Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szwajcaria. Szafuza niedługo zrezygnuje po 60 latach z trolejbusów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szwajcaria. Szafuza niedługo zrezygnuje po 60 latach z trolejbusów
fot. Chris j wood, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Sieć trolejbusowa w Szafuzie w Szwajcarii składa się z jednej linii, którą obsługuje zaledwie siedem pojazdów. Ma ona jednak dużą rolę, gdyż tworzy kręgosłup komunikacyjny z dużą częstotliwością odjazdów co dziesięć minut. Miasto już wcześniej zapowiadało likwidację trolejbusów. Pierwotne plany mówiły jednak o 2029 roku. Teraz już wiadomo, że ten smutny fakt nastąpi wcześniej, bo już w następnym roku.

Plany szwajcarskiego miasta Szafuza powoli stają się rzeczywistością – i to trzy lata wcześniej niż pierwotnie zakładano. Miasto, które słynie z imponujących wodospadów na Renie, chce pożegnać trolejbusy – i to dokładnie w 60 rocznicę ich pracy. Dzisiaj sieć trolejbusowa składa się z jednej linii, którą obsługuje siedem przegubowych trolejbusów SwissTrolley 3 firmy Hess z 2011 roku.

Historia trolejbusów w tym szwajcarskim mieście, w którym w latach 1901-1966 funkcjonowała także komunikacja tramwajowa, była w przeszłości kilkukrotnie zachwiana. W 2008 roku władze miasta ostatecznie stanęły po stronie trolejbusów, odrzucono możliwość zastąpienia ich autobusami napędzanymi dieslem lub gazem. Decyzja ta ostatecznie doprowadziła do zakupu siedmiu trolejbusów, które po ewentualnym rozszerzeniu sieci miały zostać uzupełnione o dodatkowe pojazdy. Do budowy dodatkowych linii nigdy jednak nie doszło, a tym samym także do nabycia kolejnych trolejbusów.

W zamian miasto zakupiło 15 elektrycznych Irizarów przypominających w swym wyglądzie tramwaje. Pojazdy mają po 12 metrów długości. Wraz z nimi kupiono także siedem przyczep umożliwiających rozbudowę pojazdów do wersji przegubowej. Przed budynkiem dworca postawiono natomiast monstrualne stanowiska do ładowania. Dzięki dotacjom miasto sfinansowało zakup wyposażenia trolejbusów w akumulatory trakcyjne LTO o pojemności 30 kWh energii elektrycznej. Nowe pojazdy w głównej mierze powielają trasę linii nr 1. Projekt kosztował ok. 1,58 mln franków szwajcarskich, czyli ok. 7 mln zł.

Pozostałych w użyciu siedem trolejbusów również zostanie zastąpionych autobusami elektrycznymi od hiszpańskiego Irizara. Dla tego producenta Szafuza organizowała w ostatnich latach niezwykle otwarte postępowania przetargowe. Owocna współpraca z producentem z Półwyspu Iberyjskiego zwiastowała nadchodzący koniec trolejbusów. Miasto zapowiedziało wówczas, że wycofa je z eksploatacji w 2029 roku. . Według oficjalnego komunikatu miały zostać uwzględnione aspekty ekonomiczne, techniczne i zrównoważonego rozwoju. Wysoki koszty infrastruktury trolejbusowej doprowadziły do podjęcia tak radykalnej decyzji.

Dzisiaj już wiadomo, że likwidacja trolejbusów nastąpi znacznie szybciej. Wszystko za sprawą remontu drogi pomiędzy Szafuzą a Neuhasen am Rheinfall, która ma zostać zamknięta w 2026 roku. Za sprawą tej inwestycji konieczne byłoby przesunięcie linii tramwajowej. Mały magazyn energii zamontowany w części przegubowej pojazdów nie pozwala jednak na osiągnięcie zbyt dużego zasięgu. Zdecydowano się więc przyspieszyć nieunikniony los trolejbusów. Odbędzie się to w najwcześniejszym możliwym terminie, gdyż do 2026 roku konieczne jest monitorowanie trwałości dotacji m.in. na doposażenie trolejbusów w baterie.

Szafuza obrała dokładnie odwrotną drogę niż większość szwajcarskich miast, w których jeżdżą trolejbusy. Miasta mimo wszystko inwestują w rozwój w ten środek transportu i kupują m.in. trolejbusy wyposażone dodatkowo w baterie. Obecnie w Szwajcarii działa 12 systemów trolejbusowych, a trzynasty ma zostać uruchomiony już wkrótce po wznowieniu – po jedenastu latach – połączeń w La Chaux-de-Fonds. Po likwidacji linii w Szafuzie liczba ta znowu spadnie do dwunastu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kanada. Vancouver kupuje do 512 trolejbusów

Komunikacja

Kanada. Vancouver kupuje do 512 trolejbusów

Przemysław Farsewicz 20 czerwca 2024

Sarajewo odbudowuje międzymiastową linię trolejbusową

Komunikacja

Uście nad Łabą z pierwszym nowym trolejbusem

Komunikacja

Uście nad Łabą z pierwszym nowym trolejbusem

Przemysław Farsewicz 27 grudnia 2023

Gdynia kupuje pięć trolejbusów

Komunikacja

Gdynia kupuje pięć trolejbusów

Jakub Dybalski 17 marca 2020

Zobacz również:

Kanada. Vancouver kupuje do 512 trolejbusów

Komunikacja

Kanada. Vancouver kupuje do 512 trolejbusów

Przemysław Farsewicz 20 czerwca 2024

Sarajewo odbudowuje międzymiastową linię trolejbusową

Komunikacja

Uście nad Łabą z pierwszym nowym trolejbusem

Komunikacja

Uście nad Łabą z pierwszym nowym trolejbusem

Przemysław Farsewicz 27 grudnia 2023

Gdynia kupuje pięć trolejbusów

Komunikacja

Gdynia kupuje pięć trolejbusów

Jakub Dybalski 17 marca 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5