Powstający system szczecińskiej SKM ma być docelowo w pełni zintegrowany taryfowo z komunikacją organizowaną przez miasta i gminy, przez które wieść będą trasy kolei metropolitalnej. Jednolita oferta biletowa ma zostać wprowadzona za około dwa lata. Aktualnie trwa dopracowywanie projektowanych rozwiązań.
W aglomeracji szczecińskiej trwają przygotowania do uruchomienia systemu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM). Na razie jednak istniejące połączenia regionalne, które obsługują szereg szczecińskich i podszczecińskich przystanków kolejowych i mogłyby być szerzej wykorzystywane w przewozach wewnątrzmiejskich i aglomeracyjnych, nie są zintegrowane taryowo z systemem komunikacji miejskiej. To sytuacja coraz rzadsza w dużych miastach Polski: w ostatnich latach na stworzenie jednolitego systemu biletowego zdecydowano się m.in. w
Łodzi.
Dwa lata oczekiwania na wspólny biletWkrótce z biletem miejskim będzie można według aktualnych zapowiedzi wsiąść do pociągu także w Szczecinie. – Na obecnym etapie trwają prace związane z wdrożeniem zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego umożliwiającego podróż na jednym bilecie w ramach systemu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz pojazdami komunikacji miejskiej poszczególnych miast i gmin, w tym oczywiście na terenie Szczecina – mówi Artur Ratuszyński ze Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. To właśnie SSOM odpowiada za proces powstawania całego systemu SKM.
Do uruchomienia pociągów szczecińskiej SKM-ki pozostało jednak wciąż bardzo dużo czasu. Najprawdopodobniej proces integracji kolei i komunikacji miejskiej nie zostanie przeprowadzony wcześniej. – Z uwagi na konieczność dopracowania rozwiązań planowany termin wprowadzenia wspólnej oferty zbiega się w czasie z terminem uruchomienia połączeń SKM w pełnym zakresie – tłumaczy nasz rozmówca. Jeden bilet kolejowo-autobusowo-tramwajowy pojawić się ma zatem w sprzedaży w 2022 r.
Wprowadzano już częściowe honorowanie biletów miejskich Tworzona obecnie SKM powstać ma na bazie istniejącej infrastruktury kolejowej. Obejmie trasy do Polic, Goleniowa, Gryfina i Stargardu. Do czasu otwarcia przewozów linie koljowe, na których kursować będą pociągi metropolitalne, przejdą modernizację. Inwestycja jest dofinansowana z budżetu UE.
Dziś przewozy regionalne w województwie zachodniopomirskim, w tym w dużej mierze w relacjach pokrywających się z planowaną siatką SKM, prowadzi Polregio. Dotychczas kilkukrotnie zdarzało się, głównie w czasie utrudnień w komunikacji tramwajowej, że pasażerowie mający ważny bilt komunikacji miejskiej mogli korzystać z przejazdu pociągiem na wybranym odcinku.