Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szkocja. Autonomiczny autobus pojedzie na dłuższej trasie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Alexander Dennis Limited (ADL), brytyjski producent autobusów, przygotowuje się – po przeprowadzonej serii testów – do wdrożenia pierwszego w Wielkiej Brytanii dużego autobusu autonomicznego do przewozu pasażerów. Nowe rozwiązanie jeszcze nie ruszyło, a już padają zapowiedzi wydłużenia trasy dla tych inteligentnych pojazdów.

Projekt o nazwie CAVForth to pilotaż finansowany przez brytyjskie rządowe Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych. Udział w nim biorą przewoźnik autobusowy Stagecoach, producent systemu Fusion Processing, producent autobusów ADL oraz operator Transport Scotland.

Do jazd testowych wykorzystano pięć standardowych autobusów ADL Enviro200, które przy pomocy autonomicznego systemu CAVstar, mają wkrótce realizować regularne połączenia przez most Forth Road. Trasa o długości 22,5 km biegnie od Ferrytoll Park&Ride w Fife przez most do dworca kolejowego Edinburgh Park.

Autobusy są wyposażone w technologię czujników i system sterowania opracowane przez Fusion Processing. Moduł ten umożliwia im poruszanie się po wstępnie wybranych drogach. Wiosną planowane jest udostępnienie autonomicznych autobusów do ruchu pasażerskiego. Pojazdy będą mogły na razie przewozić 36 pasażerów, co daje 10 tys. osób tygodniowo.

Choć nie doszło jeszcze do oficjalnego zainaugurowania projektu, a jeden z członków projektu już zapowiada jego rozbudowę. Stagecoach, producent systemu Fusion Processing, podkreślił w komunikacie, że przedłuży planowaną od wiosny trasę o kolejny odcinek – do Dunfermline w centrum miasta. Dodatkowy odcinek trasy o długości ok. 8 km, ma obejmować bardziej złożone scenariusze jazdy autonomicznej na bardziej ruchliwych drogach. Umożliwić ma to ulepszona wersja systemu CAVstar ADS.

Rozwojowa wersja programu ma wykorzystywać autobus elektryczny Enviro100EV produkcji ADL. Ma on dołączyć do obecnych pięciu pojazdów Enviro100AEV, które rozpoczną wiosną obsługę trasy w ramach pierwszej edycji projektu. – Kolejne wsparcie ze strony rządowego Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych docenia nasze dotychczasowe osiągnięcia i pozwala nam dalej rozwijać technologię autobusów autonomicznych w Wielkiej Brytanii. Pozwala nam to być w czołówce światowych trendów – mówi Jamie Wilson, Szef działu koncepcji i zaawansowanej inżynierii w ADL.

Zautomatyzowana jazda ma pociągać za sobą korzyści w porównaniu z autobusami kierowanymi przez człowieka. Takie rozwiązanie to oszczędności pod względem zużycia paliwa oraz hamulców i opon. Jak podkreślają Brytyjczycy, różnice w zużyciu paliwa przez różnych kierowców autobusów we flocie mogą sięgać 20 proc. System optymalizuje przyspieszenie, aby jazda była płynna i wydajna, a do tego analizuje również sygnalizację świetlną i dostosowuje prędkość pojazdu, aby upewnić się, że autobus trafi na tzw. zielone. W efekcie oszczędzając stan opon i hamulców.

Mimo że autobusy będą autonomiczne, to ze względów bezpieczeństwa oraz komfortu pasażerów, w pojazdach będą specjalnie przeszkoleni „specjaliści ds. autonomicznych autobusów”. Pracownicy ci będą tzw. kierowcami bezpieczeństwa, a ich raca będzie się sprowadzać do nadzorowania pracy systemu autonomicznej jazdy.

CAVForth2 opiera się na naszym doświadczeniu w przygotowaniu floty pięciu autonomicznych autobusów, które zaprojektowano do bezpiecznej jazdy po drogach publicznych. W kolejnym kroku wydłużymy trasę o kolejnych 8 kilometrów, przez co będzie ona przebiegać przez bardziej złożone środowisko miejskie. Jesteśmy przekonani, że następna generacja naszego zautomatyzowanego systemu, na który składa się szereg czujników wraz z najnowocześniejszymi jednostkami przetwarzającymi dane sprosta temu zadaniu – mówi Jim Hutchinson, dyrektor generalny Fusion Processing.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karsan zapowiada prace nad autonomicznym Atakiem

Mobilność

Karsan zapowiada prace nad autonomicznym Atakiem

Witold Urbanowicz 21 kwietnia 2020

Koleje Niemieckie uruchomiły autonomiczny bus

Komunikacja

Koleje Niemieckie uruchomiły autonomiczny bus

Artur Bogdanowicz 14 października 2019

Szkocja przetestuje pełnowymiarowe autobusy autonomiczne

Mobilność

Zobacz również:

Karsan zapowiada prace nad autonomicznym Atakiem

Mobilność

Karsan zapowiada prace nad autonomicznym Atakiem

Witold Urbanowicz 21 kwietnia 2020

Koleje Niemieckie uruchomiły autonomiczny bus

Komunikacja

Koleje Niemieckie uruchomiły autonomiczny bus

Artur Bogdanowicz 14 października 2019

Szkocja przetestuje pełnowymiarowe autobusy autonomiczne

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5