Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, nowy cennik opłat w SPP, reorganizacja PPN-ów – szczecińska Rada Miasta przegłosowała trzy ważne uchwały parkingowe. Ponadto miasto wprowadziło też podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej.
Uchwały wejdą w życie 1 maja 2025 roku pod warunkiem, że zostaną zatwierdzone przez organ nadzorczy, czyli Wojewodę Zachodniopomorskiego.
Śródmiejska Strefa Płatnego ParkowaniaNajwiększą zmianą w szczecińskim systemie parkowania będzie utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych gmina o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. może ustalić ŚSPP na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, przy czym stawki za postój mogą być tu wyższe niż w SPP i obowiązywać siedem dni w tygodniu.
I na takie właśnie rozwiązanie zdecydowali się radni na Starym Mieście między ulicami Tkacką a Mściwoja i Panieńską.
Stare Miasto ze względu na swoje walory architektoniczne, ciasny układ ulic wymaga szczególnej ochrony przed nadmiarem samochodów. O ŚSPP na Starym Mieście od dawna zabiegała Rada Osiedla Stare Miasto argumentując to tym, że ze względu na atrakcyjność turystyczną (i gastronomiczną) problemy z parkowaniem są tam nie tylko w dni robocze, ale także w weekendy i popołudniami.
Główne zasady działania szczecińskiej ŚSPP:- postój płatny we wszystkie dni tygodnia w godzinach od 8 do 22
- stawka za pierwszą godzinę 8 zł, drugą 9,60, trzecią 11,40, czwartą i następne 8 zł.
- roczny abonament mieszkańca ŚSPP 440 zł (półroczny 220 zł).
- posiadacze abonamentu mogą parkować na całym obszarze ŚSPP oraz bez dodatkowych opłat na PPN Trasa Zamkowa.
- abonament miesięczny dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych 300 zł/miesiąc.
- opłata zryczałtowana dla osób niepełnosprawnych, opiekunów osób o znacznym stopniu niepełnosprawności 10 zł / rok
- opłata dodatkowa za niewniesienie opłaty regulaminowej za postój 400 zł (200 zł, jeśli wpłacona w ciągu siedmiu dni od otrzymania zawiadomienia)
Podobnie jak w SPP, abonament mieszkańca (w uchwale zwany opłatą zryczałtowaną) przysługuje osobie fizycznej rozliczającej podatek dochodowy od osób fizycznych w Szczecinie. Abonament dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych przysługuje firmom czy instytucjom, które mają siedzibę na terenie ŚSPP. Mieszkaniec i firma (jednostka organizacyjna) mają prawo do zakupu jednego abonamentu.
Tak jak w SPP raz w ciągu dnia będzie można skorzystać z 15-minutowego darmowego postoju pod warunkiem pobrania biletu zerowego z urządzenia kasującego lub za pomocą aplikacji mobilnych, jeżeli posiadają taką funkcjonalność. Nowością jest możliwość skorzystania z aplikacji. Podobny zapis znajduje się projekcie nowelizacji uchwały o SPP.
Wykaz ulic położonych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:Plac Żołnierza Polskiego (Mariackiej do Farnej), Farna, Grodzka, Koński Kierat (od Mariackiej do Farnej), Korsarzy, Księcia Mściwoja II, Kuśnierska, Łaziebna, Mariacka, Panieńska, Rycerska, Sołtysia, Staromiejska (od Grodzkiej do Wyszyńskiego), Staromłyńska (od Placu Żołnierza Polskiego do Końskiego Kieratu, Tkacka.
„Wprowadzenie ŚSPP w Szczecinie umożliwi podniesienie stawek za parkowanie, dłuższy czas pobierania opłat od 8:00 do 22:00 oraz wydłużenie działania strefy na soboty i niedziele – czytamy w uzasadnieniu uchwały. - Celem tych zmian jest (…):
- poprawa dostępności miejsc postojowych, zwłaszcza dla mieszkańców;
- ograniczenie czasu postoju, zmniejszenie napełnienia w strefie i zwiększenie rotacji;
- poprawa jakości powietrza przez ograniczenie liczby pojazdów na tym obszarze
- stworzenie atrakcyjnej przestrzeni dostosowanej do potrzeb mieszkańców i biznesu lokalnego.
Nowelizacja uchwały o Strefie Płatnego ParkowaniaKolejna przegłosowana dziś nowelizuje zasady działania, w tym granice i cennik SPP. W obręb strefy zostaną włączone:- fragment ulicy Montwiłła w rejonie Teatru Polskiego
- odcinek ulicy Ku Słońcu między Rondem Pileckiego a Bramą Główną CC.
