Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Szczecin. Kryzys komunikacji miejskiej i tysiące odwołanych tramwajów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
10-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Szczecin. Kryzys komunikacji miejskiej i tysiące odwołanych tramwajów
fot. Tramwaje Szczecińskie
W Szczecinie z rozkładu jazdy ciągle masowo wypadają autobusy oraz tramwaje, w głównej mierze z powodu braków kadrowych. W pierwszym półroczu 2023 r. odwołano prawie 17 tysięcy kursów, a sytuacja ciągle jest zła. Na szybką poprawę nie ma co liczyć, a miasto rozważa jeszcze większe cięcia oferty, co (teoretycznie) mogłyby urealnić rozkłady jazdy.

Regres jakości komunikacji miejskiej w Szczecinie trwa w najlepsze i to pomimo ogromnych inwestycji w infrastrukturę tramwajową (samorząd wyremontował lub aktualnie remontuje spory fragment sieci a ponadto wybudował nowy odcinek torowiska na Szafera, który aktualnie jest zresztą przedłużany). Tylko co z tego, skoro w mieście od miesięcy regularnie odwoływane są kursy autobusów i tramwajów, a ostatnio sytuacja znów przybrała na sile?

Czarny poniedziałek

W ubiegły poniedziałek, 31 lipca, wraz z wprowadzeniem kolejnych zmian w rozkładach jazdy (wynikających głównie z powodu likwidacji pętli na Krzekowie w związku z kontynuacją budowy tramwaju na Szafera) w Szczecinie nie zrealizowano łącznie 229 kursów tramwajowych! To tak jakby tego dnia tramwaje wcale nie wyjechały na linię nr 1 (w dzień roboczy linia ta ma zaplanowane łącznie 143 kursy), ponadto nie obsłużyłyby połowy kursów na linii nr 2 (w dni robocze tramwaje mają realizować na tej linii łącznie 146 kursów), a także kilku kursów na innych liniach.

Jak tłumaczy nam Kacper Reszczyński, specjalista w Zespole ds. Mediów, Skarg i Wniosków w Zarządzie Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie ta sytuacja była spowodowana w głównej mierze absencjami motorniczych.

– Odwołanie kursów spowodowane było w dominującej większości absencjami motorniczych oraz awariami i usterkami pojazdów powstałymi w trakcie realizacji kursów, powodujących konieczność czasowego wycofania ich z ruchu – mówi Reszczyński, który dodaje, że na linie nie wyjechało 19 brygad tramwajowych (jedna brygada odpowiada jednemu tramwajowi) z czego 16 z powodu braków motorniczych.

Problemy trwają. Cierpi też Krzekowo i Pogodno

Oczywiście sytuacja z 31 lipca nie była odosobniona, bowiem odwołania autobusów lub tramwajów stały się normą i powtarzają się codziennie. W dniu w którym piszę ten tekst (10 sierpnia) z rozkładu jazdy wypadło 138 kursów tramwajowych na sześciu liniach, z czego 46 na newralgicznej linii nr 5.


Część z odwołanych wczoraj, 10, sierpnia, kursów linii nr 5.

Dlaczego newralgicznej? Bowiem aktualnie to właśnie “piątka” jako jedyna zapewnia skomunikowanie Pogodna i Krzekowa z centrum miasta trasą na ulicach Mickiewicza i Żołnierskiej. Jest to spowodowane wspomnianą już rozbiórką pętli Krzekowo i faktem, że obecnie na tym odcinku mogą kursować tylko tramwaje dwukierunkowe (rozbiórka pętli uniemożliwia obsługę trasy jednokierunkowym taborem) a Tramwaje Szczecińskie mają… 4 takie dwukierunkowe wozy.

Z racji tak niewielkiej liczby wozów nie potrzebujących do zawracania pętli, miasto mogło pozwolić sobie na uruchomienie tylko jednej linii na omawianym odcinku, choć w założeniach ma ona podwójną, 7-8-minutową, częstotliwość. Rzeczywistość weryfikuje jednak te założenia, a 46 odwołanych kursów przekłada się na to, że od godziny 14 do końca dnia z rozkładu wypadł wczoraj co trzeci tramwaj na tej trasie.

Poprawa nie przyjdzie szybko

Organizator komunikacji miejskiej w stolicy Pomorza Zachodniego raczej nie nastawia się optymistycznie w kwestii tego, czy oraz ewentualnie kiedy uda się opanować trudną sytuację kadrową u przewoźników obsługujących transport publiczny w Szczecinie.

– Podstawową przyczyną zakłóceń funkcjonowania linii tramwajowych i autobusowych stanowią absencje motorniczych/kierowców oraz awarie i usterki pojazdów skutkujące niewykonaniem przewidzianych w rozkładzie jazdy kursów i raczej niewiele wskazuje, by problemy miały się prędko skończyć – mówi Kacper Reszczyński.

Tramwaje być może pojadą jeszcze rzadziej

Gdy pytam, czy w obliczu trudnej sytuacji ZDiTM rozważa jeszcze większe ograniczenia rozkładowe, a więc zmniejszenie częstotliwości, Reszczyński przyznaje, że nie jest to wykluczone.

