Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szwecja zmierza do zera. Na drogach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-01-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szwecja zmierza do zera. Na drogach
fot. Urbourbo/lic. CC 2.0Sztokholm
W zeszłym roku w wypadkach drogowych w Szwecji zginęły 264 osoby. To oznacza, że za chwilę skandynawski kraj zrealizuje cel postawiony na 2020 r. Co więcej kilka lat temu założono tam, że w 2050 r. nikt na drodze nie zginie. W takim tempie realizacja nierealnego – wydawałoby się – pomysłu staje się realna. Tymczasem Polska znajduje się na drugim końcu statystyki.

Jeszcze pod koniec lat 90–tych na szwedzkich drogach ginęło ponad 0,5 tys. osób rocznie. W porównaniu do innych europejskich krajów – mało. Ale dla Szwedów za dużo. W 2011 r. tę liczbę udało się zmniejszyć do 314 osób. Ubiegły rok znów był rekordowy. Do 2020 r. planowano osiągnąć liczbę 250, co jest tuż tuż.

Engineering lepsze od enforcement

„Vision Zero” – tak nazywa się polityka, którą przyjęto w Szwecji w 1997 r., a która od tamtego czasu pozwoliła na zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych o połowę. Chodzi o wszystkie ofiary – kierowców, pasażerów, pieszych, czy rowerzystów. Cel, którym jest rok bez żadnej (!) śmiertelnej ofiary na drodze to chwytliwy konkret, ale tak naprawdę „Vision Zero” opiera się na szeregu działań, przede wszystkim związanych z odpowiednim projektowaniem i budowaniem infrastruktury. Szwedzi mówią, że przekładają „engineering” nad „enforcement”.

Przykładów takiej inżynierii jest sporo. Szwedzi upodobali sobie np. drogi budowane w systemie 2+1, na których dwa pasy prowadzą w dwóch przeciwnych kierunkach a trzeci co kilka kilometrów… zmienia kierunek. Bariera, która oddziela dwa kierunki ruchu faluje więc to w lewo to w prawo. W ciągu kilkunastu lat zbudowano ponad 12 tys. bezpieczniejszych przejść dla pieszych czasem w formie kładek, częściej w formie przejść oznaczonych światłami, czy poprzedzonych garbami zwalniającymi. Wpływ na ograniczenie liczby wypadków i ofiar miały też ograniczenia prędkości w miastach czy bezwzględne tępienie jazdy po pijanemu.

Tylko jedno małe dziecko

Liczba ofiar radykalnie spada, choć od połowy lat 70–tych, gdy osiągnęła swój szczyt, liczba samochodów w tym kraju podwoiła się, tak samo jak średnia odległość jaką pokonują Szwedzi. Wrażenie robi np. porównanie bezpieczeństwa najmłodszych. W 1970 r. na szwedzkich grogach zginęło 58 dzieci w wieku do 7 lat. W 2012 r. – tylko jedno!

Szwedzkie liczby są imponujące na tle Unii Europejskiej, ale jeszcze bardziej na tle Polski. 264 osoby, które zginęły w 2014 r. to rekordowo niska liczba, oznaczająca 3 ofiary na 100 tys. mieszkańców. Średnia europejska to 5,2 ofiary na 100 tys. mieszkańców a polska – 8,7 (według najnowszych danych z 2013 r.). Choć liczba ofiar wypadków w naszym kraju powoli ale regularnie spada, to ze Szwecją nie możemy się równać. W 2013 r. na polskich drogach zginęło 3291 osób, co przy zachowaniu proporcji (w Polsce mieszka ok. 38 mln osób, w Szwecji ok. 9,5 mln) jest gigantyczną liczbą.

Marcowy raport Komisji Europejskiej w sprawie bezpieczeństwa na drogach wskazuje Szwecję jako kontynentalnego lidera jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Z drugiej strony wprost wymienia Polskę – obok Rumunii, Litwy i Łotwy – jako najniebezpieczniejszy pod tym względem kraj wspólnoty. Więcej osób na drogach ginie tylko we wspomnianej Rumunii (9,2 osoby na 100 tys. mieszkańców).

Szwecja w USA

Szwedzki przykład zachęca innych. W serwisie pisaliśmy o tym, że na skandynawskim pomyśle, choć w nieco zmodyfikowanej formie, opiera swoją politykę burmistrz Nowego Jorku Bill de Blasio. On również pakiet wprowadzanych od zeszłego roku regulacji, z których najważniejsza to ograniczenie dopuszczalnej prędkości w mieście do 25 mil/h (ok. 40 km/h), nazwał „Vision Zero”. To pomysł na walkę z dramatycznie wysoką liczbą pieszych, w tym dzieci, które giną na ulicach miasta. Efekt? W zeszłym roku w Nowym Jorku pod kołami samochodów zginęło 131 przechodniów. Dużo, ale z drugiej strony najmniej w nowożytnej historii miasta. W całych Stanach Zjednoczonych w wypadkach drogowych ginie średnio 11,4 osoby na 100 tys. mieszkańców.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

"Włamanie" do Radiostopu to codzienność od lat. I nic

Komunikacja

"Włamanie" do Radiostopu to codzienność od lat. I nic

Jakub Madrjas, Łukasz Malinowski 05 września 2023

Szwecja. Wizja Zero chroni kierowców nawet lepiej niż pieszych

Komunikacja

Warszawa. Aktywne przejścia dla pieszych działają

Komunikacja

Warszawa z Vision Zero. Kiedy nie zginie żaden pieszy?

Przestrzeń

Nowy Jork zwolni do 25 mil/h. Już za dwa tygodnie

Prawo & Finanse

Nowy Jork zwolni do 25 mil/h. Już za dwa tygodnie

Jakub Dybalski 23 października 2014

Nowy Jork chce stworzyć u siebie drugą Szwecję

Prawo & Finanse

Zobacz również:

"Włamanie" do Radiostopu to codzienność od lat. I nic

Komunikacja

"Włamanie" do Radiostopu to codzienność od lat. I nic

Jakub Madrjas, Łukasz Malinowski 05 września 2023

Szwecja. Wizja Zero chroni kierowców nawet lepiej niż pieszych

Komunikacja

Warszawa. Aktywne przejścia dla pieszych działają

Komunikacja

Warszawa z Vision Zero. Kiedy nie zginie żaden pieszy?

Przestrzeń

Nowy Jork zwolni do 25 mil/h. Już za dwa tygodnie

Prawo & Finanse

Nowy Jork zwolni do 25 mil/h. Już za dwa tygodnie

Jakub Dybalski 23 października 2014

Nowy Jork chce stworzyć u siebie drugą Szwecję

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5