15-minutowy 3 zł, 30-minutowy 4 zł, miesięczny na jedną linię zwykłą 80 zł, na pośpieszną 90 zł. Nowy cennik – jeśli zyska akceptację Rady Miasta - wejdzie w życie za osiem miesięcy, 1 maja 2025 roku.
Nowelizację uchwały w sprawie opłat za korzystanie z komunikacji miejskich przygotowują Wydział Gospodarki Komunalnej oraz ZDiTM. Gotowym projektem Rada Miasta zajmie się na sesji październikowej. Wcześniej będzie analizowany w komisjach rady i konsultowany z gminami ościennymi oraz związkami zawodowymi.
Projekt w grupie biletów jednorazowych zakłada średnią podwyżkę o około 43 proc. W grupie biletów okresowych zmiana cen ma wynieść od 0 do 33 proc. Miesięczny sieciowy na wszystkie linie pozostanie na tym samym poziomie (140 zł), podobnie miesięczny sieciowy na okaziciela (150 zł).
– Zależy nam na powiększaniu liczby osób systematycznie, codziennie korzystających z komunikacji miejskiej, stąd decyzja, aby ceny biletów okresowych, sieciowych zmienić w sposób możliwie jak najmniej odczuwalny – mówi Zastępca Prezydenta Szczecina Łukasz Kadłubowski.
Proponowany nowy cennik
Bilety jednorazowe – czasowe:
Karnety 10-przejazdowe (9 + 1 gratis):
Bilety dobowe i wielodobowe na wszystkie linie z wyjątkiem linii turystycznych, z możliwością przesiadek, ważny od momentu skasowania przez:
Bilety miesięczne:
Bilety 3-miesięczne:
Bilety okresowe semestralne - wyłącznie dla uprawnionych do ulg uczniów i studentów:
Bilety seniora: 6-miesięczny ma kosztować 60,00 zł, 12-miesięczny 105,00 zł.
Bilet aktywizujący bezrobotnych: 65,00 zł.
Bilet rodzinny weekendowy – wielodniowy: 21,00 zł.
Nowela doprecyzowuje niektóre przepisy taryfowe, np.:
- zapewnia opiekunom (rodzicom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnej przejazd „w tę i z powrotem” podczas dowozu dzieci do szkół i przedszkoli,
- umożliwia osobom niepełnosprawnym powyżej 16 r.ż. korzystanie z ulg na komunikację miejską dodatkowo na podstawie orzeczenia Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności,
- uchyla zapis dotyczący uprawnień dla obywateli Ukrainy w zakresie bezpłatnych przejazdów obowiązujący do 30.09.2022 r.,
- koryguje zapis dotyczący początkowej daty ważności zakupionego biletu,
- ustala emisję biletu semestralnego wyłącznie w wersji elektronicznej lub pod postacią Szczecińskiej Karty Aglomeracyjnej (ponieważ tylko taki bilet jest możliwy do odtworzenia w postaci duplikatu np. w przypadku zagubienia).
Szczeciński cennik sprzed 12 lat
Bilety jednorazowe komunikacji miejskiej w Szczecinie należą do najtańszych w Polsce. Ostatnia podwyżka taryf została przeprowadzona w roku 2012 roku. Od tego czasu skumulowana inflacja przekroczyła 40 proc. a przeciętne wynagrodzenie wzrosło o ponad 100 proc.
„Natomiast koszty związane z transportem i komunikacją, co roku ulegają systematycznemu zwiększeniu – czytamy w uzasadnieniu uchwały. - W 2021 roku koszty związane z transportem i komunikacją (w Szczecinie) wyniosły ponad 270 mln zł, w roku 2022 ok. 305 mln, w roku 2023 ok. 375 mln zł, a przewidywana na rok 2024 kwota może wynieść 400 mln zł, zaś dochody ze sprzedaży biletów szacuje się na poziomie ok. 70 mln zł. (…) zmiana taryfy wg przedstawionej propozycji oraz wyliczonych szacunków powinna przynieść zwiększenia wpływów do budżetu miasta o około 20 mln złotych. W celu zaspokojenia potrzeb w zakresie transportu, poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy pasażerów nieuniknionym i uzasadnionym działaniem jest zatem urealnienie i zmiana stawek cen biletów.”