Modernizacja ulicy Kolumba w Szczecinie, jest jedną z części większego projektu naprawy torowisk w południowej części miasta. Prace zaczęły się niedawno, lecz już musiały zostać częściowo przerwane. Powodem jest ogromna ilość podziemnych kolizji na Kolumba. Nie wiemy jeszcze czy te opóźnienia wpłyną na finalną datę zakończenia całego projektu.
Kilka miesięcy temu informowaliśmy o
pozytywnym rozstrzygnięciu przetargu na remont wielu kilometrów torowisk w południowej części Szczecina. Trasy, będące już w bardzo słabym stanie technicznym, są modernizowane przez firmę ZUE z Krakowa. Inwestycja jest prowadzona wspólnie przez miasto, a także Szczecińską Energetykę Cieplną oraz Zakład Wodociągów i Kanalizacji z racji ogromnego zakresu prac, który poza infrastrukturą tramwajową obejmuje także ulice, chodniki oraz sieci ciepłownicze i wodociągowe.
W wyniku prac zostanie zmodernizowanych ponad 12 kilometrów torowiska, a sama pętla Pomorzany znacznie się powiększy. Do tego zostanie na niej odwrócony kierunek ruchu tramwajów.
Częściowe wstrzymanie prac
Inwestycja ruszyła w
grudniu ubiegłego roku i niestety już musiała zostać wstrzymana. Prace zostały zatrzymane na ulicy Kolumba, choć jak mówi Hanna Pieczyńska, rzecznika prasowa Tramwajów Szczecińskich, wstrzymanie prac jest częściowe.
– Częściowe wstrzymanie prac wynika z faktu olbrzymiej ilości kolizji podziemnych. Oczywiście, nie mówimy o całym zadaniu, a fragmentach ulicy Kolumba. Chodzi o wszelkie uzbrojenie podziemne w tym sieci wodociągowe, gazowe, elektryczne, kanalizacyjne, teletechniczne, c.o. Część elementów należy wyjaśnić, uzgodnić i zmienić w projekcie – mówi Pieczyńska.
Rzeczniczka przekazała nam też, iż współpraca z projektantem układa się nie tak, jak oczekiwałaby tego spółka. Rzeczniczka mówi więc, iż kwestie projektowe są niezależne od Tramwajów Szczecińskich oraz wykonawcy, firmy ZUE.
Stanowisko projektanta
Zapytaliśmy więc o to projektanta, firmę Safege S.A.S.
– Firma SAFEGE S.A.S Oddział w Polsce oświadcza, że pełni obowiązki nadzoru autorskiego zgodnie z umową oraz zachowaniem najwyższych standardów jakości usług. Co należy stanowczo podkreślić – projekt został pozytywnie zaopiniowany przez właściwe jednostki. Jednocześnie przytaczając fakt olbrzymiej wręcz ilości podziemnych kolizji należy zaznaczyć, że tereny w jakich realizowane jest przedsięwzięcie znajdują się w obszarach o niezinwentaryzowanej infrastrukturze, której lokalizacja nie zawsze była i jest znana jej właścicielom. Skomplikowany charakter poszczególnych niezinwentaryzowanych kolizji powoduje konieczność dokonania analizy wpływu każdego przypadku na pozostałe zaprojektowane już elementy. Jest to niezależne od projektanta – przekazał nam Mikołaj Nowak, z biura prasowego firmy.
Zadanie podzielono na etapy
Cała inwestycja jest realizowana etapami, a w pierwszej kolejności rozpoczęto prace właśnie na Kolumba, Dworcowej oraz ulicy Nabrzeże Wieleckie. Wyłączyło to możliwość prowadzenia ruchu tramwajowego po torach zlokalizowanych na powyższych ulicach. Tak więc tramwaje dojeżdżają już na Pomorzany tylko z jednej strony, od alei Powstańców Wielkopolskich. Opóźnienie na Kolumba może więc wpłynąć na całość inwestycji.
Miasto nie planuje pozbawiać Pomorzan tramwajów
Zapytaliśmy Hannę Pieczyńską o to, czy jest rozważane jednoczesne zamknięcie także drugiego odcinka prowadzącego na Pomorzany, a więc właśnie Powstańców Wielkopolskich.
– Prowadzenie prac jednocześnie na ulicy Kolumba i Powstańców Wielkopolskich byłoby niezwykle trudne i obciążające pasażerów i kierowców. Przypominam, że w grę musiałyby wejść między innymi objazdy oraz komunikacja zastępcza autobusowa i trudna do zorganizowania w tak dużym zakresie, a przede wszystkim niezwykle kosztowna - środki na takie rozwiązanie nie są zabezpieczone – przekazała nam rzeczniczka Tramwajów Szczecińskich.
Pieczyńska dodała także, iż w tym momencie jest za wcześnie by mówić o tym kiedy prace znów ruszą, a także czy częściowy przestój w pracach będzie miał wpływ na końcowy termin wykonania robót budowlanych. Prace w rejonach bez podziemnych kolizji są kontynuowane.