Tylko Modertrans chce dostarczyć cztery lub nawet dwanaście nowych, dwukierunkowych tramwajów dla Tramwajów Szczecińskich. Oferta producenta z Poznania mieści się w budżecie spółki, więc jest spora szansa na to, że do Szczecina trafią Moderusy Gamma.
Tramwaje Szczecińskie
prowadzą przetarg na zakup czterech tramwajów dwukierunkowych, w pełni niskopodłogowych, z niezbędnym wyposażeniem obsługowym oraz dostarczeniem jednego specjalistycznego pojazdu technicznego. W ramach opcji przewoźnik może zamówić kolejnych osiem tramwajów tego samego typu.
W postępowaniu właśnie minął termin składania ofert. Jedyną złożoną ofertą okazała się ta autorstwa Modertransu, który wycenił podstawę zamówienia (4 tramwaje, pakiet obsługowy oraz pojazd techniczny) na niespełna 63,729 mln złotych brutto. Budżet Tramwajów Szczecińskich wynosi z kolei 63,767 mln złotych brutto. Modertrans zapewne zaproponował przewoźnikowi swój flagowy model tramwaju - Gammę, w wersji dwukierunkowej znaną z poznańskich torowisk.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 80%, okres gwarancji na tramwaj - 5% oraz warunki techniczne - 15%. Na warunki techniczne składają się: wózki napędowe, liczba miejsc dla pasażerów oraz liczba odbieraków prądu.
Nowe tramwaje mają mieć długość w przedziale 30-33 metry oraz mają mieścić co najmniej 200 pasażerów, z czego co najmniej 45 osób na miejscach siedzących. Zamawiający nie sprecyzował układu oraz liczby drzwi, natomiast zaznaczył, że dwuskrzydłowe drzwi wagonów muszą mieć szerokość co najmniej 120 cm, a układ drzwi ma zapewnić “swobodną wymianę pasażerów na przystankach oraz sprawne opuszczenie tramwaju podczas ewakuacji.
Spółka wymaga, aby wszystkie wózki kupowanych tramwajów były skrętne. Do tego preferowane jest rozwiązanie, w którym wszystkie wózki są jednocześnie wózkami napędowymi. Pierwszy i ostatni wózek dla każdego kierunku jazdy tramwaju ma zostać wyposażony w piasecznice. Więcej o wymaganiach technicznych piszemy tutaj.
Realizacja obu części zamówienia ma nastąpić w ciągu 510 dni od momentu zawarcia umowy, jednak nie później niż do 31 maja 2026 roku. Tramwaje Szczecińskie będą mogły poinformować wykonawcę o skorzystaniu z prawa opcji do 28 lutego 2025 roku.
Jeśli zamówienie uda się sfinalizować, to będą to pierwsze w pełni niskopodłogowe tramwaje zakupione przez Szczecin od ponad 10 lat, kiedy miasto zakupiło Swingi z Pesy. W kolejnych latach Tramwaje Szczecińskie kupowały tylko i wyłącznie tramwaje
częściowo niskopodłogowe, których końcowy montaż był realizowany przez warsztaty przewoźnika zlokalizowane przy ulicy Klonowica.
Nowe dwukierunkowe tramwaje mają zostać zakupione ze środków europejskich, prawdopodobnie z programu FEnIKS, natomiast uruchomienie opcji na kolejnych osiem tramwajów
będzie możliwe w razie uzyskania dofinansowania ze środków z KPO, z konkursu o którym
pisaliśmy tutaj.
Szczecin chce inwestować w tabor dwukierunkowy z myślą o rozbudowie swojej sieci tramwajowej, np. trasach
wzdłuż Mieszka I czy też linii na
osiedle Kaliny. Miasto planuje też
dalsze zakupy tramwajów jednokierunkowych, bowiem obecnie użytkowana sieć oparta jest o klasyczne pętle, a podstawą floty Tramwajów Szczecińskich wciąż są używane Tatry z Berlina, charakteryzujące się wysoką podłogą.