie kończącym się przy Uniwersytecie Szczecińskim) niezbędne będzie wykorzystanie 10 wagonów tramwajowych. Budowa tego odcinka miałaby pozwolić na “uwolnienie” od 12 do 14 autobusów komunikacji miejskiej, które obecnie kursują wzdłuż Mieszka I. Sęk w tym, że Tramwaje Szczecińskie jak na razie posiadają bardzo skromną flotę dwukierunkowych tramwajów, która
liczy zaledwie sześć sztuk. Zarówno obsługa trasy na Mieszka I jak i t
rasy wzdłuż 26 Kwietnia będzie wymagać około 20 wagonów przystosowanych do jazdy w obie strony, tak więc przed miastem nie tylko wyzwania infrastrukturalne, ale i taborowe.
Szacunkowy koszt nowego odcinka to około 130 mln złotych. Warto jednak zaznaczyć, że jak na razie Szczecin nie ma środków na budowę żadnej nowej trasy, a priorytety miasta w pierwszej kolejności obejmują
inne nowe odcinki oraz modernizację torowiska na Gocław, o czym więcej tutaj.