W Szczecinie dobiega końca modernizacja trasy tramwajowej na Kolumba, Dworcowej i Nowej. Fragment od Bramy Portowej do Dworca Kolejowego jest już praktycznie gotowy, jednak tramwaje dwukierunkowe nie dojadą do dworca szybciej niż dalej.
W Szczecinie postępuje przebudowa trasy tramwajowej w ciągu Kolumba oraz na ulicach Dworcowej, Nowej, Chmielewskiego, Smolańskiej i Nabrzeżu Wieleckim. To jedna z dwóch tras łączących centrum miasta z dzielnicą Pomorzany. Druga trasa, w ciągu alei Powstańców Wielkopolskich, również przechodzi już modernizację, która zaczęła się wraz z początkiem lipca bieżącego roku. Jednoczesne prace na obu odcinkach odcięły Pomorzany od komunikacji szynowej, choć wcześniej zapowiadano,
że do takiego scenariusza nie dojdzie.
Warto zaznaczyć, że realizacja tego dużego zadania,
obejmującego ponad 5 kilometrów tras oraz rozbudowę pętli końcowej Pomorzany miała zakończyć się w listopadzie 2023 roku. Jednak z powodu ogromnych, niezidentyfikowanych
wcześniej kolizji podziemnych na ulicy Kolumba pierwsza część inwestycji złapała znaczne opóźnienie przez co w czasie odsunęła się również realizacja drugiej części przedsięwzięcia.
Aktualne założenia mówią o tym, że tramwaje pojadą ulicą Kolumba, Dworcową i Nową 1 listopada bieżącego roku co przekazał nam Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich nadzorujących inwestycję. Całkowite zakończenie inwestycji planowane jest na lipiec przyszłego roku.
O ile prace na Kolumba wciąż trwają, o tyle torowisko na Nowej i Dworcowej, a także fragment torów przy dworcu kolejowym (układ torowy w tym miejscu pozwala na kończenie biegu tramwajów dwukierunkowych) są już praktycznie gotowe (co widać na zdjęciach w galerii tekstu), dlatego zasadne staje się pytanie o to, czy przed oddaniem całej trasy w ciągu Kolumba miasto planuje uruchomienie kursów tylko do dworca kolejowego?
– Jeżeli chodzi o krańcówkę przy Dworcu Głównym, ZDiTM nie planuje skierować tam tramwajów dwukierunkowych, które jako jedyne mają możliwość korzystać z takich krańcówek, ponieważ wszystkie składy dwukierunkowe są wykorzystywane pod tymczasową linię nr 4 na odcinku Pl. Szyrockiego – Pl. Rodła. ZDiTM może w oparciu o informacje od wykonawcy przebudowy ul. Kolumba przekazać, że planowane jest otwarcie ul. Kolumba razem z ulicami Dworcową i Nową – mówi nam Kacper Reszczyński, specjalista z Zespołu ds. Mediów, Skarg i Wniosków w Zarządzie Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.
Reszczyński dodaje, że po otwarciu trasy na Kolumba organizator komunikacji miejskiej w Szczecinie planuje przywrócenie na swoje stałe trasy linie nr 3 oraz 6 – Linia nr 3 będzie kursować z Pomorzan przez ul. Kolumba, ul. Nową, ul. Dworcową do Bramy Portowej i dalej stałą trasą, natomiast linia nr 6 z Pomorzan przez ul. Kolumba do ul. Wyszyńskiego i dalej stałą trasą.
Tramwaje Szczecińskie jak na razie posiadają tylko 6 tramwajów dwukierunkowych, choć spółka prowadzi
przetarg na dostawę następnych, co najmniej czterech wozów dwukierunkowych z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejnych osiem pojazdów. W przetargu wpłynęła tylko jedna oferta,
autorstwa Modertransu, która mieści się w budżecie przewoźnika, choć spółka wciąż nie dokonała formalnego wyboru najlepszej oferty.