Spółka Rail Baltic Estonia ogłosiła przetarg na budowę zasadniczej części dworca Ülemiste w Tallinie. Za jego koncepcję odpowiada biuro projektowe Zahy Hadid.
Ülemiste to stacja początkowa Rail Baltiki w Tallinie. Od dłuższego czasu
trwa przebudowa układu torowego, a także budowa konstrukcji dworca pod poziomem linii kolejowej. Niedawno
zawarty został kontrakt na budowę północnej części węzła przesiadkowego.
Teraz ogłoszono przetarg na realizację nadziemnej części terminala pasażerskiego – nad torami kolejowymi. Wartość zamówienia szacowana jest na 57 mln euro. Węzeł Ülemiste realizowany jest w oparciu o koncepcję opracowaną przez biuro architektoniczne Zahy Hadid i estońskiej firmy Esplan.
Według założeń umowa na budowę terminala ma zostać zawarta w kwietniu 2025 r. Budowa rozpocznie się w przyszłym roku i potrwa do lutego 2028 r. Udostępnienie budynku zaplanowano na październik 2028 r. Węzeł będzie wygodnie połączony za pomocą tramwaju z lotniskiem, centrum miasta i portem.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę ok. 870-kilometrowej normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm. W sumie na terenie Krajów Bałtyckich powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Obecnie zakłada się uruchomienie połączeń w 2030 r. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkoś