Tramwaje Szczecińskie rozpisały przetarg na dostawy nadwozi, elementów i podzespołów umożliwiających zmontowanie dwóch częściowo niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. Producent musi zapewnić niemal gotowe i połączone ze sobą człony z zamontowaną instalacją elektryczną, osadzone już na wózkach. Szczecin już wcześniej zamawiał „tramwaje w częściach”, które do tej pory objawiały się pod postacią Moderusów Beta.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa do siedziby zamawiającego – dla dwóch tramwajów dwukierunkowych – nowego nadwozia w postaci połączonych razem jego członów, polakierowanego w barwach zamawiającego, z wklejonymi szybami, zamontowaną instalacją elektryczną podłączoną do wszystkich urządzeń elektrycznych i elektronicznych, sklejką podłogową zakrywającą całą podłogę wraz z korytem kablowym bez uskoków, wykładziną podłogową, poszyciem ścian bocznych i sufitu, osadzonego na nowych, kompletnych wózkach tramwajowych. Wykonawca ma dostarczyć też pełny i kompletny asortyment podzespołów, części, materiałów, wyposażenia, itp. do montażu końcowego pojazdu, a także udzielać pomocy i nadzorować prace montażowe. Do zadania wykonawcy należy też uruchomienie i sprawdzenie poprawności działania wszystkich dostarczonych i zamontowanych elementów, a także dopuszczenie do ruchu.
Natomiast do zadań zamawiającego należeć będzie wykonanie pod nadzorem wykonawcy montażu tramwaju dwukierunkowego w terminie do 60 dni kalendarzowych od daty dostarczenia nadwozia, podzespołów, części i materiałów przeznaczonych do jego montażu. Miejsce realizacji ustalono na zakład przy ul. Klonowica w Szczecinie.
Min. 25% niskiej podłogiTramwaj ma się charakteryzować „estetyką zewnętrzną i wewnętrzną”. Jego długość określono na 28-32 m, a szerokość – 2,3-2,4 m. Nadwozie tramwaju dwukierunkowego powinno być wykonane w formie konstrukcji metalowej całkowicie spawanej o podwyższonej odporności na korozję. Zamawiający nie dopuszcza stosowania aluminium w konstrukcji nośnej nadwozia. Na poszycie zewnętrzne powinna być zastosowana blacha o zwiększonej odporności na korozję – z dopuszczeniem elementów poszycia z tworzywa sztucznego. Ściany boczne mają być proste od krawędzi dolnej okna do krawędzi dolnej poszycia.
Udział niskiej podłogi, liczony jako powierzchnia dla pasażerów stojących, powinien wynosić 25-50% (maks. 350 mm nad poziomem główki szyny). W części tej powinny znaleźć się wydzielone dwa miejsca do przewozu wózka dziecięcego lub inwalidzkiego oraz miejsce pod biletomat. Zamawiający wymaga min. 156 miejsc stojących (przy założeniu 0,2 m2 na osobę), min. 40 miejsc siedzących stałych i min. cztery miejsca uchylne. Siedzenia muszą być mocowane do ściany bocznej, przy czym dopuszczone jest zamocowanie podpór do podłogi w bezpośrednim sąsiedztwie ściany bocznej. Zamawiający oczekuje szerokości przejścia wewnątrz wynoszącej min. 600 mm.
Liczba drzwi musi zapewniać swobodną wymianę pasażerów na przystankach. Drzwi mają być umieszczone symetrycznie na obu ścianach pojazdu. Zamawiający wymaga drzwi odskokowo-obrotowych, otwieranych na zewnątrz. Szerokość przejścia w drzwiach dwustrumieniowych nie może być mniejsza niż 1300 mm. Wymagane są uchylne okna, system ogrzewania i klimatyzacji, śmietniczki, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, biletomat obsługujący płatności bezgotówkowe, system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami LED i LCD oraz informacją głosową, system emisji reklam (min. cztery monitory LCD), monitoring, obejmujący także kamery zewnętrzne.
Konstrukcja wózków jezdnych powinna zapewnić w tramwajach ich zamienność oraz możliwość ich obracania. Pierwszy i ostatni wózek napędowy musi być wyposażony w piasecznice. Pojazd musi posiadać możliwość samodzielnego zjazdu (np. ze skrzyżowania) w momencie zaniku napięcia, wykorzystując do tego energię z akumulatorów, na odległość min. 100 m na torze płaskim. Układ napędowy powinien umożliwiać osiągnięcie prędkości maksymalnej 70 km/h raz przyspieszenie min. 1,2 m/s2 dla tramwaju nieobciążonego na odcinku prostym (w przedziale 0-30 km/h). Tramwaj powinien być wyposażony w dwa odbieraki.
Szczecin ma doświadczenie w składakachTermin składana ofert mija 7 lutego. Startować mogą firmy, które w ostatnich trzech latach zrealizowały dostawę co najmniej jednego tramwaju z udziałem min. 25% niskiej podłogi na wysokości maks. 350 mm. O wyborze zdecydują cena (90%) oraz okres rękojmi i gwarancji (10%). Wymagana jest 60-miesięcnza gwarancja na zmontowany tramwaj (w tym powłoki lakiernicze) oraz min. 120 miesięcy gwarancji na konstrukcję.
Pierwsza dostawa powinna zostać wykonana w ciągu 160 dni od zawarcia umowy. Na drugi pojazd przeznaczono 220 dni. Na całe zamówienie przeznaczono 280 dni. Zakup jest
częścią projektu unijnego. Jednocześnie zamawiający zastrzega sobie prawo do unieważnienia przetargu, jeśli środki publiczne nie zostaną przyznane.
Szczecin ma już doświadczenie w zamawianiu składaków. Po mieści jeździ obecnie osiem Moderusów Beta, z czego cztery w wersji dwukierunkowej. To wyczerpywało w dużej mierze inwestycje taborowe Tramwajów Szczecińskich – spółka
nie wspomina o planach zakupu innych nowych pojazdów.