Spółka Rail Baltic Estonia podpisała umowę z wykonawcą na przebudowę infrastruktury torowej węzła Ülemiste w Tallinie, gdzie będzie się znajdować stacja początkowa Rail Baltiki. Roboty potrwają do 2026 r.
Zadaniem wykonawcy będzie przebudowa istniejącej infrastruktury 1520 mm, by zrobić miejsce dla linii o rozstawie 1435 mm. W tym celu rozebranych zostanie blisko 16,3 km torów linii szerokotorowej, a w zamian powstanie ponad 8 km nowych torów o rozstawie 1520 mm. Przebudowane zostaną sieć trakcyjna, infrastruktura zasilająca oraz systemy sterowania ruchem. Zakres prac obejmuje też przebudowę kolizji i infrastruktury podziemnej, a także wiaduktu Kantsi.
Spółka Rail Baltic Estonia podpisała umowę z konsorcjum firm GRK Eesti i GRK Suomi, a jej wartość to 27 mln euro. – Zgodnie z kontraktem większość prac zostanie przeprowadzona w przyszłym roku i musi się zakończyć w 2026 r. – mówi Anvar Salomets, szef Rail Baltic Estonia.
Prace będą prowadzone pod ruchem i muszą być skoordynowane z robotami zlecanymi
w ramach oddzielnego postępowania, które obejmuje podziemną konstrukcję przyszłego dworca. Ta część prac ruszy po rozebraniu torów linii 1520 mm i musi zostać zakończona przed budową nowego torowiska.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Obecnie w krajach tych dominuje rosyjski rozstaw 1520 mm.