Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Szczecin. Willa kontra tramwaj

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Szczecin. Willa kontra tramwaj
fot. HFrankDM, lic. CC 3.0Willa Gruneberga
Naczelny Sąd Administracyjny opublikował właśnie uzasadnienie do wyroku, w którym stwierdził, że wywłaszczenie właścicieli willi Gruneberga – zabytkowego domu, który stoi przy trasie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju – odbyło się z naruszeniem prawa, w tym Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Miasto budowy, ani prac związanych z przesunięciem budynku, nie wstrzyma.

- Nigdy nie chcieliśmy zatrzymywać szybkiego tramwaju. Broniliśmy swojego domu – tłumaczyła w rozmowie z Radiem Szczecin jedna z właścicielek willi. SST to jedna z najważniejszych inwestycji transportowych w Szczecinie. W przyszłym roku ma połączyć lewo– i prawobrzeżną część miasta. Willa Gruneberga, siedziba dawnej fabryki organów, dziś z zewnątrz bardziej przypominająca ruinę niż zabytek, stoi jednak na działce, po której ma przebiegać trasa tramwaju. Na tyle blisko planowanych torów, że musi zostać przesunięta.

W zeszłym roku willa została wpisana do rejestru zabytków. Władze miasta podkreślają, że uważają obiekt za warty zachowania, ale musi on zostać przesunięty. Z tym nie zgadzają się społecznicy, w tym właściciele, zrzeszeni w stowarzyszeniu „Ocalmy Zabytek”. Oprotestowali decyzję miasta o wywłaszczeniu, która umożliwiała przesunięcie willi, a wielu de facto pozbawiła dachu nad głową. Mieszkańcom należy się odszkodowanie, ale jeszcze go nie dostali. Niektórym zresztą na tyle niewielkie, że nie pozwoli na kupno innego domu lub mieszkania.

Sąd się z nimi zgodził. Uznał, że co do zasady miasto miało prawo do wywłaszczenia właścicieli. Zgodnie z polskim prawem, mającym oparcie we wspomnianej konwencji, wywłaszczenie można zastosować jeśli jest ono w interesie publicznym. Ale sąd jednocześnie uznał, że miasto zadziałało nadmiernie. Rzecz w tym, że właścicieli eksmitowano i pozbawiono domu, a także działki na której stoi. Również tej części działki, na którą ma zostać przeniesiony dom. Według sądu nie było kłopotu, by zorganizować to tak, żeby po całej operacji obecni właściciele cały czas mogli tam mieszkać i użytkować zabytkowy budynek, który byłby dalej ich własnością. Miastu tak naprawdę potrzebna była tylko część działki na której zgodnie z projektem mają stanąć urządzenia obsługujące linię tramwajową.

„Miasto stoi na stanowisku, że swymi działaniami stowarzyszenie usiłuje uniemożliwić realizację SST. W naszej ocenie - wbrew swej nazwie - stowarzyszenie dalej próbuje szkodzić zabytkowi” – czytamy w oświadczeniu szczecińskiego ratusza, który podkreśla znaczenie inwestycji dla miasta i jego mieszkańców, podkreśla interes publiczny i piętnuję „prywatę” właścicieli, ale na konkretnie na uwagi zawarte w uzasadnieniu wyroku nie odpowiada.

Z kolei dawni właściciele willi opublikowali na stronie stowarzyszenia oświadczenie, w którym uznają wyrok za potwierdzenie, że przesunięcie willi jest nielegalne i żądają wstrzymania prac. Miejscy urzędnicy podkreślają, że wszelkie decyzje będą podejmować, gdy uzyskają uzasadnienie wyroku na piśmie, ale, jak informuje szczecińska „Gazeta Wyborcza”, sąd nie unieważnił dokumentów, na podstawie których prowadzone są prace i miastu grozi tylko ewentualne wypłacenie odszkodowań właścicielom, a budowa nie zostanie wstrzymana.

Inwestycja pod hasłem „Szczeciński Szybki Tramwaj” ma kosztować ok. 240 mln zł. Według władz miasta unijne dofinansowanie (ok. 90 mln zł) nie jest zagrożone, choć każda inwestycja, by korzystać z unijnych pieniędzy, nie może naruszać prawa. Po 6,5–kilometrowej, bezkolizyjnej trasie z Basenu Górniczego do Kijewa tramwaje mają jeździć z prędkością do 85 km/h (średnio ok. 30 km/h) co 6–8 minut w szczycie. Zakończenie budowy jest planowane wiosną przyszłego roku.

Przy okazji zbliżającego się Kongresu Transportu Publicznego (30 października w Bydgoszczy) odbędzie się (dzień wcześniej) Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych na którą zaproszony jest również prezes Tramwajów Szczecińskich.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Zobacz również:

Trwają testy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

Komunikacja

Trwają testy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

Jakub Dybalski 12 sierpnia 2015

Szczeciński Szybki Tramwaj przyniesie nową jakość

Przestrzeń

Szczeciński Szybki Tramwaj przyniesie nową jakość

Jakub Dybalski / Witold Urbanowicz 22 października 2013

Pierwsze komplikacje w ruchu w związku z budową SST

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Warszawa: 7 na 10 skrzyżowań z zieloną falą dla tramwajów

Przestrzeń

Zobacz również:

Trwają testy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

Komunikacja

Trwają testy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

Jakub Dybalski 12 sierpnia 2015

Szczeciński Szybki Tramwaj przyniesie nową jakość

Przestrzeń

Szczeciński Szybki Tramwaj przyniesie nową jakość

Jakub Dybalski / Witold Urbanowicz 22 października 2013

Pierwsze komplikacje w ruchu w związku z budową SST

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5