Jak informuje szczeciński magistrat, na półmetku są prace związane z budową nowej linii tramwajowej oraz drogi od dawnej pętli na Krzekowie do osiedla Zawadzkiego. Zaawansowanie prac ma sprawić, że tramwaje pojadą nowym odcinkiem na przełomie czerwca i lipca bieżącego roku.
II i III etap przebudowy ulicy Szafera (od skrzyżowania z ul. Romera i ul. Modrą do ul. Sosabowskiego) rozpoczął się 20 lutego 2023. Projekt jest realizowany na zlecenie Gminy Miasto Szczecin, a rolę inwestora zastępczego pełni Spółka Tramwaje Szczecińskie.
Pierwsze tramwaje na przełomie czerwca i lipca
– Prace idą z godnie z planem – informuje Krystian Wawrzyniak, prezes Tramwajów Szczecińskich. – Oddania całej arterii do użytku spodziewamy się w lutym 2025 roku, ale pierwszy tramwaj od strony Żołnierskiej na pętlę Szafera wjedzie wcześniej. Zakładamy, że będzie to przełom czerwca i lipca – dodaje prezes przewoźnika.
Torowisko
zarówno w stronę ul. Taczaka jak i Szafera zostało ułożone i podbudowane betonem. Układane są szyny w ciągu ul. Żołnierskiej, oraz liczne rozjazdy, m.in. umożliwiające przejazd tramwajów do Wydziału Remontowego przy ul. Klonowica. W sumie długość szczecińskich torów tramwajowych zwiększy się o dwa kilometry.
Obecnie robotnicy m.in. układają chodniki i przygotowują fundamenty pod słupy sieci trakcyjnej. Montaż samej sieci powinien zacząć się za kilka tygodni. Nowe jezdnie i torowiska w 80 procentach przebiegają przez tereny zielone, wykonawca nie napotyka na niespodzianki w infrastrukturze podziemnej, a to sprawia, że prace idą zgodnie z harmonogramem.
Zyskają Bezrzecze oraz Osiedle Zawadzkiego
W ramach II i III etapu przebudowy ul. Szafera powstaną: dwukierunkowa droga wraz ze ścieżką rowerową i chodnikami, trzy przystanki autobusowo-tramwajowe, jeden przystanek tramwajowy, dwie zatoki autobusowe. W rezultacie dwupasmowa dwukierunkowa arteria połączy ulicę Krzywoustego (przez 26 Kwietnia, Taczaka i Sosabowskiego i przebudowaną Szafera) z al. Wojska Polskiego.
– Obsługę linii tramwajowych ze zlikwidowanej pętli Krzekowo przejmie pętla Szafera – mówi Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie. – Znacząco poprawi to komunikację w rejonie ul. Szerokiej oraz dojazd do Bezrzecza i Osiedla Zawadzkiego.
Inwestycja z dofinansowaniem centralnym
Wartość kontraktu:102 mln zł brutto. Połowę tej kwoty gmina Szczecin otrzymała z rządowego
programu Polski Ład. Wykonawcą jest konsorcjum firm - TORMEL – i STANLED. Planowany termin zakończenia wynikający z umowy to luty 2025.