Poseł Tomasz Szymański w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” zwraca uwagę, że nie przekonała go argumentacja dotycząca zaprzestania przez Województwo Łódzkie finansowania pociągów zapewniających dojazd z Torunia do Kutna.
Kilka dni temu Urząd Wojewódzki Województwa Łódzkiego przedstawił nowe stanowisko nt. przyczyn zaprzestania finansowania przewozów kolejowych, od 1 stycznia 2014 r., na linii nr 18 na odcinku od Kutna do granicy woj. kujawsko-pomorskiego. Łódzcy samorządowcy przerzucili odpowiedzialność za ten stan rzeczy na władze woj. kujawsko-pomorskiego, twierdząc, że te ostatnie nie porozumiały się z UMWŁ w kwestii zmiany przewoźnika (od połowy grudnia ruch na linii nr 18 z Torunia do granicy woj. łódzkiego przejmuje Arriva RP), przez co są winne zaprzestania prowadzenia ruchu w bezpośredniej relacji Toruń-Kutno-Łódź. W związku z czym, jak twierdzą władze woj. łódzkiego, samorządowcy z Kujaw i Pomorza powinni – zgodnie z zapisami Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – prowadzić we własnym zakresie przewozy do Kutna, nawet jeśli nie będą one objęte dotacją na prawie 20-kilometrowym „łódzkim” odcinku tej trasy.
Takie są główne tezy odpowiedzi marszałka woj. łódzkiego Witolda Stępnia na pismo, które w sprawie zawieszenie połączeń kolejowych wysłał do niego Tomasz Szymański, poseł PO z okręgu toruńskiego. Marszałek nie wspomniał jednak w odpowiedzi na pytanie posła, czemu przez dłuższy czas UMWŁ akceptował zasady porozumienia wypracowanego pomiędzy Arrivą i Przewozami Regionalnymi (zgodnie z jego treścią, Arriva miała dojeżdżać do Kutna, będąc na terenie woj. łódzkiego podwykonawcą PR), a nagle w październiku br., poinformował o zaprzestaniu finansowania pociągów. Jednocześnie przypomnieć należy, iż wcześniej UMWŁ informował o innej przyczynie zaprzestania finansowania przewozów na linii nr 18: wiązał tę sprawę z ograniczeniem, wraz ze zmianą rozkładu w połowie grudnia, liczby pociągów na linii Łódź-Kutno.
Poseł Tomasz Szymański mówi „Rynkowi Kolejowemu”, że piłka, jego zdaniem, leży po stronie władz woj. łódzkiego, a nie kujawsko-pomorskiego. – Mam nadzieję, że sprawa ta zostanie szybko rozwiązana. Nie można dopuścić do sytuacji, w której mieszkańcy regionu nie będą mogli dojeżdżać do pracy, czy szkoły, z powodu niedopatrzeń urzędniczych. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego dopełnił swoich obowiązków, dlatego liczę, że Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego również ich dopełni – uważa poseł.
Arriva RP poinformowała już, że w związku z decyzją UMWŁ od 1 stycznia skraca relację pociągów „kutnowskich” do odcinka Toruń-Kaliska Kujawskie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.