Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Szkocja zabrania parkowania na chodniku. Anglia to rozważa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-04-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Szkocja zabrania parkowania na chodniku. Anglia to rozważa
fot. Acabashi, lic. CC BY-SA 4.0
W zeszłym tygodniu szkocki parlament przyjął założenia ustawy transportowej, która m.in. zakazuje parkowania na chodnikach, robiąc pewien wyjątek dla samochodów dostawczych. Zdania o zmianie są podzielone, ale w konsultacjach była popierana przez Szkotów.

W czwartek wieczorem deputowani lokalnego parlamentu w Szkocji przyjęli założenia Transport Scotland Bill. To akt prawny, który ma uregulować szereg zagadnień związanych z transportem i przestrzenią miejską (m.in. konkretyzuje przepisy dotyczące stref zamkniętych dla samochodów). W rozdziale czwartym zakazuje parkowania na chodnikach, a także parkowania „na drugiego”.

Dotychczasowe przepisy nie zabraniały wprost takiego postępowania. Zawierały jedynie zastrzeżenia co do utrudniania ruchu pieszego, które ani nie były przestrzegane, ani nie były karane. O uwolnienie chodników od samochodów walczyła od dłuższego czasu organizacja Living Streets.

Czwartkowa decyzja dotyczy ogólnych zasad nowego aktu prawnego (w wielu krajach, przeciwnie niż w Polsce, proces legislacyjny zakłada najpierw uzgodnienie ogólnych ram aktu prawnego, a potem decydowanie o szczegółach, ale już we wcześniej uzgodnionych ramach). Do ustalenia pozostały kwestie związane m.in. ze sposobem wymierzania i wysokością kar.

Szkoda lusterek?

– Poza tym, że zapewni to samorządom duże oszczędności związane z dotychczasową koniecznością naprawiania zdewastowanych chodników, zyskają mieszkańcy – tłumaczył lokalnym mediom Stuart Hay, dyrektor Living Streets Scotland. – Swobodę zyskają osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, rodzice z wózkami dziecięcymi, czy osoby starsze, które dziś są zmuszone wchodzić na jezdnię, by ominąć auta blokujące chodnik.

Organizacja w komunikacie na swojej stronie przypomina, że 83 proc. osób, które wzięły udział w konsultacjach, domagało się właśnie takiej zmiany. Wzywa do rozciągnięcia tych przepisów na Anglię i Walię. Z drugiej strony Brytyjczycy przepytywani przez media, są podzieleni.

– Patrzę na to z dwóch stron. Jako rodzic, sam wiem jak absurdalne czasami jest manewrowanie z wózkiem między zaparkowanymi wszędzie autami. Z drugiej strony rozumiem, że jeśli ktoś mieszka przy wąskiej ulicy i będzie zmuszony parkować na jezdni, będzie się zastanawiał każdego ranka, czy jego auto ma jeszcze lusterko – mówił 43-letni Peter Aldred w rozmowie z „The Lowestoft Journal”.

Jednocześnie aktywiści zaznaczają, że problematyczny jest zapowiedziany wyjątek od tej reguły, pozwalający na 20-minutowe parkowanie na chodniku dla samochodów dostawczych. Ten wyjątek – jak podnoszą – jest sprzeczny z sensem całej zmiany, która ma na celu sprawienie, że chodniki będą zdatne do przejścia i nie będą niszczone.

Izba Gmin rozważy

W zeszłym tygodniu komisja transportu w brytyjskiej Izbie Gmin rozpoczęła prace nad podobnymi zmianami w skali całej Wielkiej Brytanii.

Zarówno przepisy, które są zmieniane, jak i obawy mieszkańców mocno przypominają sytuację w Polsce. Kilka miesięcy temu do sejmowej Komisji ds. Petycji trafiła propozycja stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, by dopuścić parkowanie na chodnikach tylko dwoma kołami (czyli nie w całości, z wyjątkiem wyznaczonych miejsc). To mniej restrykcyjne rozwiązanie niż szkockie, bo tam po prostu zabroniono wjeżdżania na chodnik. Propozycja na razie utknęła w Sejmie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Przestrzeń

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Łukasz Malinowski 04 maja 2023

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przestrzeń

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2023

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Prawo & Finanse

Rusza inteligentny system parkingowy w Rzeszowie

Przestrzeń

Zobacz również:

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Przestrzeń

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Łukasz Malinowski 04 maja 2023

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przestrzeń

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2023

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Prawo & Finanse

Rusza inteligentny system parkingowy w Rzeszowie

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5