– Zarząd stara się utrzymać to, co obecnie funkcjonuje, ale nie jest wykluczone, że będzie zmuszony wprowadzić ograniczenia. Trwają obecnie analizy pod kątem możliwości obsługi linii komunikacyjnych – przekazuje przedstawiciel Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.

Przypomnijmy, że z powodu braków kadrowych organizator szczecińskiej komunikacji miejskiej już raz był zmuszony do rozrzedzenia rozkładów jazdy tramwajów, co miało miejsce jesienią ubiegłego roku. W wyniku cięć większość linii zaczęła kursować co 15, zamiast co 12 minut.

Przez pół roku nie pojechało prawie 17 tysięcy kursów 

Aby pokazać skalę problemów poprosiłem też ZDiTM o podsumowanie niezrealizowanych kursów autobusów oraz tramwajów od 1 stycznia do 30 czerwca bieżącego roku.

– We wskazanym okresie niewykonanych zostało:
• 919 ustalonych w rozkładach jazdy kursów w ramach linii autobusowych obsługiwanych przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie”
• 1746 kursów w ramach linii autobusowych obsługiwanych przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica”
• 4190 kursów w ramach linii autobusowych obsługiwanych przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
• 1752 kursy w ramach linii autobusowych obsługiwanych przez PKS w Szczecinie
• 8082 kursy w ramach linii tramwajowych obsługiwanych przez Tramwaje Szczecińskie – przekazuje nam Kacper Reszczyński.

Łączna liczba niewykonanych kursów w omawianym okresie to 16689 połączeń, z czego praktycznie połowa przypada na kursy tramwajów. Sytuacja wygląda więc nieco lepiej niż w czterech ostatnich miesiącach ubiegłego roku, bowiem ówcześnie na tory oraz ulice Szczecina autobusy i tramwaje nie wyjechały prawie 18 tysięcy razy.

Nie zmienia to jednak tego, że sytuacja nadal jest bardzo zła, co widać też po wakatach na stanowiskach kierowców i motorniczych. W Tramwajach Szczecińskich brakuje minimum 30 motorniczych natomiast w obu Szczecińskich Przedsiębiorstwach Autobusowych, Klonowica i Dąbie, brakuje odpowiednio 20 i 30 kierowców.

Strona z odwołaniami działa dobrze…

O ironio jedynym pozytywem całej sytuacji (jeśli w ogóle można ich szukać) jest fakt, że Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego ma nową stronę internetową gdzie znacznie poprawiono… dostęp do informacji o odwołanych kursach, które można sprawdzać praktycznie na bieżąco. Zakładka poświęcona odwołaniom jest intuicyjna i przyjazna w odbiorze, lecz dobrze by było, aby pasażerowie nie musieli z niej zbyt często korzystać. Jednak na taki obrót spraw jeszcze poczekamy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaje Szczecińskie mają już wszystkie “składaki”

Komunikacja

Tramwaje Szczecińskie mają już wszystkie “składaki”

Jakub Rösler 09 listopada 2023

Jakie autobusy będzie kupował MZK Toruń?

Komunikacja

Jakie autobusy będzie kupował MZK Toruń?

Jakub Rösler 25 października 2023

Nowy "składak" już na ulicach Szczecina

Komunikacja

Nowy "składak" już na ulicach Szczecina

Redakcja/inf. pras. 24 października 2023

Piąty dwukierunkowy składak dotarł do Szczecina

Komunikacja

Piąty dwukierunkowy składak dotarł do Szczecina

Jakub Rösler 09 października 2023

ZDiTM Szczecin z nową stroną internetową

Komunikacja

ZDiTM Szczecin z nową stroną internetową

Redakcja/inf. pras. 18 lipca 2023

Szczecin otwiera aleję Jana Pawła II

Przestrzeń

Szczecin otwiera aleję Jana Pawła II

Redakcja/inf. pras. 31 marca 2022

Zobacz również:

Tramwaje Szczecińskie mają już wszystkie “składaki”

Komunikacja

Tramwaje Szczecińskie mają już wszystkie “składaki”

Jakub Rösler 09 listopada 2023

Jakie autobusy będzie kupował MZK Toruń?

Komunikacja

Jakie autobusy będzie kupował MZK Toruń?

Jakub Rösler 25 października 2023

Nowy "składak" już na ulicach Szczecina

Komunikacja

Nowy "składak" już na ulicach Szczecina

Redakcja/inf. pras. 24 października 2023

Piąty dwukierunkowy składak dotarł do Szczecina

Komunikacja

Piąty dwukierunkowy składak dotarł do Szczecina

Jakub Rösler 09 października 2023

ZDiTM Szczecin z nową stroną internetową

Komunikacja

ZDiTM Szczecin z nową stroną internetową

Redakcja/inf. pras. 18 lipca 2023

Szczecin otwiera aleję Jana Pawła II

Przestrzeń

Szczecin otwiera aleję Jana Pawła II

Redakcja/inf. pras. 31 marca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5