Szczecin ma plan na zakup 30 nowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów, które samorząd chciałby pozyskać dzięki środkom unijnym. Sęk w tym, że jak na razie projekt taborowy nie może liczyć na europejskie pieniądze, dlatego w 1 etapie miasto będzie chciało kupić jedynie 4 wozy dwukierunkowe.
Szczecin, a dokładniej Tramwaje Szczecińskie, chciałby zakupić 30 nowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów dzięki środkom europejskim z nowej perspektywy unijnej. 10 z tych wagonów miałoby być tramwajami dwukierunkowymi. Dowiadujemy
się tego dzięki odpowiedzi na interpelację miejskiego radnego, Przemysława Słowika.
Odpowiedzi udzielił Michał Przepiera, zastępca prezydenta miasta. Przepiera podkreślił, że projekt zakupu 30 nowych tramwajów znalazł się na liście inwestycji zapisanych w strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, która ma posłużyć do wydatkowania środków unijnych z programu FEnIKS. Zastępca prezydenta Szczecina zaznaczył również, że realizacja tej inwestycji będzie zależna od dostępności środków finansowych.
O tym, że stolica Pomorza Zachodniego otrzymała w tej perspektywie znacznie mniejsze środki z programu FEnIKS mówił
nam w lutym prezydent miasta, Piotr Krzystek. Zdaniem prezydenta, środki ze wspomnianego programu “wystarczą” tylko na dokończenie inwestycji związanej z modernizacją dwóch tras tramwajowych prowadzących na Pomorzany. O perypetiach związanych z opóźnieniem oraz ostatecznym kosztem
inwestycji pisaliśmy tutaj.Słowa Krzystka potwierdził również Michał Przepiera, który napisał w odpowiedzi na interpelację radnego Słowika, że podstawową barierą w realizacji zakupu 30 nowych tramwajów jest znacznie mniejsza pula środków europejskich z programu FEnIKS. Nie oznacza to jednak, że miasto nie walczy o jakiekolwiek nowe tramwaje.
– Gmina Miasto Szczecin podjęła starania, by pomimo ograniczonej alokacji aplikować o środki, a następnie zrealizować Etap I wspomnianego projektu obejmujący zakup 4 szt. niskopodłogowych dwukierunkowych tramwajów, do obsługi komunikacji miejskiej w Szczecinie. Obecnie trwa oczekiwanie na aprobatę MFiPR, tak aby w czerwcu br. złożyć wniosek o dofinansowanie tego zakupu (4 pojazdy) w działaniu FENX.03.01 w ramach przyznanej dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego alokacji – przekazał Przepiera.
Przypomnijmy, że Tramwaje Szczecińskie od dawna nie kupiły większej liczby nowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów, a ostatnimi i jedynymi zakupami wagonów mających w pełni niską podłogę było nabycie łącznie 28 tramwajów Pesa Swing, które służą w mieście od 2011 roku.
W kolejnych latach przewoźnik kupował pojedyncze sztuki tramwajów Moderus Beta, zarówno jedno- jak i dwukierunkowych. Jak
mówił nam wspomniany już Piotr Krzystek, samorząd będzie chciał poszerzyć flotę takich tramwajów, zarówno z myślą o remontach infrastruktury (uruchamianie linii wahadłowych), ale też budowie nowych odcinków, z których kilka może zostać zakończyć klasycznymi krańcówkami. Szczecin planuje, żeby dwukierunkowe wozy obsługiwały przyszłą
trasę na osiedle Kaliny,
wzdłuż ulicy Mieszka 1 czy też pierwszy
etap trasy na Warszewo. Jak na razie jednak Tramwaje Szczecińskie dysponują flotą tylko 6 tramwajów dwukierunkowych.