Szczeciński magistrat przedstawił nam swoje plany dotyczące budowy nowych tras tramwajowych w stolicy Pomorza Zachodniego. Na liście priorytetów znalazły się trasa tramwajowa do Mierzyna, trasa tramwajowa na Łasztowni czy też budowa drugiego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.
Szczeciński urząd miasta przekazał nam informacje o priorytetach tramwajowych na najbliższe lata. Miasto planuje budowę kilku nowych tras tramwajowych, które uzupełnią obecną sieć torowisk. Na liście najważniejszych inwestycji znajdują się trasy, o których pisaliśmy w ostatnim czasie dość sporo, a więc budowa
tramwaju do Mierzyna oraz kontynuacja trasy w
ulicy Szafera do pętli Krzekowo. Ponadto lista obejmuje także inne projekty.
Tramwaj na Łasztowni, 26 Kwietnia i drugi etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju
Jak mówi nam Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji, miasto planuje także budowę trasy tramwajowej na Łasztowni, trasę tramwajową w ciągu ulic Sosabowskiego i Taczaka, nowe torowisko w ciągu ulicy 26 Kwietnia oraz drugi etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.
– Poza budową nowych tras miasto ma również potrzeby remontowe obecnych torowisk. Z tych największych to m.in: torowisko w ciągu ul. Mickiewicza i Torowisko w ciągu ulic Nabrzeże Wieleckie-Jana z Kolna-Łady-Firlika-Stalmacha-Dębogórskiej-Światowida-do pętli Gocław – dodaje Zieliński.
Rzecznik wskazuje, iż dla większości projektów nie ma jeszcze opracowanej dokumentacji projektowej, więc trudno mówić o konkretnych rozwiązaniach, a tym bardziej o potencjalnych kosztach budowy każdej z tras.
Trasa na Łasztownię po nowym Moście Kłodnym
Nowa trasa na Łasztowni ma korzystać z istniejącego torowiska w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie, następnie ma biec po Moście Kłodnym, który zostanie wybudowany tuż obok trasy Zamkowej, a dalej tory zostaną ułożone na Łasztowni, tak aby połączyć się z torowiskiem w ulicy Energetyków.
Więcej o samym zadaniu pisaliśmy kilka miesięcy temu. Aktualnie trwa budowa nowego ronda na ulicy Energetyków, gdzie widać już pierwsze zarysy nowej trasy.
Kolejnym zadaniem, jakie chce realizować miasto jest budowa torowiska od drugiego etapu trasy na Szafera, a więc od pętli na Krzekowie do ulicy Sosabowskiego. Tory miałyby biec w dalszym biegu właśnie tą ulicą, a dalej wzdłuż ulicy Taczaka do 26 kwietnia. Ponadto miasto chce także wprowadzić tramwaj na ulicę 26 Kwietnia.
Kilka miesięcy temu Piotr Zieliński przekazał nam, iż koncepcja dla tego odcinka mówi o trasie w ulicy 26 Kwietnia i Santockiej, a przystanek końcowy w formie krańcówki miałby powstać na ulicy Kaliny. W takim przypadku trasa ta musiałaby być obsługiwana taborem dwukierunkowym. W tym momencie w Szczecinie
są… 4 takie tramwaje. Dziś rzecznik dodaje, iż koncepcji na trasę w tej ulicy jest kilka, oczywiście poza połączeniem z trasą z kierunku Sosabowskiego/Taczaka, a jej ostateczny kształt będzie dopiero określony.
Przedłużenie trasy szybkiego tramwaju
Ostatnim z nowych pomysłów jest przedłużenie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.
– W wyniku konsultacji społecznych mieszkańcy opowiedzieli się za realizacją wariantu przebiegającego najbliżej osiedli mieszkalnych – od pętli Turkusowa przez ulicę Pszenną, Łubinową, Struga do Kijewa. Konsultacje były punktem wyjścia do dalszych opracowań –
mówił nam we wrześniu 2020 roku Piotr Zieliński. Inwestycje zależne od dostępności środków zewnętrznych
– Potrzeb jest dużo i każde z tych zadań jest ważne. Całościowo są to setki milionów złotych. Ich realizacja będzie jednak uzależniona od możliwości budżetowych Miasta, jak również od możliwości pozyskania środków zewnętrznych – czy to środków z UE czy krajowych. Czekamy na uruchomienie programów dofinansowań. Wtedy też dowiemy się o jakie środki możemy się starać i w konsekwencji, które zadania będziemy chcieli zrealizować w pierwszej kolejności. – zakończył rzecznik miasta ds. inwestycji.