MPK w Częstochowie przystępuje do adaptacji jednej z posiadanych hal dla autobusów dla potrzeb obsługi autobusów hybrydowych, które zakupi w ramach programu GAZELA. Jak zmieni się zaplecze, pamiętające jeszcze ogórki i początki sieci tramwajowej?
Hala D została wybudowana wraz z całą zajezdnią autobusowo-tramwajową MPK w 1958 roku, przy okazji budowy sieci tramwajowej. Mieści trzy kanały, na których serwisowano legendarne Jelcze AP-02, 021 i Mex-272. W zasadzie od tamtego czasu niewiele się zmieniło, może poza serwisowanymi tu autobusami przegubowymi – w miejsce ogórków pojawiły się Ikarusy 280, a później 435 czy także MAN-y i Mercedesy. Hala nie zmieniała się, bo nie zmieniała się technologia napędu wszystkich kolejnych autobusów – silniki spalinowe napędzane olejem napędowym. Do serwisu takich pojazdów zawsze będzie potrzebny kanał i podnośnik.
Zostanie tylko sylwetka
Robert Madej, wiceprezes MPK w Częstochowie, w rozmowie z serwisem „Transport Publiczny.pl" poinformował, że zmienione zostanie w zasadzie wszystko, a zewnętrzne ściany zostaną tylko ocieplone. CNG zajmuje większą objętość, niż konwencjonalne paliwo płynne. Dla porównania – odpowiednik 1 litra benzyny to 4 litry CNG. Dlatego w hali zostanie zerwana posadzka, która będzie obniżona. Wraz z nią pogłębione zostaną kanały rewizyjne. Do kompletu obniżone będą dolne krawędzie bram wjazdowych, które z kolei zostaną podwyższone. – Nowe autobusy będą wysokie, będą potrzebowały więcej miejsca – wyjaśnia Madej. Obecne uchylne dwuskrzydłowe wrota zastąpione będą roletami segmentowymi.
Dach hali zostanie wymieniony na nowy oraz ocieplony. W samej hali wymienione zostaną instalacje: elektryczna, wodna i kanalizacyjna.
Bezpieczna obsługa
Nowa trakcja wiąże się zawsze z wprowadzeniem nowego zaplecza technicznego, dostosowanego do wprowadzanej technologii. Nie inaczej będzie z halą i autobusami elektrycznymi zasilanymi gazem. – Hala zostanie dostosowana do obsługi pojazdów elektrycznych i gazowych – wylicza nam dalej wiceprezes.
fot. Dominik Wójcik
CNG (Compresed Natural Gas) to gaz ziemny sprężony do ciśnienia 25 MPa. Dzięki przechowaniu w postaci lotnej wyróżnić można istotną jego cechę – po rozszczelnieniu zbiornika lub instalacji paliwo natychmiast ulega rozproszeniu, co oznacza, że w przeciwieństwie do LPG (dodatkowo cięższego od CNG) nie zalega przy podłożu i nie stwarza zagrożenia wybuchowego. Jednak z uwagi na to, że obsługa hybryd odbywać się będzie w zamkniętym pomieszczeniu, hala zostanie wyposażona w instalację przeciwwybuchową nawiewno-wyciągową, dostosowaną do CNG. Będzie ona monitorować powietrze pod kątem obecności składników CNG (głównie metanu – ponad 98%), a w przypadku jego wykrycia załączony zostanie wyciąg i nawiew, które dostarczą wolnego od substancji palnych powietrza.
Przetarg i wykonanie
W ramach prac, oprócz powyższych, wymienione ma być także ogrzewanie oraz zamurowane zostaną okna hali w ścianie oddzielającej ją od myjni (dodatkowy, równoległy kanał w tym samym budynku). Podłoga przy kanałach ma być dostosowana do korzystania z kanałowych podnośników pneumatyczno–hydraulicznych. Obecne łoża nie spełniają już swojej funkcji na całej długości kanałów. W czasie naszej wizyty stwierdziliśmy wykruszone podłoża betonowe pod szynami podnośników. Wyklucza to ich wykorzystanie w dowolnym miejscu, co komplikuje obsługę. Nadchodzący remont jest więc niezbędny do dalszej obsługi pojazdów w ogóle.
– Obecnie trwa przetarg na nadzór inwestorski – powiedział Madej – Niebawem przystąpimy do realizacji inwestycji wartej 3,5 mln zł.
Oferty w postępowaniu na prowadzenie nadzoru inwestorskiego należy składać do 27 marca, z kolei oferty w przetargu na modernizację hali można składać do 20 marca. Więcej o przetargu na modernizację hali w
Monitorze.