Spółka Rail Baltic Estonia podpisała umowę z wykonawcą podziemnej części i konstrukcji nośnej dworca Ülemiste w Tallinie. Prace zakończa się w 2026 r. Jak dotąd to największa umowa Rail Baltiki w Estonii.
Umowa z konsorcjum firm AS Merko Ehitus Eesti i KM Infra została podpisana 12 kwietnia, a jej wartość to 44,8 mln euro. – W tym roku znacząco przyspieszą prace pzy realizacji Rail Baltiki i infrastruktury towarzyszącej. Cieszę się, że udało się sfinalizować drugi kontrakt na budowę wymagającego w realizacji i ważnego węzła Ülemiste – mówi Anvar Salomets, szef Rail Baltic Estonia. Zakres prac obejmuje realizację konstrukcji nośnej podziemnej części dworca.
Prace rozpoczną się w najbliższych miesiącach i potrwają – etapami – do 2026 r. Roboty będą prowadzone pod ruchem i będą skoordynowane z pracami przy przebudowie infrastruktury kolejowej. Umowę na ich przeprowadzenie
podpisano w zeszłym tygodniu. Roboty będą prowadzone pod ruchem.
Jednocześnie rozpoczęły się prace projektowe dla zagospodarowania terenu po północnej stronie węzła Ülemiste. – W następnym kroku chcemy ogłosić przetarg na zagospodarowanie otoczenia, a w 2024 r. – na budowę nadziemnej części węzła i dworca – mówi Salomets. Obiekt jest realizowany według koncepcji Zaha Hadid Architects.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Obecnie w krajach tych dominuje rosyjski rozstaw 1520 mm.