Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Szczecin. Ulica, która zatrzymała inwestycję za ponad 500 mln złotych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Tramwaje Szczecińskie mają spory problem z modernizacją torowiska tramwajowego na ulicy Kolumba. Jest to spowodowane wieloma kolizjami podziemnymi z sieciami gazową czy wodociągową oraz ze stanem tej infrastruktury. Przewoźnik nie jest pewny, czy prace w tym miejscu uda się zakończyć w tym roku, co rzutuje na znaczne opóźnienie całego zadania. Bez problemów postępuje za to przebudowa pętli Pomorzany.

Tramwaje Szczecińskie modernizują jedną z dwóch tras tramwajowych prowadzących do pętli Pomorzany. Umowa na to zadanie została podpisana pod koniec 2021 roku i obejmuje modernizację obu linii tramwajowych na Pomorzany wraz z przebudową i rozbudową pętli w tej dzielnicy. Całość prac miała zająć dwa lata, lecz na niecałe 8 miesięcy przed ich planowanym końcem wiemy już, że inwestycja nie zostanie ukończona w terminie i będzie fazowana.

Wniosek o fazowanie prac

Jest to ważne dlatego, że to wielkie zadanie jest dofinansowane kwotą ponad 180 mln złotych z funduszy unijnych z kończącej się perspektywy finansowej, którą należy rozliczyć do końca 2023 roku. Tramwaje Szczecińskie zapewniają jednak, że niewykorzystane środki nie przepadną, a miasto nie straci całego dofinansowania z powodu niezrealizowania wszystkich zamierzeń projektowych.

– Gmina Miasto Szczecin wystąpiła do Centrum Unijnych Projektów w Warszawie z wnioskiem o „fazowanie” przedmiotowej inwestycji. W ramach podziału projektu na fazy przyjęto, iż faza I projektu zostanie sfinansowania w ramach dotychczas zawartej umowy o dofinansowanie, a koszty fazy II zostaną sfinansowane w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 (Program FEnIKS). Aktualna wartość całkowita projektu zgodnie z umową o dofinansowanie wynosi 526 909 583,45 zł (należy mieć na uwadze, iż wartość ta ulegnie zmianie po zakończeniu procedury fazowania), a przyznane dofinansowanie dla projektu (I fazy) wynosi 184 710 071,53 zł – wyjaśnia Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa Tramwajów Szczecińskich

Problematyczna ulica Kolumba

Modernizacja ma objąć linię tramwajową na ulicach Kolumba, Nabrzeże Wieleckie, Nowa, Dworcowa, Chmielewskiego, Smolańska oraz w ciągu al. Powstańców Wielkopolskich. Są to dwie trasy, którymi można dostać się z centrum Szczecina do dzielnicy Pomorzany. Ponadto rozbudowę przechodzi też pętla w tej dzielnicy, który po zakończeniu prac będzie obsługiwała zarówno ruch tramwajowy jak i autobusowy. Ogromny kontrakt opiewa też na wymianę wszystkich podziemnych sieci czy przebudowę wspomnianych ulic.

Jak wspomnieliśmy już wcześniej, inwestycja złapała spore opóźnienie, głównie za sprawą podziemnych kolizji na ulicy Kolumba, gdzie owe problemy występują praktycznie od momentu rozpoczęcia modernizacji. Bardzo wymownie świadczy o tym treść informacji prasowej, przygotowanej przez Tramwaje Szczecińskie.

Czytamy w niej, iż “Przebudowa ulicy Kolumba będzie się nam śnić po nocach. Mieszkańcy mają koszmary związane z kolejnymi problemami z wodą i prądem, wykonawca ze starą infrastrukturą, a inwestor budzi się w nocy na myśl o zgłaszanych kolejnych kolizjach”. Ponadto przewoźnik informuje też o tym, że stare rury pękają bez interwencji pracowników wykonawcy, co skutkuje częstym zalanie placu budowy oraz koniecznością wyłączenia wody mieszkańcom tej okolicy.

Modernizacja pętli Pomorzany w terminie

Kilka dni temu byliśmy w Szczecinie, by na własne oczy zobaczyć jak przebiega modernizacja tej trasy na Pomorzany. Największy problem występuje właśnie na ulicy Kolumba, która w niektórych miejscach praktycznie nie została jeszcze objęta większymi pracami inwestycyjnymi. Dobrze widać to na zdjęciach dołączonych do galerii artykułu. Pokazuje to wyraźnie, dlaczego całe zadanie złapało już znaczne opóźnienie.

Trzeba przyznać, że odcinek na Kolumba jest w zdecydowanie najgorszym stanie, lecz im bliżej pętli Pomorzany, tym prace wyglądają na bardziej zaawansowane, czego zwieńczeniem jest stan przebudowy samej pętli, która postępuje. – Jeśli chodzi o samą pętlę to tam trudności nie ma, a roboty idą zgodnie z założeniami. Jednak dla uzyskania pełnej funkcjonalności pętli potrzebne jest zakończenie prac na innych odcinkach – potwierdza nasze obserwacje rzeczniczka Tramwajów Szczecińskich, Hanna Pieczyńska.

Kolumba nie będzie gotowa w tym roku?

Pieczyńska tłumaczy też jak wygląda kwestia samej ulicy Kolumba.

– Opóźnienie prac na kontrakcie jest znaczne. Trudno w tej chwili powiedzieć jaką ich część uda się zrealizować do końca roku. Na ulicy Kolumba ciągle borykamy się z dużą ilością kolizji i innych problemów, istnieje zatem zagrożenie, że nie uda się ich dokończyć w tym roku – przekazuje przedstawicielka Tramwajów Szczecińskich.

Ostatnia informacja jest ważna w tym kontekście, iż dopiero po zakończeniu modernizacji trasy na Pomorzany od strony dworca PKP możliwe będzie rozpoczęcie prac przy drugiej linii, wzdłuż alei Powstańców Wielkopolskich. W innym przypadku Pomorzany zostałyby odcięte od ruchu tramwajów na wiele miesięcy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin: Powstaje ogromna pętla Pomorzany ze 100-metrowymi peronami

Przestrzeń

W Szczecinie trwa przebudowa torowiska na Pl. Zwycięstwa

Komunikacja

W Szczecinie trwa przebudowa torowiska na Pl. Zwycięstwa

Redakcja/inf. pras. 24 kwietnia 2023

Szczecin przebudowuje torowisko na Placu Zwycięstwa

Przestrzeń

Szczecin przebudowuje torowisko na Placu Zwycięstwa

Redakcja/inf. pras. 16 lutego 2023

Zobacz również:

Szczecin: Powstaje ogromna pętla Pomorzany ze 100-metrowymi peronami

Przestrzeń

W Szczecinie trwa przebudowa torowiska na Pl. Zwycięstwa

Komunikacja

W Szczecinie trwa przebudowa torowiska na Pl. Zwycięstwa

Redakcja/inf. pras. 24 kwietnia 2023

Szczecin przebudowuje torowisko na Placu Zwycięstwa

Przestrzeń

Szczecin przebudowuje torowisko na Placu Zwycięstwa

Redakcja/inf. pras. 16 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5