Specjalne pojazdy do szlifowania szyn wyjeżdżały w grudniu br. na poznańskie torowiska. W niektóre noce w jednym czasie pracowały nawet cztery zespoły szlifierskie. Wszystko po to, aby przejazdy tramwajów były bardziej komfortowe, zarówno dla pasażerów, jak i okolicznych mieszkańców - informuje MPK Poznań.
Szlifowanie szyn jest elementem konserwacji szyn i rozjazdów. Prowadzone regularnie pozwala na utrzymanie odpowiedniego stanu technicznego torowisk – likwiduje wszelkie rysy, a także zużycie faliste szyn, czyli nierówności powierzchni pojawiające się w stałych odstępach (takie zużycie powstaje podczas codziennej eksploatacji, powoduje hałas i przyspiesza degradację torów oraz tramwajów).
Po zabiegu główka szyny jest wyrównana. Dla okolicznych mieszkańców oznacza to zmniejszenie hałasu, który powstaje na styku koła tramwajowego z szyną oraz wskutek drgań tramwaju, dla pasażerów – wzrost poziomu komfortu podróżowania, a dla MPK Poznań – dłuższą żywotność szyny oraz taboru.
W Poznaniu – aby nie utrudniać codziennego ruchu tramwajów – takie prace są prowadzone w godzinach nocnych. W grudniu br. były realizowane na torowiskach:
- Żegrze (na odcinku od ronda Żegrze do przystanku os. Lecha),
- Pułaskiego i Winogrady (od węzła rozjazdowego Aleja Wielkopolska do ul. Przełajowej),
- Starołęcka (od ronda Starołęka do pętli Starołęka PKM),
- Kórnicka (od ul. Jana Pawła II do ul. Piotrowo oraz od mostu Rocha do ul. Podgórnej),
- Królowej Jadwigi (od mostu Królowej Jadwigi do ul. Półwiejskiej),
- Hetmańska (od ul. Traugutta do węzła rozjazdowego Głogowska/Hetmańska oraz od ul. Traugutta do ronda Starołęka),
- Grunwaldzka (od węzła rozjazdowego Bałtyk do ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego oraz na przejeździe na skrzyżowaniu z ul. Grochowską),
- węzeł rozjazdowy MTP (wszystkie relacje węzła),
- trasa PST (tzw. dolny odcinek – od węzła rozjazdowego MTP do rozjazdu na trasie PST),
- Roosevelta (od ul. Zacisze do węzła Most Teatralny oraz od węzła rozjazdowego Bałtyk do węzła Most Dworcowy),
- Fredry (dwa przejazdy drogowe na skrzyżowaniach z ul. Kościuszki oraz z al. Niepodległości),
- plac Wolności, ul. Święty Marcin i 27 Grudnia,
- Unii Lubelskiej,
- Piaśnicka (od Orlego Gniazda do przystanku os. Lecha),
- trasa Franowo (od przystanku od. Lecha do pętli tramwajowej Franowo, wraz z torowiskiem w tunelu).
Dodatkowo, również w ramach prac utrzymaniowych, szyny szlifowano na terenie zajezdni tramwajowej Franowo (tor jazdy próbnej). Łącznie w grudniu br. zabiegowi szlifowania poddano 38 kilometrów toru pojedynczego.