Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Szczeciński Szybki Tramwaj przyniesie nową jakość

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Dybalski / Witold Urbanowicz

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Szczeciński Szybki Tramwaj przyniesie nową jakość
fot. BPPM Szczecin
Dzięki budowanemu Szczecińskiemu Szybkiemu Tramwajowi (SST) 80 tys. mieszkańców prawobrzeżnej części miasta otrzyma dostęp do komunikacji szynowej. – Chcemy, by posiadacze samochodów zamiast własnych pojazdów wybrali tramwaj – mówi Mariusz Kądziołka, wiceprezydent Szczecina.

Szczecin od lat zmaga się z kwestią połączenia dwóch części miasta – komunikacja niemal w całości odbywa się jednym ciągiem komunikacyjnym. – Historia szybkiego tramwaju sięga lat siedemdziesiątych. Wtedy zaczęto myśleć jak połączyć linią tramwajową prawobrzeżną i lewobrzeżną część Szczecina – mówi Mariusz Kądziołka.

Realizowana inwestycja będzie miała istotne znaczenie dla układu komunikacyjnego, ale też przyniesie nową jakość obsługi mieszkańców. – Po co nam tak naprawdę Szczeciński Szybki Tramwaj? Dzięki temu zyskamy bezkolizyjny środek transportu, niezależny od transportu indywidualnego. Poprawimy komfort podróży, choć już dziś mamy takie autobusy i tramwaje, że ten komfort jest wysoki. Ale SST będzie niskopodłogowy, więc np. lepiej przystosowany dla potrzeb niepełnosprawnych. Skrócimy czas podróży – wymienia zalety wiceprezydent Szczecina. Władze liczą też na to, że SST zmniejszy ruch uliczny pomiędzy prawobrzeżną i lewobrzeżną częścią miasta.

Projekt SST wiąże się również z przebudową istniejących tras. – Od Mostu Długiego na Odrze, do Basenu Górniczego, będzie realizowany pas autobusowo–tramwajowy, czyli tzw. PAT. To przyspieszy również transport autobusowy – opisuje Mariusz Kądziołka. W przyszłości obecna pętla Basen Górniczy ma się stać jednym z głównych węzłów przesiadkowych.

Budowana linia na wschód od pętli Basen Górniczy będzie w pełni wydzielona i bezkolizyjna – jak podkreślają władze miasta, pozwoli to na całkowite uniezależnienie transportu publicznego od ruchu drogowego. Pierwszy etap obejmuje budowę 3,9-kilometrowej trasy do pętli tymczasowej Turkusowa z dwoma przystankami pośrednimi – Lotnisko (w ciągu ul. Eskadrowej) i Gryfińska. Na estakadach i mostach znajdzie się ok. 950 metrów trasy, natomiast ok. 800 metrów torowiska będzie prowadzić w obudowanym wykopie.

Inwestycja wymaga również przebudowy ulic Hangarowej, Batalionów Chłopskich i Gryfińskiej. – Na tym odcinku trasa będzie przebiegać tunelem. W tym momencie jesteśmy w trakcie instalowania trakcji na Moście Pionierów, który został zbudowany w ubiegłej dekadzie i już wtedy planowano na nim miejsce na przyszłą linię tramwajową – mówi Mariusz Kądziołka.

Przy pętli Turkusowa powstanie pętla autobusowa oraz parking Bike and Ride. Koncepcje zakładają również przesunięcie przystanku kolejowego Szczecin Zdroje w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – będzie to pierwszy intermodalny węzeł przesiadkowy na trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Szybki Tramwaj oraz STRABAG. Wartość projektu wynosi blisko 240 mln zł. – Planowany koniec to pierwszy kwartał 2015 r., choć wydaje mi się, że bardziej realna jest druga połowa 2015 r. – zaznacza Kądziołka.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak może się rozwinąć sieć tramwajowa w Szczecinie?

Komunikacja

Jak może się rozwinąć sieć tramwajowa w Szczecinie?

Jakub Rösler 05 czerwca 2022

Szczecin wskazuje tramwajowe priorytety na najbliższe lata

Komunikacja

Trwają testy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

Komunikacja

Trwają testy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

Jakub Dybalski 12 sierpnia 2015

Szczecin. Willa kontra tramwaj

Przestrzeń

Szczecin. Willa kontra tramwaj

Jakub Dybalski 01 października 2014

Pierwsze komplikacje w ruchu w związku z budową SST

Komunikacja

Zobacz również:

Jak może się rozwinąć sieć tramwajowa w Szczecinie?

Komunikacja

Jak może się rozwinąć sieć tramwajowa w Szczecinie?

Jakub Rösler 05 czerwca 2022

Szczecin wskazuje tramwajowe priorytety na najbliższe lata

Komunikacja

Trwają testy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

Komunikacja

Trwają testy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

Jakub Dybalski 12 sierpnia 2015

Szczecin. Willa kontra tramwaj

Przestrzeń

Szczecin. Willa kontra tramwaj

Jakub Dybalski 01 października 2014

Pierwsze komplikacje w ruchu w związku z budową SST

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5