PKP SA pokazały już jak będzie wyglądać dworzec Olsztyn Zachodni. Plany zakładają mocną przebudowę istniejącej bryły. Projekt uzyskał już prawomocne pozwolenie na budowę. – Prace chcielibyśmy rozpocząć prace w tym roku – mówi Paulina Jankowska, rzeczniczka PKP SA.
Na większe zmiany jest już jednak za późno. – Na tym etapie konsultacje społeczne nie są już możliwe. Należy podkreślić, że obecny projekt przebudowy budynku uzyskał prawomocne pozwolenie na budowę – informuje Paulina Jankowska z biura prasowego PKP SA. Przyjęty projekt nawiązuje do stylistyki dworców systemowych, realizowanych obecnie przez kolejarzy.
Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz, skierował także projekt do przedstawicieli Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. Mieli się oni w zeszłym tygodniu wypowiedzieć, jako niezależni fachowcy. – Komisja miała kilka uwag. Niedawno je wysłaliśmy do PKP SA, zapewne się jeszcze z nimi nie zapoznali – mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta.
Trwają właśnie końcowe prace nad projektem dworca. – W tym roku chcielibyśmy rozpocząć prace – mówi Paulina Jankowska, rzeczniczka PKP SA.
Modernizacja od latOlsztyn Zachodni, mimo pozornego wyglądu, to dość strategiczny dworzec w mieście. Usytuowany przy ścisłym centrum miasta, jest drugim – po dworcu głównym – miejscem, z którego Olsztynianie chętnie zaczynają i kończą swą podróż pociągami. Dzisiaj jest to
obskurny budynek, który wybudowano w latach 90. A przecież to samo centrum Olsztyna.
Już wcześniej PKP przystępowały do projektu modernizacji dworca, jednak wybrany wykonawca, który miał zaprojektować i wybudować obiekt, robił to opieszale. Dlatego PKP zerwały z nim umowę. Poza tym koncepcja przedstawiona przez kolejarzy nie spotkała się z przychylnością mieszkańców. W konsekwencji w 2012 roku wykonano jedynie kosmetyczne zmiany na dworcu. Odnowiono stare wiaty znad przejścia podziemnego i zaniedbany już tunel. Zakres prac był ściśle określony przez konserwatora zabytków, wiaty bowiem w sierpniu 2010 roku zostały uznane za zabytek i wpisane do rejestru. Wyczyszczono także cegły oraz usunięto graffiti z budynku.
Olsztyn Główny też do poprawkiRównolegle do projektu modernizacji dworca Olsztyn Zachodni, prowadzone są także prace koncepcyjne związane z
przebudową dworca Olsztyn Główny. Część autobusową tego budynku posiada Retail Provider. Od lat chce w tym miejscu, wspólnie z PKP SA, postawić na miejscu dotychczasowego dworca galerię handlową z funkcjami dworców PKP i PKS. Nie udaje się jednak uzyskać od wielu miesięcy komentarza od firmy Retail Provider, na jakim etapie są przygotowania do realizacji projektu. Drobnych informacji na ten temat
udzielił z kolei Piotr Grzymowicz, prezydent miasta Olsztyna. – Retail Provider złożył ofertę PKP SA na wspólne przedsięwzięcie – wyjaśnia.
Jednak budowa centrum handlowego wraz z funkcjami dworców PKS i PKP nadal nie jest przesądzona. Kolejarze postanowili opracować własny projekt. – W tej chwili rozważamy modernizację dotychczasowego dworca kolejowego, a nie budowanie zupełnie nowego obiektu. Planujemy odtworzenie tej bryły, która istnieje – możliwe też, że przez modernizację – oraz stworzenie w sąsiedztwie Zintegrowanego Obiektu Handlowego z funkcją dworca PKS – zdradza szczegóły Maciej Król, prezes spółki deweloperskiej Xcity Investment.
Źródło: PKP SA Źródło: PKP SA Źródło: PKP SA Źródło: PKP SA