Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szczecińska Karta Aglomeracyjna jako e–portmonetka. Testy latem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szczecińska Karta Aglomeracyjna jako e–portmonetka. Testy latem
fot. Szczecinolog, lic. GDFLSzczecin
Bodaj najważniejszym elementem w ramach realizacji Centralnego Systemu Komunikacji Miejskiej było wprowadzenie Szczecińskiej Karty Aglomeracyjnej. Od kilku już lat to właśnie na plastikowej karcie kodowane są bilety okresowe, ale jej zastosowanie postanowiono rozszerzyć w ramach wprowadzania II etapu projektu, by całkowicie zastąpiła bilety papierowe. SKA jest jednym z tematów dyskutowanych podczas środowego Zachodniopomorskiego Forum Transportu Zintegrowanego w Szczecinie.

Zastąpienie biletu papierowego kartą to chyba najambitniejsze zadanie, jakie zaplanował sobie szczeciński ZDiTM. Oprócz oszczędności wynikających z braku konieczności emisji biletów papierowych, ma to przynieść w przyszłości znacznie większą wiedzę na temat potoków podróżnych, pozwoli też na dokładne rozliczenia pomiędzy zarządem a przewoźnikami. Oczywiście cały system nie będzie funkcjonował bez pasażerów, a ci zaczęli zadawać sobie pytanie o sposób, w jaki przyjdzie im korzystać w autobusów.

Jak karta holenderska

W pojazdach zamontowane zostało 1668 kasowników obsługujących bilet elektroniczny. Przy wejściu do pojazdu każdy z pasażerów posiadający kartę SKA będzie przykładał ją do czytnika, a ten pobierze z karty stałą zaliczkową kwotę odpowiednią dla taryfy na przejazd linią dzienną, nocną lub pospieszną w danej strefie. Przy wyjściu z pojazdu trzeba będzie przyłożyć kartę do czytnika ponownie. System przeliczy wówczas czas i odległość, jaką przejechaliśmy i zwróci nam naddatek. Jeśli w ciągu 10 minut przesiądziemy się do innego środka komunikacji miejskiej, system potraktuje naszą podróż jako jej kontynuację i nie odliczy nam środków z karty jak za rozpoczęcie kolejnej podróży. Działanie szczecińskiej karty jest więc bardzo podobne co do zasady do stosowanej w Holandii karty OV.

Co istotne z punktu widzenia pasażera, pierwsza wydana karta jest bezpłatna. Dopiero w wypadku jej zagubienia za duplikat zapłacimy 10 złotych. Karta jest już dostępna w punktach obsługi klienta, a jej wyrobienie trwa zaledwie kilka minut.

– Głównie dla potrzeb turystów w autobusach i tramwajach instalujemy kolejne 317 biletomatów, w których można będzie kupić tradycyjne bilety papierowe. Mieszkańcom Szczecina i osobom, które na stałe przebywają w mieście, bardziej będzie się opłacać jednak posiadanie karty. Po pierwsze, karta nie rozmoknie i nie zniszczy się jak bilety papierowe, po drugie, w większości sytuacji pobór opłat z kasowników biletów elektronicznych będzie korzystniejszy finansowo niż kasowanie tradycyjnego papierowego odcinka – opisuje zalety SKA Krzysztof Miler.

Elektroniczna karta, będąca w zasadzie elektroniczną portmonetką, i sens jej wprowadzania wywołują spore emocje wśród mieszkańców Szczecina. Tym bardziej, że termin jej wprowadzenia przekładany był już kilka razy.

Sprawdzian systemu już latem

– Na przeszkodzie stanęły dwie rzeczy. Po pierwsze olbrzymia jak na Szczecin skala remontów torowisk i konieczność zastąpienia części tramwajów autobusami, co ograniczało nasze możliwości startu systemu, a po drugie – konieczność nadzoru instalacji urządzeń w najnowszych autobusach marki Solaris przez przedstawiciela producenta. Obecnie intensywnie testujemy wszystkie urządzenia i chcemy wystartować z nimi latem tego roku – słyszymy z ust przedstawicieli ZDiTM.

W ramach drugiego etapu projektu w Szczecinie stanęło też 35 infokiosków, które oprócz możliwości doładowania karty i kupna tradycyjnego biletu oferują informacje na temat miasta i wydarzeń w nim się odbywających.

Więcej na temat Forum przeczytasz tutaj.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Biletowa rewolucja Jaworzna. Prace nad integracją ze ŚKUP-em

Mobilność

Biletowa rewolucja Jaworzna. Prace nad integracją ze ŚKUP-em

Witold Urbanowicz 10 października 2016

Po co bilet? Londyn płaci kartą zbliżeniową

Mobilność

Po co bilet? Londyn płaci kartą zbliżeniową

Witold Urbanowicz 13 maja 2016

Polska w awangardzie. Świebodzice zmieniają myślenie o bilecie

Mobilność

Warszawa+ plus Legionowo

Komunikacja

Warszawa+ plus Legionowo

Jakub Dybalski 24 kwietnia 2015

Ryga: Odbij się przy wejściu!

Komunikacja

Ryga: Odbij się przy wejściu!

Kasper Fiszer 03 października 2014

Zobacz również:

Biletowa rewolucja Jaworzna. Prace nad integracją ze ŚKUP-em

Mobilność

Biletowa rewolucja Jaworzna. Prace nad integracją ze ŚKUP-em

Witold Urbanowicz 10 października 2016

Po co bilet? Londyn płaci kartą zbliżeniową

Mobilność

Po co bilet? Londyn płaci kartą zbliżeniową

Witold Urbanowicz 13 maja 2016

Polska w awangardzie. Świebodzice zmieniają myślenie o bilecie

Mobilność

Warszawa+ plus Legionowo

Komunikacja

Warszawa+ plus Legionowo

Jakub Dybalski 24 kwietnia 2015

Ryga: Odbij się przy wejściu!

Komunikacja

Ryga: Odbij się przy wejściu!

Kasper Fiszer 03 października 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5