Partner serwisu
Komunikacja

Szczecin ma plan na tramwaj do os. Kaliny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
07-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szczecin ma plan na tramwaj do os. Kaliny
map. SIM
Szczecin ma koncepcję budowy nowej trasy tramwajowej wzdłuż ulicy 26 Kwietnia, która ma zapewnić dostęp do komunikacji szynowej mieszkańcom osiedla Kaliny. Nowa trasa, licząca ponad 2 kilometry, miałaby być obsługiwana taborem dwukierunkowym a na jej trasie zaplanowano powstanie sześciu przystanków pasażerskich.

W lutym bieżącego roku na naszych łamach opublikowaliśmy obszerny wywiad z prezydentem Szczecina, Piotrem Krzystkiem, z którym rozmawialiśmy o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, ale również o planowanych inwestycjach w rozwój transportu tramwajowego. Samorządowiec wymienił kilka tras tramwajowych, jakie mogłyby powstać w Szczecinie w ciągu najbliższych lat na które składa się tzw. Tramwaj do Mierzyna, Tramwaj na Mieszka 1, drugi etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju czy w końcu trasa w ciągu ulicy 26 Kwietnia.

Dwa, (prawie) gotowe projekty

O szczegóły każdej z inwestycji zapytaliśmy spółkę Szczecińskie Inwestycje Miejskie (SIM), która nadzoruje inwestycje prowadzone przez miasto. W odpowiedzi otrzymaliśmy prezentację dotyczącą nowych tras tramwajowych, które są przygotowane do realizacji lub które proponuje się do przygotowania. W materiale wymieniono więc łącznie sześć nowych odcinków, z których dwa są już przygotowane do realizacji - Tramwaj do Mierzyna oraz torowisko na Łasztowni w ramach budowy Mostu Kłodnego.

Przypomnijmy, że inwestycja dotycząca Mierzyna ma polegać na budowie nowego fragmentu torowiska - o długości około 800 metrów, wraz z pętlą tramwajową przy galerii Ster, o czym więcej piszemy tutaj. Miasto ma już gotową dokumentację dla tego zadania i jak mówił ostatnio Piotr Krzystek, w razie pozyskania środków zewnętrznych byłaby to pierwsza nowa trasa tramwajowa, która mogłaby być realizowana praktycznie bez przeszkód czy zmian projektowych.

Sytuacja wygląda podobnie w przypadku Mostu Kłodnego. Tutaj miasto także ma już gotową dokumentację projektową, choć jak mówi Piotr Zieliński, rzecznik prasowy spółki SIM, w tym przypadku planowana jest jeszcze jej aktualizacja.

Poza dwoma przygotowanymi inwestycjami rekomenduje się również rozpoczęcie procesu przygotowania linii tramwajowych na ulicy 26 Kwietnia, wzdłuż Mieszka 1, trasy na Warszewo oraz drugiego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Poniżej przybliżamy koncepcję trasy na 26 Kwietnia. Kolejne odcinki omówimy w następnych dniach.

Tramwajem na osiedle Kaliny

Zgodnie ze wstępnymi założeniami nowa trasa miałaby rozpoczynać swój bieg na skrzyżowaniu alei Bohaterów Warszawy z ulicami Krzywoustego oraz 26 Kwietnia. Następnie tory mają biec ostatnią ze wspomnianych ulic, przechodzić pod modernizowaną linią kolejową nr 406 (inwestycja w ramach projektu SKM Szczecin) i dochodzić do skrzyżowania z ulicą Santocką. W dalszej kolejności trasa pobiegnie Santocką oraz Witkiewicza. Kraniec dla wagonów dwukierunkowych zostanie natomiast zlokalizowany pomiędzy ulicą Kaliny oraz Derdowskiego.

Zgodnie z założeniami miasta, nowy odcinek ma być w pełni dwutorowy i ma liczyć około 2,2 kilometra długości, na których przewidziano 6 przystanków (wraz z końcowym - osiedle Kaliny). Proponowane rozmieszczenie przystanków zaprezentowano poniżej.



Wstępne plany miasta mówią o tym, że tramwaje z osiedla Kaliny miałyby kursować do dworca kolejowego, gdzie również znajduje się kraniec dla tramwajów dwukierunkowych, do obsługi tak wytrasowanej linii tramwajowej niezbędne byłoby wykorzystanie od 8 do 10 tramwajów dwukierunkowych. Ostrożne szacunki mówią o tym, że budowa tej linii tramwajowej mogłaby kosztować 140 mln złotych i pozwoliłaby “uwolnić” od 12 do 14 sztuk autobusów obsługujących linie przebiegające w rejonie planowanej inwestycji.

Połączenie z Krzekowem możliwe

Przy okazji opisywania nowej linii na 26 Kwietnia zapytaliśmy przedstawiciela Szczecińskich Inwestycji Miejskich o to, czy miasto docelowo chce wydłużyć torowisko od rejonu krańcówki na osiedlu Kaliny aż do dawnej pętli tramwajowej Krzekowo, gdzie obecnie trwa budowa nowego odcinka do pętli tramwajowej na Szafera - w ramach tego zadania tory tramwajowe zostały już wyprowadzone właśnie w kierunku osiedla Kaliny.

– Ta linia docelowo mogłaby zostać przedłużona wzdłuż ulicy Witkiewicza tak aby połączyć się z torowiskiem w ciągu ul. Taczaka, Sosabowskiego i dalej biec w kierunku pętli Szafera – przekazał nam Piotr Zieliński.

Wyprowadzenie torów w kolejnym kierunku

Zielińskiego zapytaliśmy również o to, czy przy realizacji tej inwestycji przewidziano też wyprowadzenie torów tramwajowych w aleję Bohaterów Warszawy, w kierunku Ronda Siwka, bowiem w obecnym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego znalazła się budowa krótkiego łącznika tramwajowego od Ronda do skrzyżowania przy GH Turzyn – Nie jest to wykluczone. Studium zagospodarowania przestrzennego przewiduje taką trasę tramwajową – odpisał nam rzecznik prasowy SIM.

Potrzeby są duże, w przeciwieństwie do funduszy

Na koniec warto jednak zaznaczyć, że Szczecin jak na razie nie ma zapewnionych środków europejskich na zadania infrastrukturalne poza dokończeniem modernizacji tras tramwajowych do pętli Pomorzany. Realizacja jakiegokolwiek innego zadania, czy to modernizacji trasy na Gocław czy budowy nowych odcinków jest więc aktualnie mocno odłożona w czasie.








Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prezydent Szczecina o nowych inwestycjach tramwajowych

Prawo & Finanse

Szczecin i dwa lata opóźnienia ogromnego zadania tramwajowego

Prawo & Finanse

Szczecin modernizuje tory na Pl. Zwycięstwa

Przestrzeń

Szczecin modernizuje tory na Pl. Zwycięstwa

Redakcja/inf. pras. 28 września 2023

Zobacz również:

Prezydent Szczecina o nowych inwestycjach tramwajowych

Prawo & Finanse

Szczecin i dwa lata opóźnienia ogromnego zadania tramwajowego

Prawo & Finanse

Szczecin modernizuje tory na Pl. Zwycięstwa

Przestrzeń

Szczecin modernizuje tory na Pl. Zwycięstwa

Redakcja/inf. pras. 28 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5