Wykonawcy przebudowy torowiska tramwajowego w Pabianicach wkroczyli na kolejny odcinek. – Dzieje się na ul. Warszawskiej: od ul. Sikorskiego do Kaplicznej wykonawca demontuje jezdnię i podbudowę torowiska. Jednocześnie trwają prace na ul. Łaskiej i w Ksawerowie – mówi Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic.
Roboty budowalne związane z modernizacją linii tramwajowej prowadzone są obecnie na kilku odcinkach:
- ul. Łaska, od pętli przy ul. Wiejskiej do ul. Zamkowej. Obejmują: roboty torowe – montaż torowiska, montaż rozjazdów, roboty ziemne na pętli, wykonywanie konstrukcji torowiska na pętli, usuwanie kolizji teletechnicznych i energetycznych,
- ul. Warszawska, od ul. Widzewskiej do ul. Familijnej. W zakresie prac są: roboty ziemne, wykonywanie konstrukcji torowiska, usuwanie kolizji teletechnicznych i energetycznych wykonanie odwodnienia, układanie kabli trakcyjnych, kabli elektroenergetycznych wykonywanie fundamentów pod słupy trakcyjne,
- ul. Łódzka w Ksawerowie na całej długości. Trwają: roboty ziemne, wykonywanie konstrukcji torowiska, montaż torowiska i rozjazdów, usuwanie kolizji teletechnicznych i energetycznych, wykonanie odwodnienia, układanie kabli trakcyjnych, kabli elektroenergetycznych, wykonywanie fundamentów pod słupy trakcyjne, wykonywanie kanalizacji teletechnicznej.
- od 19 kwietnia zamknięta została ul. Warszawska, pomiędzy ul. Sikorskiego a Kapliczną. Dotychczas na tym odcinku zostało zdemontowane torowisko tramwajowe – prace te były prowadzone przy zachowaniu ruchu drogowego. Wdrażana tymczasowa organizacja ruchu polegała będzie na zamknięciu ulicy na całej jej szerokości z możliwością dojazdu do posesji, zachowaniem dojazdów gospodarczych, jak i zapewnieniem dojazdu wszelkim służbom. Wykonawca przystępuje do demontażu jezdni i podbudowy, następnie do usuwania kolizji elektroenergetycznych i teletechnicznych, jak i zabezpieczenia ciepłociągu. Następnie wykona wszelkie prace związane z całą infrastrukturą podziemną (budowa oświetlenia ulicznego, kabli trakcyjnych kanalizacji teletechnicznej itp.), potem podbudowy konstrukcji jezdni i chodników, a także torowiska.
Prace będą też prowadzone niebawem na dalszych odcinkach:
- odcinek ul. Zamkowa/Stary Rynek/Warszawska, od ul. św. Jana do ul. Kaplicznej – jeszcze w kwietniu wykonawca wystąpi o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Planuje zacząć roboty budowlane na przełomie lipca i sierpnia.
- odcinek od skrzyżowania Łaska/Zamkowa/Partyzancka/Wspólna do skrzyżowania Zamkowa/św. Jana – wykonawca do końca miesiąca wprowadzi tymczasową organizację ruchu. Projekt przewiduje zajęcie północnej części jezdni wraz z torowiskiem. Po południowej stronie będzie prowadzony ruch w obu kierunkach.
- prace na ul. Warszawskiej, na odcinku od ul. Sikorskiego do Dużego Skrętu, rozpoczną się nie wcześniej niż w maju. Aktualnie w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad trwa procedowanie tymczasowej organizacji ruchu. Organizacja ruchu będzie analogiczna do tej w Ksawerowie i na ul. Warszawskiej na odcinku od Widzewskiej do Familijnej, a więc ruch będzie się odbywał w obydwu kierunkach, miejscowo będą występować zawężenia.
Inwestycja obejmuje przebudowę linii tramwajowej łączącej Pabianice z Łodzią, w tym kompleksową przebudowę całego pasa drogowego ulic Zamkowej, Stary Rynek i Warszawskiej na odcinku od Łaskiej do Nawrockiego. To największa inwestycja realizowana w historii Pabianic, warta prawie 174 mln zł. Projekt jest ze środków z budżetu państwa i unijnych. Wykonawcą jest konsorcjum spółek Progreg InfraCity, Włodan i MPK-Łódź. Roboty
zakończa się w przyszłym roku.