Szczecin właśnie poinformował o ponownym przedłużeniu prac przy modernizacji trasy tramwajowej na ulicy Kolumba, będącej częścią większego zadania związanego z modernizacją obu tras na Pomorzany. Wagony miały pojechać ulicą Kolumba 1 listopada jednak już teraz wiadomo, że regularne kursy ruszą tam najwcześniej w grudniu bieżącego roku. To kolejne opóźnienie w modernizacji jednej z dwóch tras na osiedle Pomorzany.
Jak informują władze Szczecina, tramwaje
jednak nie zaczną kursować po ulicy Kolumba od 1 listopada bieżącego roku, tak jak pierwotnie zakładano. Kilka dni po tej dacie, 5 listopada planowany jest tzw. przejazd techniczny po nowych torowiskach między Nabrzeżem Wieleckim a pętlą Pomorzany.
– Planowany na 5 listopada przejazd techniczny obejmie wszystkie torowiska między Nabrzeżem Wieleckim a pętlą Pomorzany – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie cytowany w komunikacie na stronie miasta – Jego celem jest sprawdzenie geometrii torów i działania trakcji.
Oficjalna strona miasta przekazała również, że po przejeździe technicznym zostanie ustalony termin uruchomienia komunikacji kołowej i tramwajowej na całej przebudowanej arterii. Zdaniem samorządu jest to ”najprawdopodobniej kwestia kolejnych trzech, czterech tygodni”. Miasto wskazuje, że wcześniej muszą zakończyć się prace na odcinku między ul. Zapadłą a Tamą Pomorzańską oraz budowa chodników i zatok postojowych na ulicach Kolumba i Dworcowej.
– Obecnie najintensywniejsze prace trwają na ostatnim wyłączonym z ruchu odcinku między ul. Zapadłą i Tamą Pomorzańską. Układane są nawierzchnie asfaltowe oraz trwają prace brukarskie przy budowie chodników, peronów przystankowych i zatok postojowych – dodaje Wojciech Jachim.
Szczecin przypomina, że dotychczasowe plany zakładały, że cała arteria zostanie otwarta dla ruchu 1 listopada,
choć warto zaznaczyć, że pierwotnie, zgodnie z zapisami umownymi, inwestycja miała się zakończyć w listopadzie 2023 roku razem z modernizacją drugiej części trasy na Pomorzany, a więc w ciągu alei Powstańców Wielkopolskich. Listopadowy termin nie zostanie jednak dotrzymany z kilku powodów. Oprócz kolizji z błędnie lub niezinwentaryzowanymi mediami podziemnymi (w tym wypadku między ul. Zapadłą a Tamą Pomorzańską pod ziemią pojawił się niespodziewany kabel elektroenergetyczny), dodatkowo wystąpiła konieczność udostępnienia placu budowy dla innych zewnętrznych firm realizujących swoje zadania w powiązaniu z przedmiotową inwestycją.
Jednak zdaniem miasta najistotniejszym czynnikiem opóźniającym prace był nadzwyczaj wysoki poziom wód gruntowych. To z kolei wiązało się z koniecznością instalacji igłofiltrów do odpompowywania wody z wykopów i obniżenia poziomu wód gruntowych dla wykonywanych robót odwodnieniowych.
Ciągle aktualny pozostaje za to termin zakończenia całego kontraktu
(a więc również modernizacja drugiej trasy na Pomorzany, na Powstańców Wielkopolskich) ustalony na lipiec 2025.