- ulica Zbożowa na Łasztowni.
Uchwała zmniejsza także udział podstrefy żółtej w rejonach, gdzie rotacja aut jest niewystarczająca.
Obecny cennik SPP jest z marca 2021 roku. Od tego czasu skumulowana inflacja wyniosła w Polsce ok. 35 proc. a liczba pojazdów w Szczecinie zbliżyła się do 350 tys. Celem zmian w cenniku jest urealnienie opłat w stosunku do inflacji, a tym samym poprawa dostępności miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania.
Poniżej zmiany w poszczególnych kategoriach opłat.
W podstrefie czerwonej opłata za drugą godzinę postoju: 5,20 zł, za trzecią 6,20 zł, za czwartą i następne 3,60 zł. W podstrefie żółtej odpowiednio: 4,30, 5,10, 3,60.
Opłata dodatkowa wzrośnie z 200 do 400 zł, ale jeśli zostanie wniesiona w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia wystawienia zawiadomienia o nieopłaconym postoju lub otrzymania pocztą zawiadomienia o nieopłaconym postoju wyniesie 200 zł.
Ułatwienie dla mieszkańców strefy
Obecnie mieszkaniec obszaru SPP może zakupić abonament uprawniający do postoju na ulicy, przy której zamieszkuje albo na ulicy przyległej, ale opłata ważna jest tylko dla jednej wskazanej przez posiadacza pojazdu ulicy. Uchwała wprowadza zapis uprawniający do postoju na dwóch ulicach. Przy czym mieszkaniec będzie mógł wybrać dwie ulice z trzech: zamieszkania, przyległej albo ulicę w najbliższej okolicy.
Inne ważne zmiany w regulaminie SPP:- wprowadzenie abonamentu zastępczego, umożliwiającego wykorzystania zakupionego abonamentu na pojazd inny niż ten, na który został wykupiony – np. w czasie naprawy samochodu w warsztacie
- wymuszenie rotacji pojazdów na miejscach dla zaopatrzenia poprzez wprowadzenie biletu darmowego dla aut zaopatrzenia pobieranego z parkomatu na okres np. 15 minut. Takie same regulacje dotyczą uchwał o ŚSPP i PPN-ach.
Nowelizacja uchwały o Płatnych Parkingach Niestrzeżonych
Trzecia uchwała parkingowa dotyczy PPN-ów. W Szczecinie jest obecnie sześć Płatnych Parkingów Niestrzeżonych: PPN Trasa Zamkowa, PPN Czarnieckiego, PPN Ogińskiego, PPN Szymanowskiego, PPN Orła Białego, PPN Dolny Taras.
Dwa z nich zostaną zlikwidowane. Chodzi o PPN Orła Białego (z uwagi na brak miejsc postojowych po planowanej przebudowie placu) oraz o PPN Szymanowskiego. Natomiast nowy PPN Jasne Błonia powstanie na parkingu przy ul. Piotra Skargi, vis a vis Pomnika Czynu Polaków.
Powodem likwidacji PPN Szymanowskiego jest funkcjonowanie na tej samej ulicy SPP i wynikające stąd problemy kierowców z wyborem właściwego parkomatu (PPN czy SPP). „Z powyższych względów – czytamy w uzasadnieniu uchwały - planuje się w 2025 r. włączenie miejsc parkingowych dotychczasowego PPN „Ogińskiego” do Strefy Płatnego Parkowania. W tym zakresie podjęto działania i planuje się uregulowanie tej kwestii formalnie w przyszłym roku.”
Ceny za postój na PPN-ach od 1 maja 2025:
Podobnie jak w SPP czy ŚSPP roczny abonament mieszkańca PPN Dolny Taras będzie kosztować: roczny 440 zł, półroczny 220 zł. Posiadacze abonamentu będą mogli parkować dodatkowo na PPN Trasa Zamkowa.
Opłata dodatkowa za niewniesienie opłaty regulaminowej za postój albo za postój w miejscu niewyznaczonym 200 zł.
Trzy wolne dni na wszystkich płatnych parkingach
W celu ujednolicenia zasad parkowania w mieście w dniach 2 maja, 24 i 31 grudnia, analogicznie jak w Strefie Płatnego Parkowania, ŚSPP i PPN-y będą wolne od poboru opłat.