Obecna perspektywa unijna zakończy się w Szczecinie dwiema nowymi trasami tramwajowymi – otwartą już Arkońską i budowaną Szafera, a także rozpoczęciem realizacji kolejnej trasy, na Łasztowni. Ambitny plan tramwajowy ma szansę zostać zrealizowany także w kolejnej, nowej perspektywie unijnej.
W tej perspektywie unijnej Szczecin
koncentruje się na modernizacji istniejących torowisk. Tramwaje korzystają już z nowego odcinka torów w ciągu Arkońskiej. Obecnie trwa też budowa torowiska na ul. Szafera. Przed Netto Areną powstaje pętla. Same tory jednak położone są na dalszym odcinku – w ramach przygotowania do dalszej rozbudowy sieci tramwajowej. Docelowo torowisko ma się łączyć z istniejącą trasą w ciągu Żołnierskiej. – Tory w ramach aktualnie realizowanej inwestycji zakończą swój bieg na wysokości nowego ronda i planowanej ul. Nowoszerokiej. Budowa torowiska do pętli tramwajowej na Krzekowie może zostać zrealizowana najwcześniej w kolejnej perspektywie finansowej UE – informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.
Również Świerczewo ma szansę na skomunikowanie tramwajem. – Koncepcja zakłada poprowadzenie dwutorowego torowiska od skrzyżowania ul. Krzywoustego i al. Bohaterów Warszawy, ulicą 26 Kwietnia, do skrzyżowania z ulicą Santocką, dalej wzdłuż ulicy Santockiej do skrzyżowania z ulicą Witkiewicza, a następnie ul. Witkiewicza do skrzyżowania z Derdowskiego. Na osiedlu Kaliny zaplanowano przystanek końcowy z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych – opisuje Zieliński. Inwestycja ta, jak informuje, jest szykowana na najbliższą perspektywę unijną.
W czasie odsunęła się perspektywa budowy trasy tramwajowej w kierunku Mierzyna do CH Ster. Rozpisany w 2018 r. przetarg
nie pozwolił na wyłonienie wykonawcy w rozsądnej cenie. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze szczegółów dot. rozwiązań związanych z optymalizacją projektu i kosztorysu tej inwestycji. Inwestycja mogłaby zostać zrealizowana najwcześniej w kolejnej perspektywie finansowej UE – wskazuje Zieliński.
Przygotowywany jest też projekt przedłużenia Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. – W wyniku konsultacji społecznych mieszkańcy opowiedzieli się za realizacją wariantu przebiegającego najbliżej osiedli mieszkalnych – od pętli Turkusowa przez ulicę Pszenną, Łubinową, Struga do Kijewa. Konsultacje były punktem wyjścia do dalszych opracowań. Na chwilę obecną nie ma jednak szczegółów dot. terminów realizacji inwestycji jak i przygotowania opracowań projektowych – zaznacza Piotr Zieliński. Jak dodaje, inwestycja mogłaby zostać zrealizowana najwcześniej w nowej perspektywie unijnej.