Pierwsze nowe tramwaje Tina produkcji Stadlera rozpoczęły we wrześniu obsługę tras w szwajcarskiej Bazylei. Przez pierwsze dwa miesiące będą kursować na liniach 17 i E11, a następnie będzie można je spotkać na całej siatce tras BLT. Przewoźnik zachwala, że dzięki nowym pojazdom "pasażerowie przesiądą się z drugiej do pierwszej klasy".
Baselland Transport (BLT) jest drugim – po HEAG Mobilo z Darmstadt w Niemczech – przewoźnikiem w Europie, który włączył do obsługi pasażerów nowy niskopodłogowy tramwaj Tina od producenta Stadler Rail. Pierwszy pojazd wyruszył do regularnej eksploatacji z pasażerami na początku września. Wydarzenie to poprzedziło sześć miesięcy intensywnych testów na wszystkich liniach sieci BLT w Bazylei i okolicach.
Nowe tramwaje Tina od Stadlera będą stopniowo zastępować ponad 40-letnie pojazdy od Schindlera. – To ogromna różnica w komforcie podróżowania, gdy porównany oba te typy tramwajów. Mówiąc obrazowo, nasi pasażerowie przesiądą się z drugiej do pierwszej klasy. Tramwaj Tina zaoferuje nie tylko większy komfort, ale będzie także na najwyższym poziomie technologicznym. Dzięki systemowi zapobiegającemu stłuczkom, będzie także znacznie bezpieczniejszy dla wszystkich użytkowników dróg – zauważa Frédéric Monard, dyrektor generalny BLT.
Bazylea zamówiła możliwie najdłuższą wersję tramwaju Tina. Czteroczłonowy tramwaj ma 45,5 metra długości i może pomieścić 96 osób na miejscach siedzących i 160 na miejscach stojących. Pojazd jest w pełni klimatyzowany i posiada przestronne wnętrze, duże panoramiczne okna, drewniane siedzenia z tapicerką, zintegrowany system informacji pasażerskiej oraz gniazda ładowania USB, gniazdka 220V i Wi-Fi. Tramwaj Tina jest niskopodłogowy i pozbawiony barier od pierwszych do ostatnich drzwi. Stąd wzięła się też jego nazwa: Tina to skrót od niemieckiego zestawienia słów Total integriter Niederflur-Antrieb, czyli w pełni zintegrowany pojazd niskopodłogowy.
Tramwaj posiada skrętne wózki, które mają ograniczyć zużycie szyn. Pojazd jest produkowany w głównym zakładzie Stadlera w Bussnang. W przypadku modelu dla Bazylei tramwaj porusza się na pięciu wózkach. Producent zwraca uwagę na innowacyjny system klimatyzacji, który wykorzystuje czynnik chłodniczy R744 pochodzenia naturalnego. Stadler twierdzi, że jest on 1300 razy bardziej przyjazny dla środowiska niż czynniki chłodnicze stosowane wcześniej w systemach klimatyzacyjnych. Tramwaj, który może jechać z prędkością 80 km/h, jest także dodatkowo wyposażony w system ostrzegania przed kolizjami.
Do października 2025 roku Stadler dostarczy do Bazylei 25 tramwajów. Jeszcze do końca tego roku miasto ma posiadać w swoim taborze już 10 pojazdów od Stadlera. BLT zapłaci łącznie za tramwaje i ich utrzymanie 125 mln franków, czyli ponad 560 mln zł. Po dostarczeniu nowych wozów, BLT będzie posiadało 25 tramwajów Tina oraz 38 tramwajów Tango.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.