Szczecin właśnie otworzył przebudowaną i zmodernizowaną Aleję Wojska Polskiego. Na ulicy pojawiło się sporo nowej zieleni, uspokojony został ruch samochodowy, a kierowcy... zyskali też sporo miejsc do parkowania. Na ulicę nie powrócił za to ruch tramwajowy, zlikwidowany w tym miejscu równo 50 lat temu.
Nowa aleja Wojska Polskiego to ogromna zmiana w tej części śródmieścia Szczecina. Jezdnia wykonana z kostki, szerokie chodniki, 173 miejsca postojowe dla samochodów w tym 6 dla pojazdów elektrycznych i 9 dla osób niepełnosprawnych. W ciągu ulicy, na chodnikach po zewnętrznej stronie jezdni, znajduje się ponadto 8 równomiernie rozlokowanych miejsc postojowych dla pojazdów zaopatrzenia z dopuszczonym postojem do 15 minut, a organizacja ruchu zakłada wprowadzenie na odcinku od Placu Zwycięstwa do Placu Szarych Szeregów strefy ruchu uspokojonego wynoszącej 30 km na godzinę.
Gruntowne zmiany
Mała architektura w postaci ławek oraz ławkodonic zainstalowanych pod nowymi magnoliami pozwoli spacerowiczem znaleźć miejsce do odpoczynku. Znajdzie się też miejsce do zabawy, albowiem na Placu Zgody w ramach rekreacyjnego placu zabaw zainstalowane zostały trampoliny oraz instalacje umożliwiające grę w głuchy telefon. Miejsca rekreacji uzupełnia nowa fontanna, która powstała w rejonie dawnej „ściany płaczu”. Wypływająca z długiego ramienia "ściana wody" jest nawiązaniem do potocznej nazwy tego miejsca. W obrębie szerokich chodników wyznaczono pasy, w których przedsiębiorcy będą mieli możliwość wystawiania ogródków gastronomicznych. Z tej możliwości część lokali gastronomicznych skorzystała już podczas budowy.
W ramach inwestycji przebudowana została także ulica Jagiellońska pomiędzy al. Wojska Polskiego i al. Piastów. Znalazły się tam miejsca postojowe dla samochodów oraz jedno miejsce postojowe dla pojazdów zaopatrzenia. Zmodernizowano ponadto fragment ulicy Śląskiej w rejonie skrzyżowania z ulicą Więckowskiego. Tam także wybudowano miejsca postojowe dla samochodów w tym jedno dla osób niepełnosprawnych.
Materiał z odzysku i dużo zieleni
Do budowy nowej infrastruktury drogowej wykorzystano materiał pochodzący z odzysku. To ponad 800 ton kostki kamiennej pochodzącej z rozbiórki starej nawierzchni. Przed jej ułożeniem, kostka przeszła obróbkę mechaniczną. Jej górna krawędź została ścięta, wyrównana i przeszła płomieniowanie. Kostkę tą wykorzystano w obrębie miejsc parkingowych, ronda Placu Zgody oraz nawierzchni placów. Jest to pierwsza miejska inwestycja, w której na tak dużą skalę zastosowano materiał kamienny odzyskany z rozbiórki historycznych nawierzchni.
Nowa aleja Wojska Polskiego to także dużo zieleni znajdującej się w środkowym pasie oraz zieleńcach rozsianych wzdłuż chodników, oraz na Placu Zgody. Znajdziemy tu 154 nowe drzewa, a wśród nich m.in. przepiękne i duże platany o wysokości ok. 10m, magnolie, brzozy, oraz docelowo 19 598 sztuk różnego rodzaju krzewów. Do zazielenienia alei wykorzystano sadzonki, które znacznie przekraczały pierwotnie zakładane parametry.
"Smutne" nawiązanie do tramwajowej historii ulicy
Jak pisze miasto, ciekawostką jest ponadto wkomponowanie w nową jezdnię fragmentu starego torowiska tramwajowego, które zostało odkryte w czasie prac ziemnych i rozbiórek. W bezpośrednim sąsiedztwie wyeksponowanego torowiska ustawiono też symboliczny słup przystankowy. To wszystko jest smutnym nawiązaniem do tramwajowej historii tej części ulicy, bowiem do 1973 roku kursowały tu tramwaje liniowe. Mimo dyskusji o potencjalnej odbudowie trasy i ponownym "utramwajowieniu" ulicy, z tych pomysłów nic nie wyszło, a miasto nie ma obecnie planów odbudowy infrastruktury tramwajowej na tym odcinku Alei. Szeroko pisaliśmy o
tym w tym tekście.Poniżej zdjęcie torów i symbolicznego słupa przystankowego, które pochodzi z facebooka Tramwajów Szczecińskich.
Przejazd od poniedziałku i parkowanie za darmo
Otwarcie techniczne alei Wojska Polskiego pozwala od poniedziałku 28 sierpnia wdrożyć stałą organizację ruchu. To oznacza przejazd wzdłuż alei w obu kierunkach, przejazd ulicą Jagiellońską, a także wjazd i wyjazd z Placu Zgody na ulice Księcia Bogusława X, Bałuki i Bohaterów Getta Warszawskiego. Niedostępna będzie relacja na wprost z al. Wojska Polskiego w kierunku ulicy Kopernika i Placu Zwycięstwa, co jest związane z trwającą przebudową Placu Zwycięstwa. Będzie tam możliwy tylko skręt w prawo w ulicę Krzywoustego.
Kierowcom udostępnione zostaną również miejsca postojowe. Z uwagi na to, że będzie to jeszcze plac budowy, parkowanie wzdłuż alei Wojska Polskiego pomiędzy Placem Szarych Szeregów a Placem Zwycięstwa, na ulicy Jagiellońskiej pomiędzy al. Wojska Polskiego a al. Piastów, oraz na ulicy Śląskiej za skrzyżowaniem z ulicą Więckowskiego, będzie bezpłatne do 15 listopada br.
To nie koniec prac
Choć przejazd nowym odcinkiem alei Wojska Polskiego jest już możliwy, to formalnie inwestycja nie ulegnie jeszcze zakończeniu. Do zrealizowania pozostały prace wykończeniowe, związane głównie z małą architekturą i zielenią oraz prace poprawkowe.
Finał wszystkich prac przewidziany jest na 15 listopada br. Koszt przebudowy śródmiejskiego odcinka Alei Wojska Polskiego to ponad 43 mln zł. brutto. Za projekt odpowiada Pracownia Architektoniczna ARCHAID Jacek Szewczyk. Wykonawcą jest Firma Budowlano – Drogowa MTM.