Bodaj najważniejszym elementem w ramach realizacji Centralnego Systemu Komunikacji Miejskiej było wprowadzenie Szczecińskiej Karty Aglomeracyjnej. Od kilku już lat to właśnie na plastikowej karcie kodowane są bilety okresowe, ale jej zastosowanie postanowiono rozszerzyć w ramach wprowadzania II etapu projektu, by całkowicie zastąpiła bilety papierowe. SKA jest jednym z tematów dyskutowanych podczas środowego Zachodniopomorskiego Forum Transportu Zintegrowanego w Szczecinie.
Zastąpienie biletu papierowego kartą to chyba najambitniejsze zadanie, jakie zaplanował sobie szczeciński ZDiTM. Oprócz oszczędności wynikających z braku konieczności emisji biletów papierowych, ma to przynieść w przyszłości znacznie większą wiedzę na temat potoków podróżnych, pozwoli też na dokładne rozliczenia pomiędzy zarządem a przewoźnikami. Oczywiście cały system nie będzie funkcjonował bez pasażerów, a ci zaczęli zadawać sobie pytanie o sposób, w jaki przyjdzie im korzystać w autobusów.
Jak karta holenderskaW pojazdach zamontowane zostało 1668 kasowników obsługujących bilet elektroniczny. Przy wejściu do pojazdu każdy z pasażerów posiadający kartę SKA będzie przykładał ją do czytnika, a ten pobierze z karty stałą zaliczkową kwotę odpowiednią dla taryfy na przejazd linią dzienną, nocną lub pospieszną w danej strefie. Przy wyjściu z pojazdu trzeba będzie przyłożyć kartę do czytnika ponownie. System przeliczy wówczas czas i odległość, jaką przejechaliśmy i zwróci nam naddatek. Jeśli w ciągu 10 minut przesiądziemy się do innego środka komunikacji miejskiej, system potraktuje naszą podróż jako jej kontynuację i nie odliczy nam środków z karty jak za rozpoczęcie kolejnej podróży. Działanie szczecińskiej karty jest więc bardzo podobne co do zasady do stosowanej w Holandii karty OV.
Co istotne z punktu widzenia pasażera, pierwsza wydana karta jest bezpłatna. Dopiero w wypadku jej zagubienia za duplikat zapłacimy 10 złotych. Karta jest już dostępna w punktach obsługi klienta, a jej wyrobienie trwa zaledwie kilka minut.
– Głównie dla potrzeb turystów w autobusach i tramwajach instalujemy kolejne 317 biletomatów, w których można będzie kupić tradycyjne bilety papierowe. Mieszkańcom Szczecina i osobom, które na stałe przebywają w mieście, bardziej będzie się opłacać jednak posiadanie karty. Po pierwsze, karta nie rozmoknie i nie zniszczy się jak bilety papierowe, po drugie, w większości sytuacji pobór opłat z kasowników biletów elektronicznych będzie korzystniejszy finansowo niż kasowanie tradycyjnego papierowego odcinka – opisuje zalety SKA Krzysztof Miler.
Elektroniczna karta, będąca w zasadzie elektroniczną portmonetką, i sens jej wprowadzania wywołują spore emocje wśród mieszkańców Szczecina. Tym bardziej, że termin jej wprowadzenia przekładany był już kilka razy.
Sprawdzian systemu już latem– Na przeszkodzie stanęły dwie rzeczy. Po pierwsze olbrzymia jak na Szczecin skala remontów torowisk i konieczność zastąpienia części tramwajów autobusami, co ograniczało nasze możliwości startu systemu, a po drugie – konieczność nadzoru instalacji urządzeń w najnowszych autobusach marki Solaris przez przedstawiciela producenta. Obecnie intensywnie testujemy wszystkie urządzenia i chcemy wystartować z nimi latem tego roku – słyszymy z ust przedstawicieli ZDiTM.
W ramach drugiego etapu projektu w Szczecinie stanęło też 35 infokiosków, które oprócz możliwości doładowania karty i kupna tradycyjnego biletu oferują informacje na temat miasta i wydarzeń w nim się odbywających.
Więcej na temat Forum przeczytasz tutaj.