Dzięki budowanemu Szczecińskiemu Szybkiemu Tramwajowi (SST) 80 tys. mieszkańców prawobrzeżnej części miasta otrzyma dostęp do komunikacji szynowej. – Chcemy, by posiadacze samochodów zamiast własnych pojazdów wybrali tramwaj – mówi Mariusz Kądziołka, wiceprezydent Szczecina.
Szczecin od lat zmaga się z kwestią połączenia dwóch części miasta – komunikacja niemal w całości odbywa się jednym ciągiem komunikacyjnym. – Historia szybkiego tramwaju sięga lat siedemdziesiątych. Wtedy zaczęto myśleć jak połączyć linią tramwajową prawobrzeżną i lewobrzeżną część Szczecina – mówi Mariusz Kądziołka.
Realizowana inwestycja będzie miała istotne znaczenie dla układu komunikacyjnego, ale też przyniesie nową jakość obsługi mieszkańców. – Po co nam tak naprawdę Szczeciński Szybki Tramwaj? Dzięki temu zyskamy bezkolizyjny środek transportu, niezależny od transportu indywidualnego. Poprawimy komfort podróży, choć już dziś mamy takie autobusy i tramwaje, że ten komfort jest wysoki. Ale SST będzie niskopodłogowy, więc np. lepiej przystosowany dla potrzeb niepełnosprawnych. Skrócimy czas podróży – wymienia zalety wiceprezydent Szczecina. Władze liczą też na to, że SST zmniejszy ruch uliczny pomiędzy prawobrzeżną i lewobrzeżną częścią miasta.
Projekt SST wiąże się również z przebudową istniejących tras. – Od Mostu Długiego na Odrze, do Basenu Górniczego, będzie realizowany pas autobusowo–tramwajowy, czyli tzw. PAT. To przyspieszy również transport autobusowy – opisuje Mariusz Kądziołka. W przyszłości obecna pętla Basen Górniczy ma się stać jednym z głównych węzłów przesiadkowych.
Budowana linia na wschód od pętli Basen Górniczy będzie w pełni wydzielona i bezkolizyjna – jak podkreślają władze miasta, pozwoli to na całkowite uniezależnienie transportu publicznego od ruchu drogowego. Pierwszy etap obejmuje budowę 3,9-kilometrowej trasy do pętli tymczasowej Turkusowa z dwoma przystankami pośrednimi – Lotnisko (w ciągu ul. Eskadrowej) i Gryfińska. Na estakadach i mostach znajdzie się ok. 950 metrów trasy, natomiast ok. 800 metrów torowiska będzie prowadzić w obudowanym wykopie.
Inwestycja wymaga również przebudowy ulic Hangarowej, Batalionów Chłopskich i Gryfińskiej. – Na tym odcinku trasa będzie przebiegać tunelem. W tym momencie jesteśmy w trakcie instalowania trakcji na Moście Pionierów, który został zbudowany w ubiegłej dekadzie i już wtedy planowano na nim miejsce na przyszłą linię tramwajową – mówi Mariusz Kądziołka.
Przy pętli Turkusowa powstanie pętla autobusowa oraz parking Bike and Ride. Koncepcje zakładają również przesunięcie przystanku kolejowego Szczecin Zdroje w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – będzie to pierwszy intermodalny węzeł przesiadkowy na trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Szybki Tramwaj oraz STRABAG. Wartość projektu wynosi blisko 240 mln zł. – Planowany koniec to pierwszy kwartał 2015 r., choć wydaje mi się, że bardziej realna jest druga połowa 2015 r. – zaznacza Kądziołka.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.