Produkcja pierwszego tramwaju dla Olsztyna od Dulmazlara jest na zaawansowanym etapie. Turecki producent ma już pięć członów pierwszego pojazdu. W lutym tramwaj powinien zawitać na Warmię.
W grudniu kilkuosobowa delegacja z Olsztyna odwiedziła fabrykę Durmazlara w Turcji, by przekonać się na jakim etapie są roboty nad limonkowym tramwajem Panorama. To właśnie w Bursie powstaje 12 zamówionych przez miasto pojazdów. Pierwszy tramwaj nabiera już realnych kształtów – w trakcie montażu jest już wszystkie pięć członów.
– Pierwszy tramwaj tureckiej produkcji pojawi się w Olsztynie w lutym. Ten egzemplarz będzie homologowany na miejscu. Przyjedzie już wyposażony we wszystkie urządzenia, w tym także w ITS produkcji firmy Sprint z Olsztyna – wyjaśnia Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn.
Wszystko odbywa się
zgodnie z kontraktem. Pierwszy wóz powinien dotrzeć do miasta w ciągu 21 miesięcy od podpisania umowy – harmonogram przewidywał więc wiosnę 2020 r. – Turcy produkują w tej chwili, poza tramwajem testowym, jeszcze jeden egzemplarz i kompletują komponenty kolejnych. Zgodnie z umową z lipca 2018 r. do kwietnia 2020 roku do Olsztyna powinny dotrzeć dwa tramwaje – wyjaśnia Stankiewicz.
Tureckie tramwaje będą nieco dłuższe od obecnych w Olsztynie Tramino Solarisa, bo ten parametr wyniesie 32,5 metra. Szerokość pudła pozostanie ta sama jak dotychczas – 2,5 metra. Pojazd będzie niskopodłogowy ze wzniosami nad wózkami. Niską podłogę udało się zaproponować na całej długości tramwaju. Pojazd będzie pięcioczłonowy. W skrajnych czołach zamontowane zostaną
skrętne wózki mające zapobiegać nadmiernemu zużywaniu się torowiska, zaś w środkowym – sztywny. Pozostałe człony będą podwieszane.
Według deklaracji producenta Panorama ma mieć możliwość rozpędzenia się do 70 km/h. Pojazdy pomieszczą 210 pasażerów, z czego we wnętrzu zapewnionych będzie 40 siedzeń. W najszerszych fragmentach pudła producent zapewni układ 2+1 lub 1+1.
Firma z Bursy była jedyną, jaka zdecydowała się na złożenie oferty w tramwajowym przetargu Olsztyna. Podbój Europy Durmazlar rozpocznie właśnie od stolicy Warmii i Mazur, a tramwaj oparty będzie na konstrukcji Panorama. Do Olsztyna ma przyjechać 12 takich pojazdów, a każdy z nich ma kosztować miasto 8,99 mln zł, czyli łącznie 108 mln zł.