W marcu rozpoczęto realizację rozbudowy linii tramwajowej w Tallinie. Nowa trasa została poprowadzona przez Stary Port Vanasadama. Roboty rozpoczęły się na ulicach Gonsiori i Laikmaa. Kolejne etapy prac znacząco utrudnią komunikację w mieście.
Na odcinku blisko 2,5 km powstanie nowa linia tramwajowa, która rozpocznie się na skrzyżowaniu ulic Kivisilla i Gonsiori i biec będzie aż do bulwarów Põhja. Zgodnie z wizją pomysłodawców projektu, realizacja zadania ma ułatwić mieszkańcom poruszanie się różnymi rodzajami transportu publicznego. Najważniejsze węzły komunikacyjne Tallina mają być ze sobą połączone, co ułatwi przesiadki.
Pierwsze roboty rozpoczęto w poniedziałek 13 marca o godz. 11. Tydzień później niż wcześniej zapowiadano, a to za sprawą bardzo niskich temperatur. Wraz ze startem budowy tramwaju w mieście wprowadzono dużo zmian komunikacyjnych dla kierowców oraz pasażerów komunikacji miejskiej. Zamknięto m.in. ruch na ulicy Gonsiori wychodzącej z centrum miasta a także na ulicach Laikmaa i Reimani.
Według Mihhaila Kõlvarta, burmistrza miasta, linia tramwajowa przez Vanasadama połączy najważniejsze bramy kraju: morską, lotniczą, kolejową i autobusową. – Nowa linia tramwajowa stworzy szybkie i wygodne połączenie dla wszystkich podróżnych i gości przybywających do Tallina, niezależnie jakim środkiem transportu przybędą – powiedział Kõlvart.
Przyszła trasa będzie skręcać w lewo z ulicy Kivisilla w ulicę Gonsiori. Trasa biec będzie dalej ulicami Laikmaa, Hobujaama i Ahtri do portu. Ulicami Laeva, Kuunari i Kai tramwaj dotrze w pobliże terminala A portu morskiego, by dalej podążyć ulicami Logi i Rumbi przejechać obok miejskiego ratusza (Linnahalli). Po dotarciu do Kultuurikatla tramwaj włączy się w linię tramwajową Kopli, która kursuje z bulwarów Mere i Põhja.
– Jest to jeden z największych projektów infrastrukturalnych realizowanych przez Tallinn. Nowa linia tramwajowa połączy lotnisko z obszarem portowym i zapewni dogodne połączenie z dworcem autobusowym i Balti Jaam – wskazuje Vladimir Svet, zastępca burmistrza. Jak podkreślił, tak duży projekt jest także okazją do wielu zmian w tkance miejskiej. – Oprócz nowego tramwaju, zmodernizowany zostanie również cały obszar miejski w zasięgu nowej linii. W szczególności dotyczy to skrzyżowania ulic Hobujaama z Kaubamaja, na którym stworzymy pieszym możliwość przejścia na górze przez jezdnię. Jednocześnie powstaną nowe tereny zielone, skrzyżowania staną się bezpieczniejsze i nowocześniejsze dla wszystkich użytkowników dróg – wyjaśnił Svet.
Budowa torowiska tramwajowego wymaga przebudowy dużej liczby podziemnych przejść. Zadania nie ułatwia fakt, że trasa biegnie przez ścisłe śródmieście. Docelowo wokół nowej linii tramwajowej powstanie nowa przestrzeń uliczna. Budowa rozpoczęła się w marcu 2023 r. Zakończenie budowy linii tramwajowej planowane jest w lutym 2025 roku. Wraz z zakończeniem projektu na trasie linii tramwajowej powstaną deptaki.
Koszt budowy linii tramwajowej przez Vanasadama wraz z podatkiem oraz nadzorem autorskim to blisko 46 mln euro. Na realizację zadania pozyskano z Funduszu Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF).