Tramwaje Szczecińskie znacząco rozbudowują pętlę Pomorzany, która niemal trzykrotnie zwiększy swoją powierzchnię. Każda linia otrzyma swój własny tor, co znacząco ułatwi organizację przerw i postojów tramwajów.
Obecnie w Szczecinie trwa przebudowa torowisk tramwajowych w południowej części miasta. Kontrakt z firmą ZUE obejmuje infrastrukturę tramwajową w ciągu Nabrzeża Wieleckiego, Nowej, Dworcowej, Kolumna, Chmielewskiego i Smolańskiej oraz al. Powstańców Wielkopolskich. W ramach prac nowy kształt otrzyma pętla Pomorzany.
Przed przebudową na pętli były trzy tory z peronami – o różnej długości (41, 33 i 45 m). Do tego na pętli znajdował się jeden to odstawczy o długości 65 m oraz dodatkowy tor odstawczy na ul. Smolańskiej o długości ok. 130 m. Jak przypominają Tramwaje Szczecińskie, odcinki proste przy peronach miały raptem 30 m długości, a pętla w normalnym układzie obsługiwała pięć linii.
Układ pętli był sporym wyzwaniem, jeżeli chodzi o organizację przerw i postojów wagonów. – Standardową sytuacją był postój na łukach. Linia 12 nie miała możliwości organizacji przerw posiłkowych na drugiej pętli, w przypadku zmian remontowych na innych liniach organizacja przerw była dużym wyzwaniem. Układ koordynacji linii wymuszał dość długi postój na liniach 3 i 6, w związku z tym tramwaje tych linii część tego postoju realizowały na przystanku dla wysiadających – mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.
Spółka postanowiła wykorzystać projekt modernizacyjny do poprawy układu pętli. Teraz znajdzie się tu pięć torów postojowych. – W założeniach przyjęto możliwość postoju na peronie dwóch pociągów 45-metrowych, dla każdej linii zarezerwowano oddzielny peron. Ostatecznie, ze względu na wprowadzenie toru odstawczego po drugiej stronie peronów, oraz rozjazdów łączących tory kierunkowe, zwiększono długość peronów do 100 m – wskazuje Pieczyńska.
Powstanie też nowe zaplecze dla pracowników. – W zakres zaplecza dla motorniczych będzie wchodziło pomieszczenie socjalne z aneksem kuchennym, toalety (męska i damska) oraz magazynek. Pomieszczenia te będą klimatyzowane. Dostęp do zaplecza będzie możliwy przez osobne wejście do pomieszczenia socjalnego. Nie przewiduje się kasy biletowej oraz poczekalni dla pasażerów, jednakże będą ogólnodostępne toalety – mówi Pieczyńska. Do tego został zaplanowany ogólnodostępny parking przesiadkowy na 132 auta plus pięć miejsc dla niepełnosprawnych.
Umowa z firmą ZUE została
podpisana w listopadzie 2021 r. Roboty miały potrwać dwa lata, ale wiadomo już, że
nie zakończą się w terminie – pod koniec 2023 r. Nie podpisano jeszcze jednak aneksu terminowego i Tramwaje Szczecińskie nie są w stanie podać kiedy uda się zakończyć przebudowę.