Szczecin planuje aktualizację dokumentacji projektowej dla budowy Mostu Kłodnego. W jej ramach na nowo zostanie również zaprojektowany układ torowy łączący most z trasą tramwajową na Nabrzeżu Wieleckim, do którego ma dołączyć wyprowadzenie torów w trzecim kierunku, a więc w kierunku Placu Żołnierza Polskiego, z myślą o budowie nowej trasy tramwajowej w przyszłości. Jak na razie jednak Szczecin nie ma środków na budowę nowej przeprawy, choć miasto jest zdeterminowane do ich pozyskania.
Szczecin
planuje w najbliższych latach budowę Mostu Kłodnego, na którym
znajdzie się zarówno droga jak i torowisko tramwajowe, które ma połączyć Rondo Portowców z Nabrzeżem Wieleckim. Samorząd aktualnie
nie ma środków na budowę tej przeprawy, natomiast miasto w pierwszej kolejności chce zaktualizować projekt budowy mostu, co ma zostać zlecone w najbliższym czasie.
Szeroko relacjonuje to
szczecińska Gazeta Wyborcza, która wskazała szereg czynników, jakie mają przejść aktualizację, są to m.in. dostosowanie inwestycji do nowych standardów zieleni miejskiej, koordynacja rozwiązań projektowych z planowaną budową nowych parkingów pod Trasą Zamkową czy też aktualizacja rozwiązań projektowych w zakresie kanalizacji deszczowej, tak aby odpowiadała ona aktualnym realiom klimatycznym, w których coraz częściej dochodzi do rzadkich, ale gwałtownych burz z ulewami, z którymi nie radzą sobie dotychczasowe rozwiązania.
Projekt ma zostać zaktualizowany o jeszcze jeden aspekt, a więc układ torowy włączenia nowego mostu do sieci tramwajowej na Nabrzeżu Wieleckim. Do tej pory zakładano bowiem, że tramwaje jadące od Łasztowni będą mogły skręcić w lewo (w kierunku Wyszyńskiego) lub w prawo, w kierunku Wałów Chrobrego. Teraz jednak Szczecin chce wykonać również wyprowadzenie torów w kierunku placu Żołnierza Polskiego, z myślą o przyszłościowej trasie tramwajowej, będącej alternatywą dla ciągu w ulicy Wyszyńskiego.
Jak przyznaje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji, Szczecińskie Inwestycje Miejskie, a więc spółka, która będzie realizowała budowę mostu w imieniu miasta, rozważa wykonanie rozjazdu także w kierunku placu Żołnierza. Na razie nie wiadomo jednak, jak miałaby biec nowa trasa, bowiem nie zostało to jeszcze sprecyzowane, choć jej wytrasowanie w kierunku Filharmonii Szczecińskiej będzie sporym wyzwaniem z racji starej miejskiej zabudowy oraz dużej różnicy terenu między Nabrzeżem Wieleckim a placem Hołdu Pruskiego.
Jednocześnie plany budowy Mostu Kłodnego oznaczają, że wyburzona zostanie łącznica Trasy Zamkowej od jej południowej strony, umożliwiająca zjazd z Trasy w kierunku Nabrzeża Wieleckiego o czym
pisze wspomniana już Wyborcza. Być może to właśnie w miejscu tej łącznicy mogłaby powstać nowa trasa tramwajowa.
Niewątpliwie jednak budowa nowego połączenia torowego obu brzegów miasta z pominięciem trasy na Wyszyńskiego czy ciągu ulic w rejonie dworca jest bardzo potrzebna. Będzie to też symboliczny moment, w którym tramwaje wrócą w ten rejon Szczecina, od lat zdominowany przez kilkupasmową Trasę Zamkową. Przypomnijmy, że pomiędzy placem Żołnierza Polskiego a Nabrzeżem Wieleckim istniało już połączenie tramwajowe w ulicy Wyszaka, które jednak zlikwidowano po katastrofie tramwajowej z 1967 roku, o której w
ięcej tutaj. Poza budową Mostu Kłodnego Szczecin ma też koncepcje
kilku innych nowych odcinków swojej sieci, choć jak na razie są to wstępne koncepcje, bez przygotowania dokumentacyjnego. Jedyną nową inwestycją, któr
a jest gotowa do realizacji, jest budowa tzw. Tramwaju do Mierzyna, na którą miasto aktualnie nie ma jednak funduszy. Ponadto samorząd
planuje również dalszą modernizację torowisk, a więc dokończenie
projektu związanego z Pomorzanami, a także modernizację linii na Gocław.
Szczecin chciałby też kupić nowe tramwaje, o
czym więcej tutaj.