Władze Tallina otworzyły oficjalnie nową linię tramwajową, która prowadzi przez Stary Port Vanasadama. Roboty trwały półtora roku. Regularne kursy tramwajów na nowej trasie zaczynają się dziś, 1 grudnia.
Na odcinku blisko 2,5 km powstała w Tallinie
nowa linia tramwajowa, która rozpoczyna się na skrzyżowaniu ulic Kivisilla i Gonsiori i biegnie ulicą Gonsiori. Dalej tory poprowadzono ulicami Laikmaa, Hobujaama i Ahtri do portu. Ulicami Laeva, Kuunari i Kai tramwaj dotrze w pobliże terminala A portu morskiego, by dalej podążyć ulicami Logi i Rumbi i przejechać obok miejskiego ratusza (Linnahalli). Po dotarciu do Kultuurikatla tramwaj włączy się w linię tramwajową Kopli, która kursuje z bulwarów Mere i Põhja.
– Oprócz nowej linii tramwajowej stworzyliśmy również nowoczesny krajobraz uliczny, który przynosi korzyści zarówno pieszym, jak i rowerzystom. Jestem szczególnie zadowolony ze skrzyżowania Kaubamaja, gdzie piesi mogą ponownie przechodzić przez ulicę bez konieczności schodzenia pod ziemię – przekazał Jevgeni Ossinovski, burmistrz Tallina.
Zgodnie z wizją pomysłodawców projektu, realizacja zadania ma ułatwić mieszkańcom poruszanie się różnymi rodzajami transportu publicznego. Linia połączyła najważniejsze węzły komunikacyjne miasta, co ma ułatwiać przesiadki. Pierwsze tramwaje ruszają nową trasą 1 grudnia. Po nowych torach kursować będzie linia nr 2 – początkowo na trasie Kopli–Vanasadam–Suur-Paala. Gdy tylko budowa terminala Rail Baltica Ülemiste będzie mogła umożliwić przejazd tramwajów przez ten obszar, linia zostanie przedłużona do lotniska.
– Ten projekt to tylko pierwszy etap w znacznie dłuższej i bardziej ambitnej podróży. W nadchodzących latach zainwestujemy ponad 100 milionów euro w budowę nowych linii tramwajowych i modernizację naszego taboru. W przyszłym roku rozpoczniemy projektowanie linii tramwajowych Liivalaia-Kristiine i Pelguranna, których ukończenie planujemy na 2029 rok. Jednocześnie zakupimy nowe tramwaje,
trolejbusy i autobusy na biogaz, aby transport publiczny stał się wygodną alternatywą dla samochodów osobowych – podkreślił Jevgeni Ossinovski, burmistrz Tallina.
Poza 2,5-kilometrową dwutorową linią z przystankami, projekt obejmował także budowę podstacji trakcyjnej. Przebudowano kompleksowo również podziemne instalacje. Całkowita wartość projektu wyniosła 55 mln euro. Część środków pochodzi z Unii Europejskiej.