Mazurskie miasteczko – Szczytno – kupuje autobusy elektryczne. To kolejne miasto w województwie warmińsko-mazurskim z takim zamówieniem.
Szczytno realizuje zadanie „Miasto Szczytno – miasto zrównoważonego transportu publicznego etap II”. Właśnie rozpoczęły się poszukiwania dostawcy dwóch sztuk fabrycznie nowych autobusów z napędem elektrycznym o długości całkowitej od 8,7 m do 9,3 m i szerokości od 2,4 m do 2,5 m. Dodatkowo miasto zawarło w przetargu dostawę dwóch sztuk ładowarek zewnętrznych. Autobusy mają być napędzane silnikiem/silnikami elektrycznymi o mocy min. 150 kW. Energia akumulatorów ma pozwalać na wykonanie trasy o długości minimum 90 km zarówno w warunkach letnich jak i zimowych.
Układ drzwi przewidziano w formie 1-2. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 45 pasażerów, w czym dla 20 na miejscach siedzących. Dwa fotele mają być dostępne z poziomu niskiej podłogi. Pojazdy mają być niskopodłogowe i pozbawione stopni wejściowych w drzwiach. Dodatkowo mają być wyposażone w „przyklęk” umożliwiający obniżyć poziom podłogi autobusu o 60 mm.
We wnętrzu każdego pojazdu ma się znaleźć hybrydowe ogrzewanie zapewnione przez silnik spalinowy o mocy 20 kW. Latem, dla komfortu pasażerów, pomyślano o klimatyzacji. We wnętrzu znajdą się minimum dwa niezależne gniazda do ładowarki USB. Informacje o numerze linii, przystanku końcowym i kolejności przystanków będą prezentowane na monitorze wewnątrz autobusu. Przewidziano również zapowiedzi głosowe i 3 kasowniki.
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, dostarczyli co najmniej dwukrotnie niskopodłogowe autobusy komunikacji miejskiej z napędem elektrycznym, o wartości minimum 1,5 mln zł brutto każda.
Szczytno prowadzi postępowanie do kwietnia. Zamówienie jest dofinansowane z RPO województwa warmińsko-mazurskiego. Termin realizacji umowy określono na 12 miesięcy. Oferty w przetargu będą podlegać ocenie pod kątem ceny (60 proc.) oraz właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40 proc.). Zamawiający przyzna punkty za szybę czołową dzieloną w pionie na dwie części, szerokość nadwozie autobusu od 2451 do 2500 mm, poszycie zewnętrzne ścian bocznych podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną. Ostatnim parametrem za jaki wykonawca otrzyma punkty jest centralne umieszczenie silnika elektrycznego w pojeździe.
Szczytno to kolejne miasto w województwie, które w ostatnim czasie kupuje autobusy elektryczne. Trwa cały czas
postępowanie na dwa elektryki dla Lidzbarka Warmińskiego.